Gå til innhold

CMD gir ikek tillgang til kommandoene


Anbefalte innlegg

Folkens, jeg har et kjempeproblem på en terminal server akkurat nå.

 

Det startet antagligvis i går,men jeg merket det ikke før i dag.

 

Enkel forklaring:

Fyrer en CMD box og skriver NET

Windows svarer med: 'NET' is not recogized as an internal or external command,

operable program or batch file.

 

Første tanke var selvsagt PATH, men den ser fin ut

 

PATH=%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;C:\CA_APPSW;C
:\Program Files\Common Files\InfoVest

Av en eller annen grunn har noen bruke %SystemRoot% i stedet for %windir%, men det skulle jo ikek spille noen rolle. Den peker forøvrig til C:\WINDOWS

 

 

edit: Ser plutselig noe rart...

Jeg hadde en admin bruker pålogget og når jeg logget på denne igjen, altså slik at WIN hentet opp profilen igjen, så fungerer alt som det skal. Logget av profilen og logget på igjen og vips så var problemet der igjen. Hva kan dette være for noe?

 

Eneste jeg vet har skjedd på serveren fra i går til i dag er at jeg har installert en Canon Kopimaskin og lagt inn drivere til denne. Ut over det har jeg lagt til denne skriveren i login scriptet og det fungerte veldig bra i går. Så vidt jeg kan se så fungerer det enda, altså at skriverene er på plass.

 

 

 

Så kommer noe rart:

Hvis jeg så skriver i Shell følgende:

 

path C:\Windows\System32

net

 

Da finner Windows kommandoen og den virker

 

Hvis jeg skriver:

 

path C:\Windows; C:\Windows\System32

 

Ja da virker ingenting igjen

 

Jeg blir frustrert. Noen som kan hjelpe meg?

Endret av HDSoftware
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hehe, hadde glemt denne tråden. Den er løst. Det viste seg at ett program jeg hadde installert på serveren var deployet med et elendig setup program som rota til PATH registry settingen. Det er nemlig slik at i Registry så må en string som inneholder environment symboler, slik som nettop %SystemRoot%, må være av datatypen REG_EXPAND_SZ og ikke REG_SZ. Hvis et setup program roter til ved å utvide path i Windows ved å bruke REG_SZ så kan ikke denne inneholde disse symbolene

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...