Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Catapresan - erfaringer?


majiiis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Indiska, hvem er det som har skrevet ut disse? Fastlege eller psykiater? Jeg har aldri hørt om middelet før og finner ingen steder at det anbefales brukt mot PTSD.

 

Mvh

Dag

 

Hei, det er psykiateren som er overlegen på DPS her jeg går som har skrevet den ut. Jeg har ingen anelse, men jeg fikk beskjed om at den var mye brukt spesielt mot flashbacks. I felleskatalogen står den jo kun oppført som migreneprofylakse, så er vanskelig når jeg prøver å finne ut mer.

Lenke til kommentar

Hei

Indiska, hvem er det som har skrevet ut disse? Fastlege eller psykiater? Jeg har aldri hørt om middelet før og finner ingen steder at det anbefales brukt mot PTSD.

 

Mvh

Dag

 

Hei, det er psykiateren som er overlegen på DPS her jeg går som har skrevet den ut. Jeg har ingen anelse, men jeg fikk beskjed om at den var mye brukt spesielt mot flashbacks. I felleskatalogen står den jo kun oppført som migreneprofylakse, så er vanskelig når jeg prøver å finne ut mer.

 

Ok. Men har som sagt aldri hørt om det. Har du prøvd annen behandling for flashbacks tidligere eller er dette det første du får?

 

Dag

Lenke til kommentar

Hei

Indiska, hvem er det som har skrevet ut disse? Fastlege eller psykiater? Jeg har aldri hørt om middelet før og finner ingen steder at det anbefales brukt mot PTSD.

 

Mvh

Dag

 

Hei, det er psykiateren som er overlegen på DPS her jeg går som har skrevet den ut. Jeg har ingen anelse, men jeg fikk beskjed om at den var mye brukt spesielt mot flashbacks. I felleskatalogen står den jo kun oppført som migreneprofylakse, så er vanskelig når jeg prøver å finne ut mer.

 

Ok. Men har som sagt aldri hørt om det. Har du prøvd annen behandling for flashbacks tidligere eller er dette det første du får?

 

Dag

 

Har prøvd lamictal og topimax spesifikt rettet mot flashbacks og mareritt, og har brukt fluoxetin og truxal til den generelle angsten. Lamictal og topimax fikk jeg et sinnsykt utslett av, og måtte slutte selv om jeg synes begge hadde god virkning. Truxalen var som å bli slått i hodet med ei steikepanne, så jeg droppa den etter en kort prøveperiode. Eller så går jeg i terapi, og får mye hjelp derifra. Men for en periode er jeg nødt til å bli kvitt alle disse forstyrrende flashbacksene, for å klare å få orden i sakene :/

Endret av indiska
Lenke til kommentar

Hei igjen

Fant dette på Wiki: Sympatikushemmere. Klonidin ("Catapresan") kan være nyttig ved skvettenhet, økt spenning og generell autonom hyperaktivitet.

 

Ok, jeg skønner. Det anbefales at man helst starter med kognitiv og/eller EMDR. Men ditt tilfelle har vært litt mer komplisert ser det ut som.

 

Dag

Lenke til kommentar

Hei igjen

Fant dette på Wiki: Sympatikushemmere. Klonidin ("Catapresan") kan være nyttig ved skvettenhet, økt spenning og generell autonom hyperaktivitet.

 

Ok, jeg skønner. Det anbefales at man helst starter med kognitiv og/eller EMDR. Men ditt tilfelle har vært litt mer komplisert ser det ut som.

 

Dag

 

Jeg har gått i kognitiv terapi i totalt tre år, hvorav det halvannet første var medisinfritt :) Begynte så med fluoxetin, før jeg nå etter tre år skal prøve noe annet. Har også fått ny psykolog som har spesialisert seg på dette, som virker utrolig dyktig og systematisk i behandlingen.

 

Leste litt om EMDR nå, men har aldri hørt om det før. Hørtes interessant ut. Kanskje det vil bli foreslått etterhvert :)

Lenke til kommentar

EMDR er omdiskutert - ikke fordi det er noen farer forbundet med det, men fordi vi ikke helt forstår hvordan og hvorfor det virker, og om virkningen er varig. Det ser i alle fall ut som om EMDR har effekt på PTSD, og andre tilstander der psyken blir stående i en alarmtilstand og har mistet "reset-funksjonen".

 

Det kreves egen opplæring i denne metoden, og det er ikke alle steder i det offentlige det tilbys. Hvis du er av dem som kan få hjelp av EMDR, så sies det et det vanligvis ikke trengs så mange behandligner.

 

Hvis du har prøvd mye, og lite har virket, så synes jeg godt du kan prøve, om ikke psykologen din har et annet opplegg dere skal gjennomføre.

 

Se etter behandlere som har tatt utdanningen via EMDR Norge, så vet du i alle fall at det er et visst krav til deltakernes kompetanse og utdanning. http://www.emdrnorge.com/index.html

 

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...