Gå til innhold

Har vi virkelig et valg?


Anbefalte innlegg

For å kunne forsvare at det finnes en gud, må alle disse finurlighetene inn i bildet.

Ja ikke sant? Det har slått meg også... Hvordan de bygger stein på stein med "riktigheter" for å forsvare de heller dårlig sammensydde påstandene i bibelen... Er vel ikke for ingenting ateister IKKE kan lese bibelen "riktig", for vi har et bullshit filter som gjør at vi leser det som står der som det faktisk står der, ordrett, og ikke som det "tolkes" å stå der, slik de religiøse er opplært til å lese det.... Hadde de lest det som vi gjør hadde de sluttet å tro før de var ferdige med den første siden er jeg redd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan der være at troende studerer Bibelen i langt større grad enn ikke-troende, og dermed har et bredere og mer innsiktsfullt lys over disse "finurlighetene"?

 

Hvor mye har dere lest i Bibelen?

 

Jeg har lest den flere ganger, og jeg forstår mer og mer for hver gang jeg leser den.

 

Selv troende trenger å få mer visdom og åpenbaring, slik Paulus ber:

Efeserne 1.17: Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud å kjenne. 18 Måtte han gi deres hjertes øye lys, så dere forstår hvilket håp han har kalt dere til, hvor rik og herlig arven er for de hellige, 19 og hvor veldig hans kraft er hos oss som tror. Med denne veldige makt og styrke 20 reiste han Kristus opp fra de døde og satte ham ved sin høyre hånd i himmelen

 

Fnojje

Lenke til kommentar

Har lest bibelen, det var delvis den som var skyld i min ateisme da jeg bestemte meg for å være ærlig mot meg selv og lese det som sto der og ikke det jeg var opplært til å lese at sto der... Du burde prøve det engang, ta av deg jesus brillene og les en hvikensomhelst side i bibelen og se selv at uten filteret som jesus brillene gir deg gir bibelen en helt annen mening....

 

For min del omhandlet den en gud som jeg rett og slett, og ganske sjokkerende, fant ut at ikke var verdt min tilbedelse! Men det tok noen år etter det før jeg ordentlig var ute av tanke fengslet og klarte å se hva religiøs tro egentlig var for noe... I en mental frihet som er helt ubeskrivelig for en som er låst inne i et religiøst tanke fengsel.

 

Men legg merke til hvordan ikke troende leser det som står i bibelen kontra hva du tror står der.... Verdt å legge merke til...

Lenke til kommentar

Kan der være at troende studerer Bibelen i langt større grad enn ikke-troende, og dermed har et bredere og mer innsiktsfullt lys over disse "finurlighetene"?

 

Hvor mye har dere lest i Bibelen?

 

Jeg har lest den flere ganger, og jeg forstår mer og mer for hver gang jeg leser den.

 

 

Fnojje

Hvordan forstår du dette da?

Andre kongebok kap 2:

23 Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» 24 Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.

Lenke til kommentar

Kan der være at troende studerer Bibelen i langt større grad enn ikke-troende, og dermed har et bredere og mer innsiktsfullt lys over disse "finurlighetene"?

 

Jeg holder ukentlig bibelseminar, og jeg ser at tendensen er stikk motsatt fra det du skulle tro: troende er i svært mindre grad opplest enn ikke-troende.

Lenke til kommentar

Kan der være at troende studerer Bibelen i langt større grad enn ikke-troende, og dermed har et bredere og mer innsiktsfullt lys over disse "finurlighetene"?

 

Hvor mye har dere lest i Bibelen?

 

Jeg har lest den flere ganger, og jeg forstår mer og mer for hver gang jeg leser den.

 

 

Fnojje

Hvordan forstår du dette da?

Andre kongebok kap 2:

23 Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» 24 Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.

 

bump fordi jeg er nyskjerrig =>

Endret av DaXoN
Lenke til kommentar

Kan der være at troende studerer Bibelen i langt større grad enn ikke-troende, og dermed har et bredere og mer innsiktsfullt lys over disse "finurlighetene"?

 

Hvor mye har dere lest i Bibelen?

 

Jeg har lest den flere ganger, og jeg forstår mer og mer for hver gang jeg leser den.

 

 

Fnojje

Hvordan forstår du dette da?

Andre kongebok kap 2:

23 Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» 24 Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.

 

 

Igjen, som jeg har vært inne på tidligere så var dette under den gamle pakt. Gud viser ikke sitt egentlige jeg i den gamle pakt, fordi den var menneskets "løsning" på syndeproblemet. (Legg merke til at det var Israel som ba om Loven)

 

Denne fortellingen viser bare at profeter under den gamle pakt hadde makt i sitt ord. I den gamle pakt så gjengjeldes ondt med ondt, så dette er vel ikke noe værre enn hva mennesker gjør mot hverandre over hele verden den dag i dag?

Jeg kan fint komme på værre ting som gjøres mot barn i Norge i dag.

(Incest, voldtekt, vold og det som værre er.)

 

I den nye pakt viser Gud seg som den Han virkelig er, og dør for helle menneskeheten i vårt sted. Den straffen som rettmessig tilhører menneskene for de overtredelser vi har gjort, de ble Jesus straffet med, både åndelig, sjelelig og fysisk.

 

Ikke rart at mennesker som blir kjent med Jesus elsker Han!

Men en slik kjærlighet kan ikke forståes med nepa, den må oppleves og forstås med hjertet.

 

Fnojje

Lenke til kommentar

Innlegg i klassisk apologetisk stil! Ta forresten å pakk kristendebatten mellom bena, mens dere beveger dere ut av denne tråden som handler om begrepet "fri vilje" (ved mangel på bedre ord).

 

Hva er det du snakker om da?

Har du ikke lest trådstarterens første innlegg???

 

Er det mulig?

 

Og apologetisk stil? Ja selvsagt, skulle jeg forklare gammeltestamentlige historier uten å se de gjennom forsoningsbrillene? Det som skjedde på korset forandret hele menneskeheten, både før og etter det skjedde.

 

Fnojje

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har jeg lest førsteposten. Nå trodde jeg imidlertidlig at jeg svarte i en annen tråd, men uansett så ser vi klart at din apolegetikk for moralsynet i kristendommen før og etter Jesus død ikke svarer direkte til trådemnet. Jeg ser det er flere som er interessert i dette, men vær så vennlig å start en ny tråd isåfall. Jeg har mange innvendinger mot det du skriver, men jeg velger å holde det til en annen tråd om den blir startet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...