Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dual boot rot


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg hadde en dual boot med windows 7 og xp tidligere. Jeg gjorde den bommerten at jeg slettet windows 7 filene fra xp og dualbooten lå igjen ved oppstart. Jeg lastet ned et program for å slette den windows 7 booten fra boot.ini. Jeg gjorde så og det som skjedde vet jeg ikke, men det var bare windows 7 booten som lå igjen og den kunne naturlig nok ikke starte siden jeg hadde slettet filene. Nå har jeg sittet med parametre som: fixmbr, fixboot osv og kommer ingen vei. Må vel evt gjøre de i rett rekkefølge men jeg finner ikke noen mal på det. Akkurat nå står jeg helt fast ved en melding på oppstarten om at NTLDR mangler.

 

Noen som kan dette her? Er helt låst :(

 

Edit etter om og men så fant jeg en slags rekkefølge. Nå er NTLDR iorden, men det står invalid partition table når jeg starter opp. Dette ser mørkt ut ... Har partisjonene blitt slettet? Fant noe om å bruke Diskpart, da finner jeg hele disken men jeg har to valg, enten å slette den, eller å lage en ny. Vil alt innholdet på disken bli slettet da ?:S

Endret av Tristad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Invalid partition table" trenger ikke være noe alvorlig. Det betyr som regel bare at det er to partisjoner på samme disk som er satt som 'Aktiv', det skal bare være en.

 

Det finnes mange partisjonsprogrammer som skal kunne rette opp i dette.

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=154036

 

 

Takk, men etter som jeg skjønte så krever programmet windows for å kunne kjøre, noe jeg ikke har mulighet til.

 

Oppdatert: Har koblet disken til en annen maskin nå og kjører et program som heter testdisk. Driver å analyserer nå, og har funnet mye rart. Bad filesystem osv. Windows selv på denne maskinen ville formatere disken. Noe som sier meg at disken mangler et filsystem?

 

Nå sier testdisk: The harddisk (320 GB / 298 GB) seems to small!!

 

Hvis noen har kommentarer til dette, eller andre forslag så setter jeg VELDIG stor pris på det :)

 

 

Ser ut til at jeg endelig finner en løsning. Testdisk fant den andre partisjonen som var på disken og den hadde jeg helt tilfeldigvis kopiert en backup på av viktige dokumenter for et par uker siden. Testdisk lar meg kopiere de filene til den maskinen jeg sitter på nå. Så da får jeg bare lære på den harde måten at man bør være mere forsiktig når man "leker" seg med booten :)

Endret av Tristad
Lenke til kommentar

Du vet, regner jeg med, hvor stor er disken din (les eventuelt på det som står fysisk skrevet på utsiden av disken....slik at du kan forstå bedre feilmeldinger eller hva det måtte være, og i tillegg dukan laste ned Mbrlister fra hårek's signature og kjør den. Vedlegg fillene her.

 

 

Når det gjelder post 1.

 

Windows xp bruker boot.ini, det gjør ikke windows 7.

Win 7 bruker bootmgr (som bootmanager) og alle detaljer vedrørende hva, hvor og hvordan, er skrevet i BCD file, som igjen er å finne i \boot folder.

 

Hvis man fjerner det slik du prøvde deg på, så er løsninger mange.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Du vet, regner jeg med, hvor stor er disken din (les eventuelt på det som står fysisk skrevet på utsiden av disken....slik at du kan forstå bedre feilmeldinger eller hva det måtte være, og i tillegg dukan laste ned Mbrlister fra hårek's signature og kjør den. Vedlegg fillene her.

 

 

Når det gjelder post 1.

 

Windows xp bruker boot.ini, det gjør ikke windows 7.

Win 7 bruker bootmgr (som bootmanager) og alle detaljer vedrørende hva, hvor og hvordan, er skrevet i BCD file, som igjen er å finne i \boot folder.

 

Hvis man fjerner det slik du prøvde deg på, så er løsninger mange.

 

 

Takk for svar. Var nyttig informasjon. Visste ikke dette.

 

Hadde jeg latt hele problemet ligge å vente til etter jul så hadde jeg sikkert fått mange svar som sikkert hadde gjort jobben 100% og lettere og effektivt. Men dette skjedde natt til igår og det er noen bilder som skal brukes som julegaver som jeg bare måtte få tak i. Desperat som jeg var ventet jeg ikke på kloke svar herifra før jeg satte igang selv uten elementær kunnskap om problemet.

 

Men nå har det gått så langt og jeg er så godt som imål, så jeg får bare ta meg til takke med det jeg har og være glad det ikke var verre ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...