Gå til innhold

[Løst] Oppkjøring C1 og D1.


asswipe

Anbefalte innlegg

Heisann. klarte ikke å finne emner angående oppkjøring på klassene C1 og D1.

Noen her som har erfaring? Er det akkurat som klasse B eller er det litt mer teknisk og evt. et ulykkes scenario?

 

Og er det fortsatt slik at det er 21 års grense på D1 og 18 på C1?

 

Takker får svar.

Endret av specialweapons
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ny teoriprøve og oppkjøring på hver av klassene. Selve oppkjøringa er som med bil, dvs 1 time hver, men pensumet man må kunne er en del større, blandt annet må man kunne legga på kjetting, ta daglig kontroll, og en del spørsmål som har med C1 og D1 og gjørra, men som man ikke er borti på vanlig bil.

 

Er forøvrig ikke bare å kjøre opp. Man trenger obligatoriske Veiedningstimer, ulykkes-kurs, lastsikkringskurs, kjøretimer osv før man for ta oppkjøringa.

 

Og er 18 på C1 og 21 på D1. også kommer yrkessjåførkurset på 140 timer i tillegg om man ønsker å drive yrkestransport med en av de 2 klassene, + 35 timer om man ønsker å drive på begge to.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for svar. Ser at du er guru på kjøretøy her på forumet :p. Tenkte jeg like gjerne kunne ta Klasse C og Klasse D. Så tenkte jeg å ta C1E før klasse D. Får jeg da klasse D1E også hvis jeg består oppkjøring på klasse D?.

jupp. det gjør du. Tidligere fikk du DE også hvis du hadde C1E, men er 90 % sikker på at det er slutt på det nå, å at du kun får D1E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...