Gå til innhold

Linux Distro med støtte for Touch-skjerm?


wil

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et sånn Kendo Lesebrett. Jeg kjøpte denne fordi at jeg ville prøve Android. Har også en iPad da.

Andorid versjonen som er på Kendoen er 2.1 og jeg vet ikke om den lar seg oppgradere. Gennerelt så er det endel programvare som den ikke klarer å installere. Jeg får ikke Flash til å fungere heller. Jeg er glad i å sitte på Youtube og derfor vil jeg helst kunne tenkt meg å kunne surfe på Youtube.

Det jeg lurte på er om det finnes en Linux Distro som hadde støtte for Touch skjerm og kanskje støtte for at man kan snu på skjermen så snur bilde seg. Jeg liker Linux så derfor kunne jeg tenkt meg å hatt noe litt mer funskjonelt system på den. Noen som vet om det finnes noen Linux som har støtte for dette?

Jeg er litt usikker, men det virker som at det ligger en Linux-kjerne inne på lesebrettet. Husker ikke helt hvilken nå, men kanskje det kan være 2.6.x eller noe sånt. Er Android bygget på Linux med Linux kjerne?

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Android er bygget på linux-kjernen, ja, men android-patches gis ikke tilbake til kernel development, om jeg har skjønt alt rett.

 

Forøvrig eksisterer det touchmoduler, jeg har blant annet sett Ubuntu med touch-støtte. Jeg vet dog ikke om dette er modent nok til å brukes full-scale på tablet. Gudene skal vite at jeg håper det skjer snart.

Lenke til kommentar

Hvis det er en androidfjøl vil jeg nok anbefale å bruke en androidvariant. Du må roote enheten og laste inn en ny distro. Eneste GNU/Linux-alternativet jeg kan se for meg at funker på en nogenlunde grei måte må være Ubuntu 10.07 (ARM-varianten av 10.04) eller Ubuntu Netbook Edition 10.10 i ARM-versjon. I slike "lukkede" fjøler kan det godt hende at du må bruke binærdrivere for noen komponenter, og da kan det bli pes om det er ting som er bygget inn i Android-kjernen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...