Gå til innhold

Hjelp til valg av mini-pc/mini-laptop/netbook !


Shoo

Anbefalte innlegg

*topic*

 

Har tidligere hatt en LG X110 som jeg var meget fornøyd med (den var liten, så nice ut, enkel å forholde seg til, stabil osv.), men nå trenger jeg altså en ny mini-bærbar siden jeg ikke har LG'en lengre. Hadde helst sett en mini-bærbar som er lik den LG'en (eller bedre)...

 

Krav til mini-pc'en som jeg skal ha:

+ Godt egnet til surfing

+ Fungere finfint til tekstbehandling (Word og den slags)

+ Fungere greit nok til litt multi-tasking

+ Ok med tilkoblingsmuligheter (gjerne 2-4 USB-porter, SD-kort og RGB/DVI)

+ Ikke nødvendig å være god på spill da den skal primært brukes til surfing + skriving

+ Stillegående (men det er vel alle mini-pc'er?)

+ Webcam trenger jeg ikke

+ God batteritid

+ Pris: 2500-3500,-

 

Finnes det noen ok kandidater der ute som matcher kravene, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*topic*

 

Har tidligere hatt en LG X110 som jeg var meget fornøyd med (den var liten, så nice ut, enkel å forholde seg til, stabil osv.), men nå trenger jeg altså en ny mini-bærbar siden jeg ikke har LG'en lengre. Hadde helst sett en mini-bærbar som er lik den LG'en (eller bedre)...

 

Krav til mini-pc'en som jeg skal ha:

+ Godt egnet til surfing

+ Fungere finfint til tekstbehandling (Word og den slags)

+ Fungere greit nok til litt multi-tasking

+ Ok med tilkoblingsmuligheter (gjerne 2-4 USB-porter, SD-kort og RGB/DVI)

+ Ikke nødvendig å være god på spill da den skal primært brukes til surfing + skriving

+ Stillegående (men det er vel alle mini-pc'er?)

+ Webcam trenger jeg ikke

+ God batteritid

+ Pris: 2500-3500,-

 

Finnes det noen ok kandidater der ute som matcher kravene, eller?

 

De to mini-pcene som er på markedet som iaf frister meg er:

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=608799#extra - Asus EEE 1018P (Denne har generelt fått veldig mye skryt i tester og regnes av mange som det beste kjøpet av netbooks på markedet nå. Den har dual-core prosessor og veldig bra batteri.)

 

og

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=611413#extra - Samsung NF310 (Denne fra Samsung er nok fysisk bittelitt større pga. designet på den. Men har også fått veldig mye skryt i tester blandt annet i http://www.notebookcheck.net/Review-Samsung-NF310-Netbook.40598.0.html som liker veldig godt blandingen av god byggekvalitet, dual core prosessor og 1366x768 oppløsningen på skjemen.)

 

Personlig tror jeg du hadde tjent på å bytte ut ram brikken på begge og oppgradere til 2 GB. Da 1 GB kan fort bli litt lite. Men det er jo en investering man kan eventuelt ta senere og ikke nødvendigvis nødvendig med en gang man får pcen. :)

Lenke til kommentar

Har nettopp fått meg en NF310, og må si meg bra fornøyd med maskinen. 1018P er lettere, men NF310 har bedre skjerm (dvs, høyere oppløsning). Det er STOR forskjell på 1024x600 og 1366x768.

 

Valgte NF310 pga god oppløsning og lav støy fra vifter.

 

Liker Samsungs OSD-program for Fn-snarveiene.

 

Har oppgradert RAM og harddisk.

 

P.S. Hvis du skal oppgradere disken i NF310 så husk at den medfølgende disken bare er 7mm høy - så godt som alle andre 2,5"-disker er 9,5mm høy

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...

Jeg låner tråden din litt. Jeg er redd for at min asus eee 1101 ha skal snart ta kvelden (ettersom henglsen er knekt. Jeg ser etter en annen mini bærbar/netbook. Jeg er litt usikker med tanke på skjermstørrelse. Men et krav er godt tastatur. Kravet skal være at jeg kan skrive fort på det, innimellom på pc så sliter jeg litt (men bortsett fra det så går det stortsett bra). Jeg trenger en god skjerm med mye lysstyrke, godt tastautr og usb port. skulle helst ha en stor harddisk (gjerne 40 gb og mer. den burde funke fint med filmer (ikke hd matriale, men litt under, noe ala dvd kvalitet. Tenker at det blir filmer fra ca 2006 og før (men hadde vært fint om dne taklet hd, tviler dog på dfet). Prisen? max 4k tenker jeg.

 

Gjør ikke noe om dne er brukt, bare det ikke er noen skader på skjermen.

 

jeg er veldig usikker på størrelse, jeg har en stasjonær hjemme som jeg gjør meste parten av krevende arbeid, men så kan det hende at jeg skal på en reise f.eks, og da hadde det vært veldig kjekt med film / lett spilling. Jeg tror også at jeg vill ha så minst så mulig slik at jeg kan reise lett, jeg har noen alternativer. Microsoft word 2007 blir nok skriveprogrammet jeg skal bruke. Disse pc jeg lister under her er brukte, kan hende at de er solgt men de står iallefall ikke som det

 

1. Fujitsu LifeBook P7230 , Om jeg er heldig klarer jeg å skaffe den for 1.5k, hva synes dere om den? er med 3g, men er 3g gratis? koster ikke det en formue?

 

2.ASUS Eee PC 8G Celeron M 900 MHz 7-inch Netbook , klarer ikke å spille av video, + treg, men det spørs hvor lett denne er å ta med seg da. (800 kr)

 

3. Hercules ecafe' Netbook. (1k) denne er dog med tysk tastatur og tysk os, står lite info om dne men klarer sikkert å google frem noe. Hvor lett er det å installere et annet os via usb blir nok spørsmålet, kan også lite tysk...

 

4. Asus netbook 1215N 2.750. Denne virket som om hadde litt mere imponerende specs..

 

5. Acer aspire one 2.899, burde isåfall sette inn 2 gb, følger med win 7 og ekstern brenner, hva synes dere?

 

 

NB OPPDATERE SENERE

Lenke til kommentar

3G er ikke gratis, men det trenger ikke å koste en formue heller.

 

Det enkleste er å bare la være å bruke det. Det skader ikke at maskinen har muligheten.

 

Hvis du vil ha 3G, trenger du et SIM-kort, samme type som står i mobiltelefoner.

Hør med din mobiloperatør hva de krever for å få et ekstra SIM-kort for 3G.

 

Ikke bruk det SIM-kortet du allerede har uten først å sjekke prisen.

Det finnes store prisforskjeller for datatrafikk over mobilnettet.

Noen operatører krever pris pr. megabyte du laster ned, andre krever månedspris.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Den modellen virker å være utgått... Hvilken modell er det som følger etter 2140 da..?

 

Merkelig at det skulle være SÅ vanskelig å finne seg en mini-PC da.. Hmm... også er alle de gode modellene utgått, virker det som...

Endret av Shoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...