^fmj Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 Hei Overklokking av ram: Har sett flere ganger at dere snakker om f.eks 8-2-2-3 eller 7-3-3-3. Hvor kan jeg se hva min ram står til og hvordan kan jeg endre på det. Gjør jeg dette i biosen? Var og kikket der, men kunne ikke finne noe. Hvilken tall kombinasjon er den idelle? Og må jeg endre på spenningen/volten til minnet også? Overklokking av CPU: Trenger man å sette opp volten på cpuen når man skrur på fsb og multiplieren. Vil vel selv tro at man skal kunne bruke skjøn i et slikt tilfelle. Hvis man endrer på fsben på en cpu vil da busen være den samme eller vil den endre seg synkront med fsben?
^fmj Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Skrevet 2. juli 2003 Hei Amd Athlon xp1800 1533 mhz, 512 mb ddr sdram pc2100 apacer, titan vifte. Vet at jeg ikke kan overklokke noe med dette systemet. Men skal kjøpe meg nytt tenkte jeg. Barton 2500 eller 2800 og a7n8x asus og ny ram muligens geil golden dragon series. Da kan jo klokking bli veldig aktuelt så jeg vil ha litt mer innsikt i dette med klokking.
formann Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 Hei Amd Athlon xp1800 1533 mhz, 512 mb ddr sdram pc2100 apacer, titan vifte. Vet at jeg ikke kan overklokke noe med dette systemet. Men skal kjøpe meg nytt tenkte jeg. Barton 2500 eller 2800 og a7n8x asus og ny ram muligens geil golden dragon series. Da kan jo klokking bli veldig aktuelt så jeg vil ha litt mer innsikt i dette med klokking. OC er gøy det.. men lykken din vil ta en rask slutt om du kjøper Asus A7N8X til overklokking, og spesielt sammen med Geil Golden Dragon som er glade i høy vdimm. Til OC så er det egentlig bare Abit NF7 og Epox 8rda3 som gjelder
Ben Dover Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 Hei Amd Athlon xp1800 1533 mhz, 512 mb ddr sdram pc2100 apacer, titan vifte. Vet at jeg ikke kan overklokke noe med dette systemet. Men skal kjøpe meg nytt tenkte jeg. Barton 2500 eller 2800 og a7n8x asus og ny ram muligens geil golden dragon series. Da kan jo klokking bli veldig aktuelt så jeg vil ha litt mer innsikt i dette med klokking. Tror heller ikke du får skviset noe særlig ut av ditt nåværende system. Kjøp XP2500+ og Abit NF7 klokk i vei P.S. Multiplieren er hva man ganger FSB med. Man kan med på nyere prosessorer stille hvor rask (Hz) prosessoren skal være; eks. 166 Mhz FSBx multiplierern 11=1826 Hz Dette oppsettet er en orginal Barton XP2500+ Det er mest gunstig å klokke FSB. Min er klokket til 190x (effektivt 380 Mhz FSB) Multiplierer 11,5=2185 Hz. Da må man være obs. og kjøpe minst 400 Mhz RAM. DDR3200 minimum. Min ram er underklokket til å kjøre synkront med FSB=380 Mhz. Derfor kan jeg kjøre mer aggressive instillinger på RAM`en Bios detekter: 8-5-5-3; men jeg kjører på 5-3-3-2,5 noe som øker ytelsen på RAM`en Rotete fremstilling, håper du forstår :o Husk bedre kjøling; kan anbefale Termaltake, har selv en Termaltake Vulcano 9 vifte, kostet meg ca. 350 kr. inklusive en tube Artic Silver. Mener det var Microplex.no Lykke til, det skal mye til for å ødelegge noe, iallefall så lenge ingenting er så varmt at det er ubehagelig å ta på... Ikke overdriv, ta små skritt, test ut etter hvert
^fmj Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Skrevet 2. juli 2003 Hei Hva er forskjellen på fsb og bus hastighet
formann Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 Hei Hva er forskjellen på fsb og bus hastighet Ikke noe... FSB - Front Side Bus
jokki Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 jeg har 2200+, A7V8X, corsair xms 3200 678 mb og ati radeon 9700 pro. Tror du jeg klarer og tyne noe mer ut av rammen min. Hvordan gjør jeg det???
alex100 Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 jeg har 2200+, A7V8X, corsair xms 3200 678 mb og ati radeon 9700 pro.Tror du jeg klarer og tyne noe mer ut av rammen min. Hvordan gjør jeg det??? setter ned timingene f.eks.
alex100 Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 Hei Amd Athlon xp1800 1533 mhz, 512 mb ddr sdram pc2100 apacer, titan vifte. Vet at jeg ikke kan overklokke noe med dette systemet. Men skal kjøpe meg nytt tenkte jeg. Barton 2500 eller 2800 og a7n8x asus og ny ram muligens geil golden dragon series. Da kan jo klokking bli veldig aktuelt så jeg vil ha litt mer innsikt i dette med klokking. OC er gøy det.. men lykken din vil ta en rask slutt om du kjøper Asus A7N8X til overklokking, og spesielt sammen med Geil Golden Dragon som er glade i høy vdimm. Til OC så er det egentlig bare Abit NF7 og Epox 8rda3 som gjelder jeg har god erfaring med klokking med mitt Asus A7N8X Deluxe.
jokki Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 jeg har 2200+, A7V8X, corsair xms 3200 678 mb og ati radeon 9700 pro.Tror du jeg klarer og tyne noe mer ut av rammen min. Hvordan gjør jeg det??? setter ned timingene f.eks. det sa meg ikke akkuratt så veldigt mye da!! skal inn i bios om 5 min og se hva det står på.
alex100 Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 jeg har 2200+, A7V8X, corsair xms 3200 678 mb og ati radeon 9700 pro.Tror du jeg klarer og tyne noe mer ut av rammen min. Hvordan gjør jeg det??? setter ned timingene f.eks. det sa meg ikke akkuratt så veldigt mye da!! skal inn i bios om 5 min og se hva det står på. neivel. instillingene står sikkert på noe sånt som "auto", "optimal" eller andre lignende instillinger. du må sette alt som har med rammen å gjøre på "user defined"/"maual". da ser du at det står forskjellige ting om CAS, latency osv. der ser du tallene. og der kan du stille på dem. ikke verre.
Ravenlord Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 Hei Amd Athlon xp1800 1533 mhz, 512 mb ddr sdram pc2100 apacer, titan vifte. Vet at jeg ikke kan overklokke noe med dette systemet. Men skal kjøpe meg nytt tenkte jeg. Barton 2500 eller 2800 og a7n8x asus og ny ram muligens geil golden dragon series. Da kan jo klokking bli veldig aktuelt så jeg vil ha litt mer innsikt i dette med klokking. OC er gøy det.. men lykken din vil ta en rask slutt om du kjøper Asus A7N8X til overklokking, og spesielt sammen med Geil Golden Dragon som er glade i høy vdimm. Til OC så er det egentlig bare Abit NF7 og Epox 8rda3 som gjelder jeg har god erfaring med klokking med mitt Asus A7N8X Deluxe. A7N8X har visse overklokkings sperrer.
alex100 Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 ravenlord: tenker du på det med at chipsett volten ikke kan settes opp?
formann Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 ravenlord: tenker du på det med at chipsett volten ikke kan settes opp? Han tenker sikkert på det.. og at max vcore bare er 1.85 og max vdimm er lusene 2.8v.. og for ikke å glemme at de sjeldent klarer høy FSB. Alså 4 gode grunner til å ikke kjøpe det kortet når man skal overklokke.
alex100 Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 ravenlord: tenker du på det med at chipsett volten ikke kan settes opp? Han tenker sikkert på det.. og at max vcore bare er 1.85 og max vdimm er lusene 2.8v.. og for ikke å glemme at de sjeldent klarer høy FSB. Alså 4 gode grunner til å ikke kjøpe det kortet når man skal overklokke. du fikser det med Uber bios. i allefall deler av det.
formann Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 ravenlord: tenker du på det med at chipsett volten ikke kan settes opp? Han tenker sikkert på det.. og at max vcore bare er 1.85 og max vdimm er lusene 2.8v.. og for ikke å glemme at de sjeldent klarer høy FSB. Alså 4 gode grunner til å ikke kjøpe det kortet når man skal overklokke. du fikser det med Uber bios. i allefall deler av det. En ting jeg vet med überbios, er at den ikke er überstabil.. men men. Hva fikser man med den da? justering av VDD er vel det eneste? kanskje 2.9vdimm ?
Ravenlord Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 ravenlord: tenker du på det med at chipsett volten ikke kan settes opp? Han tenker sikkert på det.. og at max vcore bare er 1.85 og max vdimm er lusene 2.8v.. og for ikke å glemme at de sjeldent klarer høy FSB. Alså 4 gode grunner til å ikke kjøpe det kortet når man skal overklokke. Joda der har du overklokkings sperrene. Ingen klokking uten skikkelig volt. Det kan jo volt moddes men hva er vitsen hvis du kan ta et Abit i stedet uten å modde?. Og så har du det met at garantien går til pokker hvis noe går til himmels. Ikke det at overklokking hjelper noe på garantien heller
alex100 Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 ravenlord: tenker du på det med at chipsett volten ikke kan settes opp? Han tenker sikkert på det.. og at max vcore bare er 1.85 og max vdimm er lusene 2.8v.. og for ikke å glemme at de sjeldent klarer høy FSB. Alså 4 gode grunner til å ikke kjøpe det kortet når man skal overklokke. du fikser det med Uber bios. i allefall deler av det. En ting jeg vet med überbios, er at den ikke er überstabil.. men men. Hva fikser man med den da? justering av VDD er vel det eneste? kanskje 2.9vdimm ? har ikke sjekket alt, men det jeg vet er at den funker helt fint med meg. har ikke hatt noen problemer. men som Ravenlord sa kan du likeså godt gå for Abit kortet viss du skal overklokke. og det er jeg helt enig i. det jeg mener er at Asus kortet er et alldeles strålende kort, også svært bra til overklokking. og at jeg har god erfaring med alt med Asus kortet. jeg skriver bare av egen erfaring.
tienng Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 Hei Amd Athlon xp1800 1533 mhz, 512 mb ddr sdram pc2100 apacer, titan vifte. Vet at jeg ikke kan overklokke noe med dette systemet. Men skal kjøpe meg nytt tenkte jeg. Barton 2500 eller 2800 og a7n8x asus og ny ram muligens geil golden dragon series. Da kan jo klokking bli veldig aktuelt så jeg vil ha litt mer innsikt i dette med klokking. Tror heller ikke du får skviset noe særlig ut av ditt nåværende system. Kjøp XP2500+ og Abit NF7 klokk i vei P.S. Multiplieren er hva man ganger FSB med. Man kan med på nyere prosessorer stille hvor rask (Hz) prosessoren skal være; eks. 166 Mhz FSBx multiplierern 11=1826 Hz Dette oppsettet er en orginal Barton XP2500+ Det er mest gunstig å klokke FSB. Min er klokket til 190x (effektivt 380 Mhz FSB) Multiplierer 11,5=2185 Hz. Da må man være obs. og kjøpe minst 400 Mhz RAM. DDR3200 minimum. Min ram er underklokket til å kjøre synkront med FSB=380 Mhz. Derfor kan jeg kjøre mer aggressive instillinger på RAM`en Bios detekter: 8-5-5-3; men jeg kjører på 5-3-3-2,5 noe som øker ytelsen på RAM`en Rotete fremstilling, håper du forstår :o Husk bedre kjøling; kan anbefale Termaltake, har selv en Termaltake Vulcano 9 vifte, kostet meg ca. 350 kr. inklusive en tube Artic Silver. Mener det var Microplex.no Lykke til, det skal mye til for å ødelegge noe, iallefall så lenge ingenting er så varmt at det er ubehagelig å ta på... Ikke overdriv, ta små skritt, test ut etter hvert Hei på deg! Jeg har samme oppsett som deg! Men lurer litt på dette med RAM innstillinger i BIOS...jeg holder på med å OC min PC, men lurer på dette med at hver gang jeg øker FSB...må jeg også da justere RAM innstillingene i BIOS (jeg har 1*512 twinmos m/winbond) Eks.: 190*11 (vcore er på 1.7) skal jeg gjøre noe i det hele tatt med rammen??? Mvh TTN
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå