Gå til innhold

Hvordan aktivere alle sata-prtene på hovedkortet?


War

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den øverste er kun innstillingen for ICH brua på HKet, denne skal stå på AHCI.

Onboard derimot er de fastloddete brikkene på HKet som gir de 4 ekstra SATA portene.

Er godt mulig du må mate Windows med driver for å få disse til å funke, men det du kan prøve er å sette disse til IDE og forsøke om de funker da.

Lenke til kommentar

Da forsvant CD-rommet, men ingen av de diskene på hvit port dukket opp

 

La inn 9mb raiddriver i OS, ikke den 0,8mb som man legger inn under install.

Skal dog være samme ulla.

 

Nå står begge som ACHI , har fått 2 av de hvite til å fungere.

 

Det er ikke umulig at det er hovedkortet / Gigabyte Extreme som tuller.

Det har vært et møkkakort siden jeg fikk det.

Kan ikke klokke cpu eller ram mer en halvparten en på alle andre hovedkort jeg har.

Endret av War
Lenke til kommentar

Hos meg på Jmicron som jeg også antar at din kontroller bruker så måtte jeg manuellt inn med driver til og med for IDE modus for å få disker og DVD Drev som var koblet til kontrolleren, for å få dem til å dukke opp i Windows.

For morro skyld kan du sjekke om Linux og Ubuntu er tøffere på å detektere enheter enn Windows da.

Lenke til kommentar

Har Asus Rampage II Extreme. Der må jeg også inn med Jmicron drivere manuellt for å aktivere Sata portene.

 

Er jo ikke verre enn et lite google søk hvis du vet hva controlleren heter.

 

Link : ftp://driver.jmicron.com.tw/SATA_Controller/Windows/ se om du finner noe som passer her.

 

Og for å svare på spørsmål ja jeg bruker sata kontaktene på raidkontrolleren som vanlige sata kontakter.

 

Ser du har 4 "raid porter" på ditt kort, skulle jeg tippe ville jeg gjette at 2 av portene går på en jmicron raid kontroller og de 2 andre muligens på intel chipsettets kontroller.

 

En annen ting er at setter du sata portene til ACHI eller hva det enn heter så må du gjør ett lite inngrep i Registeret til windows,med mindre du har lyst til å innstallere hele dritten på nytt.

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gå inn i "Smart Backup" nederst i BIOS-bildet ditt. Gå inn på "Controller 0" og/eller "Controller 1" og så inn på "Smart Backup Config". Her kan du prøve å stille om øverste valget til "Normal (Port Multiplier)". Du må huske å legge inn "GIGABYTE SATA2"-driveren for at du skal få tilgang på diskene i denne modusen.

 

Manualen er en fin ting :)http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/motherboard_manual_ga-ex58-extreme_e.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...