Gå til innhold

Noen spørsmål ang enkeltmannsforetak...


Anbefalte innlegg

Hei, startet et enkeltmannsforetak nå i år og har i den forbindelse noen spørsmål som jeg håper noen har tid til å svare på.

Har lest en del tråder, fått svar på noe, men greit å samle det her likevel.

 

Totale inntekter 2010: 24.000

Totale utgifter 2010: 13.000

"Overskudd" 2010: 11.000

 

Men så kommer noen utfordringer. Kort om selskapet:

Driver med webdesign, samt webhotell og support (web/IT) mot små og mellomstore selskaper. Alle webhotell utgifter står i dag på meg privat, samme med andre utgifter som innkjøp av telefon, noe datautstyr, telefon abonnement osv.

Siden alt av utgifter i dag står på meg personlig, har jo selskapet i prinsippet ingen utgifter.

 

Så til spørsmålene:

 

1. Hvordan synliggjøre utgiftene til selskapet fra meg personlig? Skal jeg lage en faktura eller noe?

Eller hvordan skal jeg bokføre dette?

 

2. Bør jeg tenke på å overføre webhotellet til selskapet?

 

3. Vil det lønne seg å opprette egne brukerkontoer på selskapet for å kunne handle datautstyr osv? Hva med reklamasjon osv, kun produsentens garanti ved kjøp via selskapet, 5 års reklamasjon via forbrukerkjøpsloven på private kjøp.

Om jeg kan bokføre utgiften på firmaet men pengene er betalt fra meg selv, så er jo det absolutt det beste for meg.

 

4. Vil det lønne seg å overføre deler av datautstyret mitt til selskapet, som f.eks en bærbar jeg bruker for å fikse pcer osv, samt en del utstyr + f.eks en av serverene mine her hjemme, som jeg bruker til å lage hjemmesider på osv.

Et av kameraene mine som jeg bruker til å ta bilder til hjemmesidene.

Den ene telefonen jeg har kjøpt i år (HTC Desire (eventuelt HTC Ddesire Z).

Osv. Kan dette bidra til å senke overskuddet mer?

 

Målet må jo være å ha minst mulig overskudd. Webhotell delen går ikke med så mye overskudd per dags dato, webdesign og support gir mer inntekter, nesten ingen utgifter.

 

5. Hvordan eventuelt føre opp timearbeidet jeg utfører som utgifter? Vil det lønne seg? Må jeg da føre timene opp som inntekt likevel? Eller bør jeg unngå å føre timer i det hele?

 

6. Kjøring: Legger i dag kjøring inn i timesprisen, eventuelt i totalprisen til kunden. Bruker min egen bil. Hva er best å gjøre for å synliggjøre utgiften, men som unngår at jeg må føre det som inntekt privat? Går det, eller er utgift på selskapet = inntekt privat?

 

7. Om jeg får overført en del av datautstyret som jeg bruker i forbindelse med selskapet, kan jeg fortsette å kjøpe deler etc privat og bokføre utgiften på selskapet? Det er selvsagt deler og utstyr til bruk i forbindelse med selskapet.

Eller må alle kjøp gjøres direkte via selskapet.

 

Det var det jeg lurer mest på nå, så dukker det sikkert opp noe mer.

Forventet inntekter i 2011 er ca 20.000, om jeg ikke får flere kunder. Så er langt unna moms osv enda.

Fører regnskap i dag i Excel...noen bedre løsning jeg bør vurdere, som ikke "bare" koster 3-4.000 kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2, 3 og 7: Dette er jo et interessant spørsmål, hovedspørsmålet i alle disse tre er vel om regningene må være i foretakets navn om dette er forskjellig fra ditt, for å kunne bokføres. Tatt i betraktning at foretaksnavnet minst må inneholde etternavnet til innehaveren, så er det kanskje like greit om foretaket heter det samme som deg, og du bruker et annet navn i markedsføringsøyemed?

Som du sier er det gunstigste å kunne bokføre utgiftene, men ikke være registrert som firmakunde hos nettbutikkene mtp reklamasjon. Hvor lovlig dette er vet jeg ikke noe om...

 

5: Dette gjøres ikke i EPF. Foretakets overskudd (uten å betale ut lønn til deg selv) er din inntekt.

 

6: Du kan utgiftsføre bilgodtgjørelse etter statens satser (3,65kr/km, div forskjellige tillegg) uten å måtte skatte av det som privatperson. Før kjørebok.

Lenke til kommentar

Snakket med en regnskapsfører i dag i et juleselskap, og han kunne fortelle at så lenge jeg kjøpte ting i mitt navn med min adresse som begge er det samme som selskapet, så skal det gå greit å "bokføre" utgiftene på selskapet.

Det må selvsagt være ting som brukes i selskapet...så det nye LED TVet mitt funker dårlig å skrive opp på selskapet.

 

Det jeg ikke har lov til er å sende regninger til meg selv. Så jeg kan ikke "fakturere" selskapet for pcen osv.

 

Ellers anbefalte ham meg å følge "norsk standard" når det gjelder kontoer osv på regnskap, og han ga meg også et ca overslag på hva det vil koste å ta en gjennomgang med en regnskapsfører, som var 4-5.000 kroner. Det er han som eier firmaet, så jeg regner med at han vet hva han snakker om, men det finnes sikkert billigere selskaper enn det han driver da.

 

Han fortalte videre at jeg bør vurdere om noe av overskuddet skal føres opp, og at det ikke skal være et mål å gå i null, for så lenge jeg er under 50.000 vil overskuddet regnes inn som lønnsinntekt på min private selvangivelse (så lenge jeg velger å gjøre det slik) og da vil det også gi pensjonspoeng samt telles med ved eventuelle ytelser fra f.eks NAV etc.

 

Ellers frarådet han meg å kjøpe slike regnskapsprogrammer etc (f.es fra Mammut), så lenge jeg følger norsk standard og inntektene er såpass beskjedne som de er nå, og jeg sparer på papirene i 10 år, så bør jeg kunne håndtere det selv.

Men som en hver "god" regnskapsfører så sier han jo at det absolutt beste er å bruke en regnskapsfører...

 

Fikk en del nyttig informasjon helt gratis i dag. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...