Gå til innhold

Hjelp til å få midlertidig liv i en tilsynelatende død harddisk


Anbefalte innlegg

For noen dager siden merket jeg at ene harddisken min begynte å oppføre seg rart. Filoperasjoner tok mye lengre tid enn vanlig, og i dag så begynte ethvert program som forsøkte å skrive eller lese til eller fra disken å henge seg opp. Etter at jeg tok en restart så dukker harddisken ikke lengre opp i POST, og ei heller i enhetsbehandling (noe som ikke er så alt for rart). Harddisken lagde aldri de beryktede klikkelydene før den døde.

 

Jeg forstår så klart at denne harddisken ikke er noe å spare på, og at jeg bør sende den inn på garanti/reklamasjon. Jeg har en sikkerhetskopi av alt som er superviktig på den, men det er fremdeles en del ting jeg kunne tenkt meg å få tak i bare fordi det er skikkelig vanskelig å finne igjen. Selv om jeg på det meste kun fikk ut en indeksliste over filer og mapper så vil jeg regne det som en suksess, siden det vil hjelpe meg å få tak i det jeg mistet igjen.

 

 

tl;dr

 

hva kan jeg gjøre for å få midlertidig og/eller begrenset tilgang på disken igjen før jeg sender den i retur. Jeg er ikke interessert i å betale i dyre dommer for det. Så viktig er det ikke.

 

Jeg bruker Win7, og disken er en 1 TB seagate barracuda 7200.11. Firmwaren er oppdatert til en versjon som ikke har det problemet "alle" snakket om for et år eller to siden.

 

-edit- ok, tydeligvis burde jeg ha puttet dette i en annen seksjon, men jeg finner ikke noen funksjon for å slette innlegget mitt.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres mest ut som en mekanisk feil - i så tilfelle er det bare et "triks" som av og til fungerer som en midlertidig løsning som du kan prøve.

 

Det involverer å kjøle ned disken så mye som du kan. Ta en plastpose rundt disken og lag en lufttett knute (så det ikke kommer fuktigehet inn). Legg den i fryseren så lenge som den trenger for å nå sin kaldeste mulige temperatur. Det tar sikkert opp mot 3-4 timer vil jeg tippe røfft.

 

Så kobler du den på maskinen og henter ut filene så hurtig som mulig (ha en "slagplan" klar for hva du skla hente ut og hvor så du ikke kaster bort verdifull tid). Ha gjerne en plastpose rundt disken da også unntatt akkurat der kablene går ut så slipper du så mye kondensering på disken siden den er så kald. Disker er rimelig tette så det skal egentlig ikke være så mye risiko for problemer med det, men det er best å være føre-var så det ikke skjer noe uventet (som at en dråpe drypper ned fra harddisken ned på eksponert sårbar elektronikk for eksempel.

 

Dette er ihvertfall det eneste trikset jeg vet om for mekaniske feil - og det har visstnok en rimelig høy sukesssrate for å være en sånn hjemme-mekk nødløsning, selv om det kanskje høres merkelig ut.

 

Hvis det derimot er elektronikken som er død går det ann å kjpe en ny disk av samme modell og bruke dens elektronikk på disken som har problemer - men det involverer litt "mekking" og selvfølgleig kjøp av en ny disk. Det høres også ikke ut som dette er problemet ditt - da elektronikkfeil normalt fører til spontant øyeblikkelig død - ikke at den blir dårligere over tid. Jeg nevner det dog bare for å være grundig.

 

Aller siste nødløsning er selvfølgelig IBAS - som kan redde det meste nesten uansett hva som er fysisk galt med disken - men det koster flere ti-tusen kroner som regel, så det er vel neppe et aktuellt alternativ.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...