Gå til innhold

Noen GODE proteinrike billige småretter til lunsj?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Det du kan lage er en tunfisksalat dersom du liker tunfisk.

Blander 1 boks tunfisk inn med 1 løk og 3 ss mager kesam.

Krydrer etter smak, og hiver på skiva, enkelt og greit. Kan gi ganske ekkel lukt på skolen da! :ermm:

 

2. Steke en omelett dagen før, trenger vell ikke poste oppskrift på en omelett.

 

Sliter litt med dette selv, som regel har jeg med meg 6 skiver med Vita Leverpostei og drikker en halv liter melk. Ellers tar jeg med meg penger til en skyr, grove rundstykker og melk. Trenger litt mer proteiner i min hverdag til tider.

Lenke til kommentar

Lompe med røkt laks eller kylling i med noe frisk salat/tomat ol i. Bruk kesam istedenfor rømme som "smørje" på lompen. Røkt laks koster vel rundt 120kr for en kilo på Rema. Og det er MYE pålegg. + en sunn fettkilde også. Skamgodt.

Jeg spiser mye kylling.. Kylling i salat, i omelett eller steke kyllingbiter og lage en røre med egg, mais, cashewnøtter og gjerne litt sopp i. Smaker helt utrolig, og kan spises kald om man vil.

best varm da, men et par osteskiver på toppen så de smelter :)

Cottagecheese er jo også noe :)

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Kok i hop noe kvelden før. Enkle wok'er etc hvor du steker opp strimla svinekjøtt, kylling, kjøttdeiger av ulike slag osv. Sleng i en matboks. Stek opp mye kjøtt på en gang, så har du litt til en annen dag.

 

Ellers er jeg en fan av omelett i matboksen :cool: Er jo non andre bra forslag her.

 

Speltlomper med ulikt tilbehør: laks+evt egg, skinke+ost, mager kesam+syltetøy+evt kanel, wraps med div kjøtt i osv.

Lenke til kommentar

Faster du ikke? :tease:

Cottage cheese er genialt. Spis sammen med kanel, mandler og rosiner. Ellers er egg kongen på lunsj.

 

Skulle til å anbefale det samme, men jeg spiser cottage cheese med blåbærsyltetøy uten sukker fra nora, grisedigg.

 

Hytte ost med frukt/bær syltetøy er jo glimrende. Det smaker nesten som rislunsj, men er sunt og stappet med proteiner.

Jeg tar gjerne å deler en banan i biter og har dette i hytteosten i tillegg til syltetøy.

 

Ellers er denne omeletten med laks eller skinke og noe grønt knall til lunsj:

-2 egg

-litt melk (ca 2 spiseskjeer)

-spinat eller gressløk

-skinke i strimler eller laks

-en liten neve revet ost

-1/4 finhakket løk (mellomstor).

 

-Bland egg, melk, finhakket løk og spinat/gressløk sammen.

 

-Varm opp pannen på høy varme med litt olje og smør. (varm nok til at smøret freser når det legges i)

 

-Skru ned varmen til medium og hell blandingen over. Dra blandingen mot midten av pannen med en stekespade (fra ytterkanten) for å samle sammen litt av røren i midten. Lager et slags høynet senter på omeletten.

 

-Legg skinkestrimler eller laksebiter (små) over omeletten og kvern litt pepper og salt over.

 

-Når omeletten begynner å bli gjennomstekt (blir litt blekere langs kantene, men ikke helt gjennomstekt) legger du osten over halve omeletten og flipper motsatt side over ostesiden.

NB: Ikke stek omeletten for lenge, da blir den tørr og kjedelig. Det skal være silkemyk.

 

-Skli omeletten over en tallerk og spis som en gal.

 

 

Edit: Linker inn en video av Jamie Oliver som lager en lignende omelett for vise metode. Min oppskrift er langt bedre!

 

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

hahah! fritystekt banan, really?

 

Som nevnt er speltlomper med laks helt vanvittig nygelig, evt bruke noe salat/kål (husker ikke hva slags) som lompe.

Tacosalat er jeg veldig fan av! Du skjønner sikkert selv hvordan å lage ;)

Jeg pleier ofte å fikse en pizza i helgene, fryse ned og bruke som lunsj gjennom uka.

Lag med nøttebunn (mandler, litt cashew og sopp, noe krydder og egg, kanskje proteinpulver med nøytral smak om du har) og masse kjøtt og anna digg på, så blir den proteinrik! Det kan du jo spise kaldt eller evt varme opp i en mikro elns. Tar deg jævlig kort tid og, med tanke på at du slipper å stresse med å tenke på lunsjen hver dag. Og den tiner opp ila tiden før du skal spise den

Jeg bruker og å ha med smoothie på skolen; noe frukt og bær, egg (jeg bruker ikke plommen) evt proteinpulver. Blir litt "slapp" liksom :p men funker fett

Tunfisk sammen med avokado og krydder! Lett og herlig

Lag deg knekkebrød; 6dl nøtter og frø + 2 egg & hvitter (stekes ca 20min på 180 - evt lenger med åpen dør om du vil ha de mer sprø). Kan bruke chiafrø, linfrø, sesamfrø, solsikkekjerner, gresskarkjerner, hakkede mandler, gojibær, cashewnøtter, paranøtter, himaize, hempprotein, you name it.. Med feks kokt skinke og agurk på! Det der blir ett brett knekkebrød som for meg holder tre/fire uker!

Kom på at det stor billig nå, men blir jo det når knekkebrødet + pizzaen varer lenge :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Artig!

Jeg bruker kjøpe inn forskjellige suppeposer hvor jeg bruker 1/4 av gangen og har i enten kylling, fisk eller noe kjøtt, og har det i stavmixern. Tar det på en termoskopp eller i en boks man kan varme i mikro. Kan stå noen dager i kjøleskapet og. Er så utrolig mye bedre enn når det er biter i suppen. Favoritten er grønnsakssuppe med kylling og en pepperonibit! Herregud så tasty!

Egg og (bog?)skinke med agurk og avokado med krydder

Digger og stekt kjøttdeig med kebabkrydder, løk, revet ost, agurk og salat!

Lenke til kommentar

Må ha denne tråden i mine innlegg! :) Skal legge om til en sunnere livsstil etter nyttår, og da er det jo greit med noen tips.

 

EDIT: Er det forresten mulig å lage rundstykker, scones el. med masse proteiner? Noe man kan bruke istedenfor melk, mel ol?

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...