Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dell XpS 600 - hakker i spill


Detta begynner å bli gammalt  

14 stemmer

  1. 1. Noe å satse bittelitt mer på?

    • Kast uten å tenke mer på
    • Har fortsatt litt potensiale


Anbefalte innlegg

Er utrolig hva man kan få tak i bare man ikke skal ha siste skrik.

Bygde selv min maskin på brukte deler til halve prisen av nytt!!

1/3 bare på prosessor :D

 

Man finner alltid en eller annen Geek, som skal ha siste nytt av prosessor og skjermkort.

Bygde min maskin for under halve prisen av ny :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også bygd maskiner ut av miks av brukte og nye deler, men da har de brukte delene vært kjøpt fra kompiser der jeg selv har bygget for dem i utgangspunktet. Jeg kjøper generelt ikke brukte deler av ukjente folk fordi det fort blir kluss dersom noe er defekt. Ikke vet du om delene virket i utgangspunktet, og hvis du er så heldig å lokalisere feilkilden (defekt enhet) kommer du ingen vei på garanti uten originalbilaget.

 

Å kjøpe en brukt komplett maskin som fungerer, derimot, det ville jeg ikke hatt noe problem med. Men det gjelder å vite hva du er på jakt etter og hva ting er verdt, for de fleste selgerne på finn.no er litt vel innbilske hva gjelder verdien på deres brukte maskin.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar srbz. virkelig kult det oppsettet du har satt opp. Den sistnevnte er jo forsovet det mest fristende. Men jeg har ingen erfaring med AMD. Har hatt Intel hele tiden. Hva kan man evt havne ut med for en Intel i samme klasse som den du satt opp i AMD. Har jo hørt mye skryt av I7 prossesoren. Hvordan er egentlig oppdaterings mulighetetn for Ram på Den AMD versonen. Det med at man kan oppdatere skjerm kort med evt SLI/Crossfire liker jeg men kan jo godt starte med et kort til å begynne med. Jeg er forsovet ganske så grønn på PC men er jo veldig interesert hehe. Jeg kan jo også forsøke å selge den gamle pc for en symbolsk sum. Eller så kan den fungere greit som en evt hjemmeserver.?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar srbz. virkelig kult det oppsettet du har satt opp. Den sistnevnte er jo forsovet det mest fristende. Men jeg har ingen erfaring med AMD. Har hatt Intel hele tiden. Hva kan man evt havne ut med for en Intel i samme klasse som den du satt opp i AMD. Har jo hørt mye skryt av I7 prossesoren. Hvordan er egentlig oppdaterings mulighetetn for Ram på Den AMD versonen. Det med at man kan oppdatere skjerm kort med evt SLI/Crossfire liker jeg men kan jo godt starte med et kort til å begynne med. Jeg er forsovet ganske så grønn på PC men er jo veldig interesert hehe. Jeg kan jo også forsøke å selge den gamle pc for en symbolsk sum. Eller så kan den fungere greit som en evt hjemmeserver.?

Fordelen med AMD i billigsegmentet er at Intel ikke har noen reelle konkurrerende produkter der. Du har i3-serien, men disse ligger både høyere i pris og har kun to kjerner. AMD er en sikker vinner i denne prisklassen.

I den noe dyrere prisklassen har socket AM3 (AMD sin) fordelen at det faktisk eksisterer hovedkort med dobbel x16-støtte for Crossfire og/eller SLI. Skal du ha Intel og dobbel x16, må du over på socket 1366 (i7), og til ditt bruk koster det mer enn det smaker samtidig som du egentlig ikke har bruk for en i7-CPU kontra en tilsvarende, rimeligere i5-/AMD-CPU.

 

Dobbel x16-støtte trenger slett ikke være avgjørende for valget, men når du først legger ekstra penger i maskinen nettopp fordi den skal vare litt lenger er det greit å vite at den har best mulig støtte for fremtidige skjermkortoppgraderinger samtidig som du kan beholde det du allerede har. Også (mange av) Intel sine hovedkort støtter Crossfire, men HK på socket 1156 (i5 etc.) utnytter ikke det ekstra kortet like godt.

 

Erfaring er egentlig uvesentlig, AMD og Intel er så å si kliss like i montering. Prossessorene yter også temmelig identisk, ihvertfall i mid-end-sjiktet. Hvis du absolutt ha Intel kan du titte på dette, men jeg vil påpeke at både CPU og HK i det siste AMD-oppsettet mitt er bedre valg. Igjen fordrer dette oppsettet at du har OS, DVD-ROM og harddisk til lagring fra før.

 

Forskjellen på i5 og i7 med samme klokkefrekvens er at i7 har hyperthreading. En grei fordel til krevende multitasking, men har lite å si i spill, enkle kontoroppgaver og denslags.

AMD sin socket AM3 og Intel sine sockets 1156 og 1366 bruker alle DDR3-RAM per dags dato. RAM-oppgradering på dagens hovedkort vil derfor være stort sett det samme uansett hva du velger.

 

Den gamle maskinen klarer du nok å hanke inn et par-tre tusen på om du selger den brukt. En brukt PC har stort sett alltid større verdi for selger enn for kjøper, så jeg ville ikke solgt den dersom du finner et genuint behov for den et annet sted. Men igjen, er alternativet at den blir liggende og støve er det bedre å bli kvitt den og tjene litt på det.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle gå for AMD løsningen din på komplett. hvordan er det med kabler ol. følger alt jeg trenger med. Er det noe annet jeg bør ha ved montering. Og er det noe forhånsregler som bør tas ved selv montering. OS og sånn har jeg. Har også endel erfaring med rebooting av OS. Har lagt in windows noe ganger . Pc blir jo som ny etter reinstalasjon hehe.

Lenke til kommentar

Hvis jeg selger den XPS jeg har så har jeg ikke noe annet enn evt OS. Jeg har jo en USB DVD-Rom som jeg evt kan bruke til jeg kjøper ny DVD-rom. Sånn imens. Lagring er jeg igrunn ikke så opptatt av. Kunne vel heller tenke med en form for nettverks lagring. Det er endel PC i huset. Jeg er vel egentlig mere opptatt av ytelse og en rask hardisk for spillene jeg spiller samt OS.Har skriver, ny G9 og nytt Logitec tastatur samt 2 HD skjermer. Liker å ha to skjermer fordi det r greit å følge med på litt andre ting samtidig som jeg spiller.Så da havner jeg kanskje opp med ny AMD maskin da. Likte forøvrig godt kabinettet du har valgt. Anonymt og lekkert. Er så mange forferdelige kabinetter. Liker det litt stilrent.

Lenke til kommentar

Minimum prosessor er: Intel Core2 Duo E6600 (2,4GHz), så her burde din være ok på (3.2GHz).

Nåvel, det er faktisk en Pentium prosessor, altså en temmelig gammel prosessor (generasjonen før Core2Duo, som selv er flere år gammel).

TS sin prosessor har kun 2MB cache, kontra 4MB på E6600. Jeg er strengt tatt veldig i tvil om en Pentium-prosessor er up to it hva angår kravene her. Mulig med OC, men det får bli på eget ansvar.

Jepp, en E6600 yter ganske mye bedre enn en Pentium D 3,2

 

Test av E6700 her: http://www.hardware.no/artikler/intel_core_2/27626

 

Denne yter bittelitt bedre enn E6600

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle gå for AMD løsningen din på komplett. hvordan er det med kabler ol. følger alt jeg trenger med. Er det noe annet jeg bør ha ved montering. Og er det noe forhånsregler som bør tas ved selv montering. OS og sånn har jeg. Har også endel erfaring med rebooting av OS. Har lagt in windows noe ganger . Pc blir jo som ny etter reinstalasjon hehe.

Alle nødvendige kabler følger med, de fleste er bundlet med hovedkortet. Mange bruker antistatisk arm- eller fotlenke når de monterer, men generell forsiktighet fungerer vel så bra.

 

På kjøleren er det en termisk pad fra starten av. Hvis du setter kjøleren rett oppå prossessoren uten å gni den termiske paden utover steder der den ikke har noe å gjøre, trenger du verken ekstra kjølepasta eller isopropanol :)

 

Kort fortalt: alt du egentlig trenger følger med - unntatt de tingene du likevel ikke hadde til overs, selvsagt. Nå er jo SSD inkludert i oppsettet, og hvis du virkelig ikke har behov for mer enn 64GB i maskinen klarer du deg uten ekstra disk. Ellers kan du ta en kikk her og velge selv (dette er kun til lagring så det er ikke så viktig, men husk at større cache betyr raskere overføring av store mengder data). DVD-ROM får du også selv vurdere behovet for, særlig ettersom du har et USB-drev. Bruker du det ofte nok til å forsvare å måtte ha en egen til denne maskinen? Isåfall kan du gå for f.eks. denne.

 

Hvilket OS har du? Husk at du må ha 64 bit for å få utnyttet mer enn 3,25 GB RAM, og Windows XP kan uansett ikke utnytte mer enn 4GB RAM totalt.

 

Har skriver, ny G9 og nytt Logitec tastatur samt 2 HD skjermer. Liker å ha to skjermer fordi det r greit å følge med på litt andre ting samtidig som jeg spiller.Så da havner jeg kanskje opp med ny AMD maskin da. Likte forøvrig godt kabinettet du har valgt. Anonymt og lekkert. Er så mange forferdelige kabinetter. Liker det litt stilrent.

Ett stk HD6870-skjermkort støtter inntil fire skjermer (2 stk via DVI og 2 stk via mini-DisplayPort), så du trenger ikke Crossfire for dette. Crossfire er en oppgradering som gir deg bedre grafikkytelse, som du kan vurdere etterhvert ved behov.

 

Kabinettet er temmelig populært for tiden, men støysvakheten er vel en viktigere grunn for det enn utseendet :)

Lenke til kommentar

Har skriver, ny G9 og nytt Logitec tastatur samt 2 HD skjermer. Liker å ha to skjermer fordi det r greit å følge med på litt andre ting samtidig som jeg spiller.Så da havner jeg kanskje opp med ny AMD maskin da. Likte forøvrig godt kabinettet du har valgt. Anonymt og lekkert. Er så mange forferdelige kabinetter. Liker det litt stilrent.

Ett stk HD6870-skjermkort støtter inntil fire skjermer (2 stk via DVI og 2 stk via mini-DisplayPort), så du trenger ikke Crossfire for dette. Crossfire er en oppgradering som gir deg bedre grafikkytelse, som du kan vurdere etterhvert ved behov.

 

Kabinettet er temmelig populært for tiden, men støysvakheten er vel en viktigere grunn for det enn utseendet :)

 

Støtter faktisk opp til seks skjermer. Tre skjermer på hver displayport. Skal du ha over tre skjermer, må man bruke kun displayport(mener jeg å ha lest et sted.)

Lenke til kommentar

Jeg har windows 7 ultimate 64Bit som jeg kjører på den jeg har nå. Så forstår jeg deg rett at jo bedre lagringskapasitet jeg har jo fortere går det å flytte større mengder data. Eller er jeg helt ute nå? Når en DVD-rom koster 199 kr er det ingen vits i å spare penger. Når det kommer til ekstra harddisc er det ikke mange kronene det koster å utvide lagrings kapasiteten.

En DVD-rom blir nok da innkjøpt samtidig tenker jeg

Lenke til kommentar

Støtter faktisk opp til seks skjermer. Tre skjermer på hver displayport. Skal du ha over tre skjermer, må man bruke kun displayport(mener jeg å ha lest et sted.)

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617187

Maks. antall skjermer som støttes 4

Tror du tenker på eldre ATI-kort.

 

Det er nå ikke viktig da trådstarter kun trenger to likevel ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

forstår jeg deg rett at jo bedre lagringskapasitet jeg har jo fortere går det å flytte større mengder data. Eller er jeg helt ute nå?

Du er helt ute :p

Jo større cache, jo raskere filoverføring ("båndbredde"). Lagringskapasiteten har ikke noe å si for filoverføringshastighet. En disk med 64 MB cache er raskere enn en disk med 32 MB cache ved store filoverføringer.

 

Kan jeg bruke en blueray dvd rom istede. den leser vel gamle skiver som nye den. Så de hadde en på komplett til kr 525 med gode anmeldelser. :new_woot:

Det var alternativet jeg hadde tenkt å foreslå, men glemte ;)

Den til 525 på Komplett leser BD, DVD og CD, men kan ikke brenne til noen av delene, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Håper jeg kke er helt ute, men mener du da OS eller harddiscens MB catch. Jg så den ikke kan brenne tenkte bare som et billig godt alternativ på å lese alle formater. kan vel sikkert ha 2 DVD rom i kabinett så kan med tiden kjøpe en ekstra brenner senere. i nød så har jeg fortsatt den på USB. Da tenker jeg egentlig å legge ut XPS for salg for å sanke inn noen ekstra kr til kjøp av ny. Er dette noe du jobber med siden du er såpass oppe å går teknisk på data. eller er du bare litt over middels interesert i data. Jeg takker virkelig for bidraget. og du får bare ta kontakt hvis du trenger noe vedrørende bil Ol. Det er mitt spesial felt hehe:) Hvis du har andre alternativer eller annet og tilføye til mitt kjøp tar jeg imot tips. Takk for et kjempe forum. og ikke minst til de som bidrar med tips. Har sitti og sett på komplett i ukes vis. Men det er så veldig mye å velge imelom.det er jo godt de tilbyr selv bygger pc og ferdig bygg. men det skulle vært en komponent sammensettelses funksjon også der du kan fylle inn hva du er ute etter og hva som anbefales fra kabinett til OS osv. Alternativene er tusenvis og for en bilmekaniker er det rimelig håppøst å sette sammen komponenter man ikke vet hvordan fungerer sammen......

Lenke til kommentar

Håper jeg kke er helt ute, men mener du da OS eller harddiscens MB catch.

En disk med 64 MB cache er raskere enn en disk med 32 MB cache ved store filoverføringer.

Gjett :p

 

Jg så den ikke kan brenne tenkte bare som et billig godt alternativ på å lese alle formater. kan vel sikkert ha 2 DVD rom i kabinett så kan med tiden kjøpe en ekstra brenner senere. i nød så har jeg fortsatt den på USB.

Hvor ofte bruker du egentlig DVD-stasjonen? Brenner du ofte ut data fra den? Har du brenner i andre av maskinene dine? Trenger du egentlig noe mer enn USB-stasjonen? Har USB-stasjonen brenner?

Poenget mitt her er at distribusjon av data stadig oftere skjer via internett og USB-minne, der CD- og DVD-ROM tidligere hadde nærmest monopol, og spill flest installeres i dag til harddisken uavhengig av om du får dem på plate eller laster dem ned. Så tenk over om du i det hele tatt har bruk for brenner, om du har bruk for BD-leser og om du bruker plater såpass ofte at du trenger en optisk stasjon i maskinen permanent. Om svaret er nei på alle tre, klarer du deg med USB-stasjonen ;)

 

Da tenker jeg egentlig å legge ut XPS for salg for å sanke inn noen ekstra kr til kjøp av ny.

Som jeg mener å ha nevnt: en brukt PC har nesten alltid større verdi for selger enn for kjøper, så ikke forvent altfor høy pris. Hvis du finner andre genuine behov for maskinen kan det godt tenkes at det er best å beholde den.

 

Er dette noe du jobber med siden du er såpass oppe å går teknisk på data. eller er du bare litt over middels interesert i data. Jeg takker virkelig for bidraget. og du får bare ta kontakt hvis du trenger noe vedrørende bil Ol. Det er mitt spesial felt hehe:)

Deltidsjobben min dreier seg i noen grad om dette, men jeg er egentlig bare over snittet interessert. Til daglig studerer jeg informatikk, men det er strengt tatt ikke noe særlig hardwarerelatert. Og som student tar jeg buss siden det er mest økonomisk, men takk for tilbudet ;)

 

Hvis du har andre alternativer eller annet og tilføye til mitt kjøp tar jeg imot tips. Takk for et kjempe forum. og ikke minst til de som bidrar med tips. Har sitti og sett på komplett i ukes vis. Men det er så veldig mye å velge imelom.det er jo godt de tilbyr selv bygger pc og ferdig bygg. men det skulle vært en komponent sammensettelses funksjon også der du kan fylle inn hva du er ute etter og hva som anbefales fra kabinett til OS osv. Alternativene er tusenvis og for en bilmekaniker er det rimelig håppøst å sette sammen komponenter man ikke vet hvordan fungerer sammen......

Alle Komplett sine PC-byggere kan konfigureres etter eget ønske og sendes hjem til deg ferdigbygd. Koster ikke særlig mye mer enn å kjøpe i deler heller, men valgmulighetene dine blir som regel noe avgrenset ved å gjøre dette, siden de ofte begrenser til 5-10 ulike komponenter per punkt per maskin. Og mekker du først bil er PC-bygging lekestue i forhold, så lenge du er forsiktig med komponentene og ikke bruker for mye makt for å få dem på plass.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hvor mye fikk du for XPS? Ut av ren nysgjerrighet...

 

Det er helt klart mye installering som må unnagjøres på en maskin som ikke er ferdig bygget og installert fra leverandør/produsent, men BIOS spesifikt følger med hovedkortet. BIOS kan flashes (oppgraderes) av deg selv om du skulle ha behov for det, men det har sjelden noe for seg så lenge du ikke opplever BIOS-relaterte problemer.

 

Det viktigste er å få på plass drivere. Dette følger med hver enkelt komponent på CD/DVD - primært hovedkort og skjermkort, men også evt. andre "mindre essensielle" komponenter som WLAN-kort etc. kan ha drivere på medfølgende plate. Hovedkortet i seg selv er plug and play, men hovedkortets integrerte komponenter så som ethernet, audio etc. krever ofte egne drivere, og det er disse du da får med på platen.

 

Drivere finner du også på nettet, og disse er ofte nyere utgaver enn de som følger med. Du kan godt installere HK-driverne som følger med på plate, men skjermkortdrivere kan det være fordelaktig å laste ned fra nettet, slik at du får nyeste versjon. Avhengig av LAN-/WLAN-kontroller er det ikke sikkert du får nettilgang før du har installert driverne til denne kontrolleren, så du bør prioritere HK-drivere før skjermkortet.

 

Ellers er det kun Windows med sin ytterst proprietære programvare som ligger på maskinen idet du er ferdig med installeringen. Det som ofte er mest tidkrevende med selvbygg er tilpasning i form av antivirus, nettleser (for de av oss som ikke liker IE), adobe flash, OS-oppdateringer, kontorpakke og denslags. Temmelig rett-frem å laste ned og installere, men det kan fort bli tidkrevende og kjedelig ;)

 

Hvis du kjenner deg ustå på byggingen finnes det mange gode byggeguider, både på hw.no og andre steder som f.eks. klikk.no.

 

Det er også viktig å huske på at særlig for dem med lite erfaring er det fort gjort å støte på problemer i form av at maskinen absolutt nekter å starte ved førstegangs forsøk, og det tilsynelatende ikke finnes noen løsning på problemet. Min egen erfaring er at det kun i ca 5% av tilfellene skyldes defekt hardware, og det er igjen nesten utelukkende kun når du har kjøpt brukte deler. Hvis maskinen ikke starter er det viktig å holde hodet kaldt, og prøve å backtracke. Sjekk først at kablene som går fra kabinettet til HK er montert riktig, du finner veiledning til dette i HKs manual.

 

Videre, om det ikke virker, kan du sjekke at alle andre kabler sitter som de skal. Senest for et par-tre uker siden glemte jeg å sette på plass en strømkontakt i HK før jeg skrudde på maskinen, og jeg har etterhvert gjort dette her endel ganger over det siste tiåret. Du kan også forsøke å ta ut RAM-brikkene og sette dem inn, evt. prøve med kun én, da det er fort gjort å sette disse inn litt skjevt om man er uerfaren. Om alt annet feiler kan du demontere alt og starte fra scratch. (OBS: kjøleren har ofte termisk pad eller kjølepasta som kan grise litt, og jeg ville ikke demontert kjøleren fra hovedkortet med mindre det var absolutt siste utvei, og da bør du for ordens skyld ha tilgang på isopropanol, tørkle e.l. som ikke loer og ny kjølepasta, i tilfelle dette må rengjøres og byttes).

 

Om du har problemer med monteringen får du som regel hjelp her i forumet om du starter en ny tråd og gir en grundig feilbeskrivelse.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg satt den til 3000 bare for å bli kvitt den fort og det ble jeg. Tlf ringte i et sett. folk er jo helt ville. Hun som kjpte den skulle bruke den som jobb pc, multi tasking og det er den god på. Så tror hun blir fornøyd. Jeg monterte PC igår men jeg får ikke noe oppstart. Vifter og lys på hovedkort starter og dvd drevet. Men jeg får ikke noe bilde på skjermen og de led lysene på hovedkortet der lyser det rødt for cpu. Det er jo første gangen jeg bygger men har fulgt hovedkort guiden punkt for punkt. Vet ikke hva jeg har gjort feil. Men lurer på om det rød lyset på hovedkortet om den indikerer en feil????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...