Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

'92 Galant med ugjevnt pådrag


olz

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Kjøpte nylig en mitsubishi galant 92mod GLSI 4x4 som vinterbil, gått nær 223000km.

Motoren gikk greit med forrige eiger (i følge han), men bilen blei ståande ei stund før eg kjøpte den og tok den i bruk.

 

No merka eg at den har ugjenvt gasspådrag, mest merkbart på kald motor. Den "lugga" i pådrag på 1500-3000 omdreininga, spesiellt merkbart på 2000-ca 2600 (om det er nøye :p ), over dette virka den ganske grei. Når motoren har driftstemeraturen sin går den nokelunde greit, men virka for meg som at den ikkje trekker for full kraft, oppleve den som seig samt at lugginga er der litt endå innafor dei turtala. Den går dessuten litt ugjevnt ved bremsing på gir i nedoverbakke.

 

Med lugging meina eg at den går med ganske vekslande (rykkete) framdrift, som om den feiltenne/har en eller fleire sylindra som ikkje går skikkelig.

 

Har sjekka pluggane, og dei ser normale ut (lysegrå sot). Luftfilteret er av nyare dato. Ingen fukt i fordeler e.l.

 

Forrige eiger har bytta (som eg veit om) fordelerlokk og pluggkabla samt varmeelement i luftfilterboksen og gass-spjeldet. Bilen kjører med 2wd-hjerne, og har gjort dette ei stund.

 

håpa noken kan bistå :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grøss..

 

1. Sjekk at motorlampen lyser med kun tenning på. Når du så starter motoren skal den slukke etter et par sekunder.

 

2. Koble av batteriet. Fjern luftslangen som går inn til gass spjeldhuset. Rens hele gass spjeldhuset med bremserens/startgass/sprit mens du jokker på spjeldet. Gjør det rent og pent, men ikke vits og jåle for mye. La så gasspjeldet stå åpent en stund så du får dampa ut resterende løsemidler i innsuget. Skru ting sammen og prøvekjør. Gjør dette selvom gass spjeldet er sprell nytt. Hjalp dette drit i neste punkt.

 

3. Lag et merke der hvor fordeleren står nå og så løsne litt på boltene. Start motoren og se om du får penere/jevnere gange på motoren ved og vri litt på den. Bare ta det sånn på "feelingen" ingenting blir herpa. Stram til og prøvekjør. Gjør dette med driftsvarm motor. Er det ikkenoe forbedring sett den der hvor den sto igjen.

 

4. Rapporter her hva du fant ut av eller om noe av dette hjalp før vi fortsetter :thumbup:

 

Jeg regner med at det ikke er noe så enkelt som dårlig pluggkabel eller feil fordelerlokk. Det bør uansett ikke slå ut ved motorbremsing.

Lenke til kommentar

takker for svar, ska prøve så snart eg får tid! :new_woot:

 

motorlampa lyse på tennings-strøm, slukker ca 2-4 sek etter start. Har merka at motoren går på lavare turtal menst lampa lyse, for så å ta seg opp igjen, spesielt på kald motor. Er dette unormalt? :p

 

EDIT: å rense gasspjeldhuset blei litt stress så seint, men prøvde å rense div. elektriske kontakter mens eg alikavel var nedi der. gassen blei litt kvassare, og lugginga er meir jevn fant eg ut etter en prøvetur. det blei vertfall ikkje verre :p

 

kan du utdjupe om det er fordelerlokket eller heile fordeleren eg ska løsne?

Endret av olz
Lenke til kommentar

OK.

 

At den går og hutrer mens lampa lyser og stabilserer seg når den slukker hørtes litt merkelig ut, men jeg hadde ikke hengt meg så mye opp i det enda..

 

Har vært borti en del merkelige problemer på disse her som har gått inn i boka for uløste mysterier. Virker ikke som det er av den typen hvertfall.

 

Det med og rense gass spjeldhuset er et triks jeg lærte av en mitusbishi mekaniker engang. Jeg vet ikke hvorfor det hjelper, men de får noen ganger et "hikke" hvis dem har stått for lenge eller vært tomme for strøm. Mange bytter hele gass spjeldhuset da det ligger feil der osv, men det er egentlig bare og rense litt.

 

Du skal løsne hele fordeleren og prøve og justere tenningen. Bare husk og lag merke der hvor fordeleren står nå så du kan sette den tilbake hvis det ikke hjelper, men prøv og rens spjeldet først.

 

De motorene her kan være plaget med merkelige feil som sagt. Hjelper ikkenoe av det jeg har skrevet ville jeg tatt ut feilkoder som neste trinn. Disse skal ha blinkkoder.

 

Kan f.eks være en lambdasonde som er defekt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan f.eks være en lambdasonde som er defekt.

 

Merka absolutt ingen forskjell på motorgangen når eg kobla ut lambdasonden. Er det noken måte å måle den på? :p eller er den då rett og slett defekt?

 

EDIT: Ny lambdasonde fiksa det, er berre mindre ugjevnheter i gange som likegodt kan vere ubalanserte felga eller anna smårusk :D

Endret av olz
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jah, då var det nye problem -.- symptoma er mykje det samme som i første tråden.

 

Den forrige hjerna fikk hjerneskade og kutta bensinspruten på eine dysa, så den skifta eg. Bilen gikk som aldri før ei lita tid (under ei veke) med den nye hjerna, før den plutselig dovna til over natta.

 

Når eg gir gass no, helde motoren igjen virka det som. Den kvele seg nesten når eg løyse bilen i 1. på kald motor, dvs at bilen ramla ned til under 1k omdreininga når klutsjen er helt ute. Når motoren er driftsvarm er der litt meir drag, men er fortsatt nesten halvparten av det den skal ha.

 

Den går helt fint på tomgang, kraftmangelen vise seg kun når du kjøre. Når den er mellomvarm-driftsfarm ettertenne den (poffa i eksosen) når eg gir gass og sleppe pedalen samt når eg bremsa på gir med høgt turtal (over 3-4k).

 

Det merkelige er at den kan få "normal" trekkraft i ca et halvt sekund etter at eg bremsa på gir og så gir gass igjen.

 

Lugginga er tilbake på gassdrag, men no er det vel fordi den hinta til normal trekkraft innimellom :p Lugginga er større og litt seigare nykk enn før, men alle sylindrane tenner (ingen feiltenning).

 

Pluggane er lysegrå og tørre etter kjøring, ingen unormal eksos (den er luktfri og "usynlig"), bruka ikkje olje, vassnivået er som det skal, det er vakuum på vakuumsystemet (ingen lekasja eg har funne), bensinfilteret er nytt, eg høre at bensinpumpa hyle (dvs at den går). Katalysatoren skrangla en del har eg merka, den skal sjekkast og evnt sveisast nestegang eg har tilgang på løftebukk.

 

INGEN forum eller mekaniker har klart å finne ut av dette hittil, og bilen er for god til å berre gi opp. Håpa noken kan hjelpe meg her dinna gangen og`.

 

EDIT: i dag løsna eksosrøret fra enderøret, så den går hallvegs på fri eksos baki der. dæven for en lyd og noken smell, men har dette negativ innvirkning på ytelsen til motoren? skal få en til å sveise det på plass snarast, satse på eg ikkje lenger vekker nabolaget berre eg løyse bilen :D

Endret av olz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...