Gå til innhold

Negative sider på jobbintervju


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal på jobbintervju snart og holder på å forberede meg på spørsmål som kan dukke opp. Nå sitter jeg og grubler fælt over spørsmålet "Fortell om dine negative sider". Føler at alt jeg kommer opp med kan koste meg jobben :p Blandt annet at jeg ikke takler stress så godt og at jeg kan være litt uoppmersom til tider. Noen råd angående dette spørsmålet hadde vært supert :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du ikke takler stress, ville jeg ikke sagt noe om. Derimot ville jeg tenkt meg grundig om dersom jobben du søker på faktisk innebærer stress.

 

Uoppmerksomhet kan være så mangt, så der er jeg mer usikker på hva du kan si.

 

(Sånn på siden kan jeg jo nevne hva en kollega av meg svarte da han ble spurt om det samme på intervju: "Jo, jeg kan bare én vits". Han fikk jobben, uten at jeg vil anbefale deg å gjøre det samme. :D )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Målet er at man skal vise at man har et fnugg av selvinnsikt, der man kommer med ting man føler at man har behov for å jobbe litt med for å utvikle seg. Målet er ikke at man skal sitte på intervjuet og ramse opp årsaker for at de ikke burde ansette deg.

 

F.eks for min del så har jeg lett for å forstå ting, det gir en litt falsk følelse av kontroll der man unngår å terpe nok fordi man føler at man allerede har kontroll på emnet.

 

Jeg vet ikke hva slags jobb det er du søker på, men:

 

- Hvis det er en jobb der du vil bli utsatt for stress du ikke tror du vil håndtere, så kommer du neppe til å trives, det er ikke positivt for noen av partene.

- Hvis du er av den oppfatning at du vil håndtere jobben, vær forsiktig med å nevne at du er dårlig til å håndtere stress.

Lenke til kommentar

Takker for tipsene :D

 

kom frem til dette:

 

"Gjennom mine tidligere praksis utplasseringer har jeg merket at jeg er litt usikker og nervøs for å gjøre feil i begynnelsen, men jeg prøver så godt jeg kan og spørre de andre på jobben om hjelp og jeg kommer inn i det til slutt.

 

En annen ting jeg har merket er at jeg kan opptre ganske avslappet i hektiske situasjoner hvor man helst vil ha produktivitet, men jeg har merket at jeg gjør mindre feil og konsentrerer meg mer da."

 

Hva synes dere om det? :)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal han nevne dårlig selvinnsikt når den faktisk er til stede? Han sier at han føler at det han kommer på kan koste jobben, ergo er selvinnsikten der, men han aner ikke hvilke av de negative sidene han bør trekke frem....

Hvorvidt selvinnsikten er tilstede eller ikke kan sikkert diskuteres i det lange og det breie. Og litt til. Men mest av alt var det ment som en spøk.

Lenke til kommentar

Takker for tipsene :D

 

kom frem til dette:

 

"Gjennom mine tidligere praksis utplasseringer har jeg merket at jeg er litt usikker og nervøs for å gjøre feil i begynnelsen, men jeg prøver så godt jeg kan og spørre de andre på jobben om hjelp og jeg kommer inn i det til slutt.

 

En annen ting jeg har merket er at jeg kan opptre ganske avslappet i hektiske situasjoner hvor man helst vil ha produktivitet, men jeg har merket at jeg gjør mindre feil og konsentrerer meg mer da."

 

Hva synes dere om det? :)

 

Kommer jo veldig an på hva slags jobb det gjelder.

 

Hadde jeg ansatt arbeidere til en hektisk virksomhet.

Så hadde jeg ikke ansatt en som sier han er avslappet når man helst vil ha produktivitet...

 

 

Tricket er jo å finne ting som på en måte kanskje er en negativ ting. Men som samtidig også er positivt i den stillingen du søker.

 

Eksempelvis fra søking på stilling som elektriker. Ble spurt om jeg i min tidligere arbeidserfaring hadde funnet noen faglig svake sider med meg selv. Husker ikke helt hva jeg svarte. Men drar frem noe liknende her:

 

Jeg liker å gjøre ting skikkelig. Liker ikke dårlige løsninger. Og nekter å la tidspress gå utover kvaliteten og det fagmessige i arbeidet. Det skal være sikkert og fagmessig gjort.

 

Noe som gjorde at jeg ikke trivdes i forrige jobben. Der man etter min mening hadde enliten tendens til å slurve litt.

blablabla.

 

Noe ala det svarte jeg. Jeg visste ved forundersøkelser at jobben var i et firma i en bransje med strenge krav til kvallitet på arbeidet. Og dermed visste jeg også at det som ble sett på som en svakhet i gamlejoben.

At jeg likte å gjøre ting skikkelig. Selv om det tok litt ekstra tid.

Ikke ville bli sett på som en negativ side der jeg søkte jobb nå. Men heller positiv.

 

 

Hadde jeg søkt motsatt. Altså søkt jobb der jeg jobbet før. Så hadde overnevnte svar trolig kostet meg jobben.

Så da ville rett svar på en negativ side ved en søknad til gamlejobben være noe ala :

 

Jeg er ikke så veldig pertentelig av meg. Liker at ting går fort. Det skal jo være sikkert og skikkelig. Men jeg står ikke å millimeter måler alt jeg monterer heller. blablabla.

 

Noe ala det.

Har satt ting litt på spissen her, bare så det er sagt.

Du skjønner tegninga.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ein kan jo nevne blandt anna at ein ikkje liker å bli kalt homofil sjølv om ein er det. Det kan vise til at ein har eydromatisk stressyndrom som kan medføre store skadar på både ein sjølv mentalt og fysisk, men også på dei ein omgås med psykisk. Noe å anbefale er derfor å si akkurat det som faller deg inn ved intervjuets omgang. Ein vil ikkje bli avhengig av å ramse opp det ein på forhånd har tenkt ut ettersom det vil då få motsatt effekt og skape nedverdighetskomplexar hos arbeidsgivaren, eller den som intervjuar deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...