Gå til innhold

BK: En liten blomst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.. nå som det straks er den kaldeste mørkeste dagen i året så sitter jeg og kikker på litt sommerbilder fra sommerene som har vært. Jeg lengter etter sommeren, sola og plussgradene. :(

 

Syns dere bakgrunnen blir rotete, eller forstyrrende, på bilder som dette?

 

Så absolutt ikke for rotete,men her kunne du valgt en høyere blender.Da vil bakgrunnen bli enda mindre synlig,såkalt DOF.Eller marker blomst og gjør bakgrunn mørkere..mange måter å gjøre dette på.Har du PS? Da har du ett verktøy som heter spot healing brush tool.Ser ut som en plasterlapp i verktøyboksen.Da tegner du bare over feks strået ved blomsten,,2min sener er den borte og bilde mye renere:-)

Endret av Jee113
Lenke til kommentar

Istedet for å åpne blenderen, så tror jeg nok jeg ville valgt en lenger blender. Boke ligner på den man får når man bruker vidvinkel/normal brennvidde.

 

Ville nok også kuttet vekk en del av venstre side (fjernet 1/5 eller 1/4 av bildet). Det nærmeste strået til venstre skjemmer også litt. Det andre strået og blomsten passer fint sammen.

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer. Det er et bilde fra 2009. Det er tatt på 200mm og med blender 2.8. (70-200/2.8). Er ikke helt inne på det å redigere i PS, men kunne jo vært en tanke å lære seg slikt før eller senere. Så takk for forslaget. Jeg er enig med Tomsi om det strået, det syns jeg ødelegger hele bildet mens det andre i bakgrunnen syns jeg egentlig er litt pent. Men jeg ville gjerne høre med andre om de syns slik bakgrunn blir forstyrrende eller ikke.

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer. Det er et bilde fra 2009. Det er tatt på 200mm og med blender 2.8. (70-200/2.8). Er ikke helt inne på det å redigere i PS, men kunne jo vært en tanke å lære seg slikt før eller senere. Så takk for forslaget. Jeg er enig med Tomsi om det strået, det syns jeg ødelegger hele bildet mens det andre i bakgrunnen syns jeg egentlig er litt pent. Men jeg ville gjerne høre med andre om de syns slik bakgrunn blir forstyrrende eller ikke.

200mm! Det hadde jeg ikke gjettet. Hvilken blender brukte du da? f/2.8 burde gitt smørmyk bakgrunn

Lenke til kommentar

Jo det er 2.8. Men er ikke helt på nærgrensa til objektivet. Da jeg skrev post #4 sjekka jeg raw-bildet, så jeg er 90% sikker på det.

Så at jeg har et annet bilde av samme blomst tatt nærmere nærgrensa med 2.8 og da 180mm. Da er bakgrunnen mye mer uklar enn her. Kan ikke hente det frem akkurat nå da min egen data, der bildene ligger, er opptatt til spilling av en liten kar som er på besøk. Men når den blir ledig kan jeg gå inn og hente frem en kopi med exifdata, og kan legge ut den og sammen med det som er tatt fra litt nærmere hold.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Bildet med exif:

 

Jeg fant en jpeg med exif, som jeg tror er samme redigering som den i førstepost.

 

Samme blomst, men nærmere og med 185mm:

 

Her er vel bakgrunnen mer borte?

 

 

Det jeg ser av exif på bildene er at jeg av en eller annen grunn har brukt -1/3 på eksponering og har gjort dem lysere i redigering, grunnen til det tror jeg var for at ikke det hvite skulle brennes ut, men sikker kan jeg jo ikke være for de ble jo tatt for en stund siden.

 

Lenke til kommentar

For å svare på originalspørsmålet om kritikk av bildet:

 

Personlig synes jeg bakgrunnen blir for rotete. Spesielt synes jeg strået umiddelbart til venstre for blomsten og strået som gir en midtdeling av bildet er forstyrrende.

 

Områdene som er ute av fokus (bokeh om man vil) virker hårde og lite tiltalende på meg. Dette kan skyldes som du antyder lengre opp at det ikke er tatt nær nærgrensen og på 200mm.

 

Jeg synes også at du kunne gått nærmere og fått mer av blomsten med.

Det kan også være en ide og gå mer ned og få et annet perpektiv på blomsten enn på skrå oppe fra (som det ser ut som dette er tatt. Det blir for kjedelig. Viktig å prøve seg frem med forskjellige vinklinger og tenke mer på hva man øsnker å få frem med blidet. Her snakker du jo om sommer og kanskje det hadde vært mer spennende om bildet hadde formidlet litt mer sommerfølelsen? Motlys er også noe man kan bruke for å gjøre bildet til mer enn en avbilding av en blomst.

 

Jeg liker også å ta bilder av blomster og strå og ikke alt blir spennede eller interessant for andre enn meg å se på. Men det er gøy så det er bare å prøve seg frem!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...