Gå til innhold

Trenger en laptop med bra batteri og som yter godt til film og multimedia til max 5k


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ødela akkurat laptopen min og trenger desperat en ny en. Har sett litt pa denne :

http://www.dustinhome.no/pd_5010464633.aspx som jeg synes ser aalreit ut. Det som jeg kommer til aa bruke pcen til er filmtitting (vil gjerne ha mulighet for aa kunne vise hd materiale paa en 42 tommers full hd tv), skolearbeid og surfing. Hvis jeg kan spille litt er jo det kult men ikke noe jeg vil bruke penger pa. Ser for meg en maks pa rundt 5000 kroner. Noen som har noen forslag\anbefalinger?

 

Hans

Endret av Maniac0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg ødela akkurat laptopen min og trenger desperat en ny en. Har sett litt pa denne :

http://www.dustinhome.no/pd_5010464633.aspx som jeg synes ser aalreit ut. Det som jeg kommer til aa bruke pcen til er filmtitting (vil gjerne ha mulighet for aa kunne vise hd materiale paa en 42 tommers full hd tv), skolearbeid og surfing. Hvis jeg kan spille litt er jo det kult men ikke noe jeg vil bruke penger pa. Ser for meg en maks pa rundt 5000 kroner. Noen som har noen forslag\anbefalinger?

 

Hans

Har du et behov for liten PC og lang batteri leve tid? Eller er du ute etter mest ytelse for pengene?

 

For den du har valgt er langt dårliger enn du kan få for 5000.

Ville gått for en 15.4-15.6" også konsentrert meg om CPU hastigheten og kjerner, samt skjermkortet. RAM er ikke farlig, da du faktisk kan sette inn mer eller mindre senere.

 

Og ved kjøp av 13" så vil du mest sansynlig angre, da den er rimelig ubrukelig til å se film på. ALT for liten, uansett hva du sier, så vil 13" være for lite. 15" er i det aller minste laget. Men i en 15" så får du MYE bedre komponenter til pengene.

 

Har desverre ikke tid til å finne en PC til deg, men gjør som jeg sier og du vil finne en knall PC.

 

Merker du bør forholde deg til rundt service og kvalitet, er merker som Toshiba, Asus og HP. Jeg ville absolutt ikke gått for en Acer da kvaliteten er langt dårligere. Snakker av erfaring. Kan heller ikke skryte av servicen dems.

 

- Knutsen92

Lenke til kommentar

Har du et behov for liten PC og lang batteri leve tid? Eller er du ute etter mest ytelse for pengene?

 

Vil helst ha en baerbar som jeg kan ta med meg paa forelesning og som ikke sperrer utsikten for de tre radene bakenfor saa helst noe lite og nett. I tillegg er det saa mye greiere aa ha med i ryggsekken. Vil gjerne ha en litt mindre pc og lang batterilevetid enn akkurat mest ytelse per krone. Men er en fattig student og pcen boer henge med en 3 aar iallefall.

 

For den du har valgt er langt dårliger enn du kan få for 5000.

Ville gått for en 15.4-15.6" også konsentrert meg om CPU hastigheten og kjerner, samt skjermkortet. RAM er ikke farlig, da du faktisk kan sette inn mer eller mindre senere.

Skjonner. Ser at CPUen her kanskje ikke er i det sterkeste laget, men til mitt bruk (spiller sjelden saa det mest krevende blir vel aa sette i gang en 1080i film og kjore den ut til tven via hdmi) er det nodvendig med noe mer? Vil ikke vaere dust som driter pa draget og kjoper seg en for svak pc for aa spare to tommer og tjene inn 1t batterikapasitet..

 

Og ved kjøp av 13" så vil du mest sansynlig angre, da den er rimelig ubrukelig til å se film på. ALT for liten, uansett hva du sier, så vil 13" være for lite. 15" er i det aller minste laget. Men i en 15" så får du MYE bedre komponenter til pengene.

Nar jeg er hjemme kommer nok pcen til aa vaere koblet til tv naar jeg ser film og ellers blir den nok kun brukt til div surfing og litt koding osv. Men ingen krevende saker.

 

 

Takk for utfyllende svar! Skal sjekke ut de merkene du anbefaler

 

Den skal i teorien spille av 1080p fint, siden gfx kortet vil være i stand til HW accel.

Ellers:

http://www.videocardbenchmark.net/video_lookup.php?cpu=GeForce+G210M

http://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=Intel+SU7300+%40+1.30GHz

Tror den vil fungere finfint.

 

Okey, det hoeres bra ut. Saa heller ikke ut til at cpuen var saa utrolig pinglete heller. Tror at denne skal gjoere nytten. Tente litt paa den lange batterikapasiteten!

Lenke til kommentar

Vil bare gjenta at den virker for meg som et godt kjøp, og at del_Diablo nok har rett med tanke på filmavspilling (hardware akselerasjon osv).

 

Knutsen92 har nok vært litt kjapp til å lese beskrivelsen av hva du vil ha. Er helt enig med han i at Acer er noe man burde holde seg unna, men dette er [/u]Asus, og har hørt greie ting om både service og byggekvaliteten. Dessuten om du kjøper fra Dustin er det nok de du vil forholde deg til uansett.

 

Tror du vil bli meget fornøyd med denne laptoppen.

 

Her vil eg egentlig også slenge inn en skamløs anbefaling at du kjøper en 80+ GB SSD og bytter ut den HDD'en som står i laptoppen du evt. kjøper. Dette vil hjelpe positivt på batteritiden, gjøre den sikrere i bruk (ingen bevegelige deler i harddisken å tenke på), og vil få den til å føles ekstremt mye raskere.

 

Det er egentlig vanskelig å beskrive hvor mye en SSD hjelper, det kan bare oppleves. Det koster litt, men det er helt klart verdt det :).

Lenke til kommentar

Vil bare gjenta at den virker for meg som et godt kjøp, og at del_Diablo nok har rett med tanke på filmavspilling (hardware akselerasjon osv).

 

Knutsen92 har nok vært litt kjapp til å lese beskrivelsen av hva du vil ha. Er helt enig med han i at Acer er noe man burde holde seg unna, men dette er [/u]Asus, og har hørt greie ting om både service og byggekvaliteten. Dessuten om du kjøper fra Dustin er det nok de du vil forholde deg til uansett.

 

Tror du vil bli meget fornøyd med denne laptoppen.

 

Her vil eg egentlig også slenge inn en skamløs anbefaling at du kjøper en 80+ GB SSD og bytter ut den HDD'en som står i laptoppen du evt. kjøper. Dette vil hjelpe positivt på batteritiden, gjøre den sikrere i bruk (ingen bevegelige deler i harddisken å tenke på), og vil få den til å føles ekstremt mye raskere.

 

Det er egentlig vanskelig å beskrive hvor mye en SSD hjelper, det kan bare oppleves. Det koster litt, men det er helt klart verdt det :).

Jeg er enig i det du sier, og vi lar det være opp til han.

Men enkelt og greit, du kan få en mye bedre pc for 5000kr.

 

Hadde jeg vært deg, så ville jeg droppet SSD han anbefalte, og lagt til 500kr i denne PC.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610091#extra.

 

Den er knall bra, 1000 kr avslag og kjører alle nye spill.

Altså, du kan gjøre alt du vil med denne.

 

Brenne ut filmer fort, spille FULL HD enkelt, MYE mer framtidsrettet og kun 2" større.

Opp til deg.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610104#extra

Denne er svakere i spill, men også veldig bra.

Der har du spart inn 500kr, men du har fortsatt en LANGT kraftigere PC.

 

Lykke til.

 

- Knutsen92

Endret av knutsen92
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han vil få mer ut av en SSD enn å kunne kjøre alle spill, når han spiller svært lite.

Den andre laptoppen der vil nok neppe ha halvparten av batteritiden av den første.

Er nok ikke 10 timers batteri levetid på den nei.

I teorien så vil han ikke tjene så mye inn på en SSD, da dette er veldig overpriset nå til dags, dette ville jeg gjort i så fall senere.

 

Er denne HDD en 1 HDD på 500gb, så må han i tillegg ut med mer penger til en ekstern hdd.

 

Som du sikkert ser, så skriver han ganske tydelig at han er en fattig student.

Lenke til kommentar

Har du en SSD?

 

I så fall skjønner eg ikke hvorfor du syns de er overpriset. Har hatt mine to SSD'er i over et år nå og kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til noe uten SSD igjen. Det var helt klart verdt prisen da, som nå er mye lavere.

 

Klart han er fattig student, der er bare et forslag, og når du motarbeider mitt forslag må eg jo forsvare det :). Ville mye heller hatt en PC med svak innmat og SSD, enn sterk innmat og vanlig harddisk.

 

De fleste har/burde-ha en ekstern harddisk uansett for backup, men ja, om dette blir hans eneste pc kan det bli i minste laget med en ~100 GB SSD om han trenger å lagre mange filmer og diverse på den. 80 GB har holdt fin på min laptop, men så bruker eg filmer på en ekstern harddisk, eller på desktoppen min.

Lenke til kommentar

Har du en SSD?

 

I så fall skjønner eg ikke hvorfor du syns de er overpriset. Har hatt mine to SSD'er i over et år nå og kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til noe uten SSD igjen. Det var helt klart verdt prisen da, som nå er mye lavere.

 

Klart han er fattig student, der er bare et forslag, og når du motarbeider mitt forslag må eg jo forsvare det :). Ville mye heller hatt en PC med svak innmat og SSD, enn sterk innmat og vanlig harddisk.

 

De fleste har/burde-ha en ekstern harddisk uansett for backup, men ja, om dette blir hans eneste pc kan det bli i minste laget med en ~100 GB SSD om han trenger å lagre mange filmer og diverse på den. 80 GB har holdt fin på min laptop, men så bruker eg filmer på en ekstern harddisk, eller på desktoppen min.

Du motarbeider deg helt fint selv.

Du drar og drar på prisene hans. Jeg ga han en PC som har dårligere batteri, greit nok, MEN, tar du den billigste jeg linket, så sparer han hele 1000kr, istedenfor med deg så må du med HVERTFALL 1500kr i tillegg.

 

Du vet at han liker filmer og multimedia som han nevner, så så klart behøver han mer enn 80gb.

 

Og han vil klare seg helt fint uten SSD. Den dårlige innmaten er nesten en flaskehals for SSD.

 

Og ja, hvis du kan lese min signatur, så står det ganske klart at jeg har en SSD.

Men, jeg er IKKE en fattig student, og jeg har andre krav enn han.

 

- Knutsen92

Lenke til kommentar

Tja, for å hive meg inn i debattens hete: Det er ikke noen som helst form for "knitring" vis du har SSD, og selv uten god CPU til å dra mer så er den fortsatt veldig mye raskere en tradisjonel hardisk. Bare mangel på knitringen og stansing ved random load for min egen del ville gjøre overgangen verdt det.

Sitter selv på bussen og ser på film på en 11 tommers laptop, så min erfaring er at det fungerer fint.

 

Asus culv maskien trådstarter linker til er mer eller mindre ideel, pga batteritiden og vekt. Den vil være i stand til å dra Oblivion, med store ytelsesproblemer. Fordeler blir vel den lave vekten samt størrelsen, kombinert med et kover eller tilsvarende så blir den ideel å drasse rundt i skolesekken med.

De 2 som er linket senere fra komplett har bedre spill ytelse, men de er virkelig store og tunge, samt at de garantert er begrenset til ca 2 timer med batteri. Det andre er at trådstarter sier han skal koble det til en storskjerm, ergo så blir de 16 tommene overflødig :(

Lenke til kommentar

Hadde ikke sett ditt forslag nr. 2 der, men ja, sier ikke i mot at det helt klart mer for penga. Personlig ville eg likevel tatt den svakere UL30 pga fordelen med batteritiden, men om økonomien er det aller viktigste så er den bedre ja.

 

Og ja, men det jeg ikke vet er om han har en ekstern HDD fra før eller ikke. Uansett har du helt rett i at han vil klare seg helt fint uten SSD, men det hindrer ikke meg fra å anbefale det likevel.

 

Snodig at du nevner det med signaturen for eg hadde jo faktisk lest den. Begynner vel å bli glemsk, beklager. :ph34r:

 

Det kommer helt an på hvilke prioriteringer han har når det kommer til hva han vil ha pc'n til. om han er ute etter "god nok" ytelse, vil eg fremdeles tatt UL30.. Men mest for penga så er dine forslag bedre.

Lenke til kommentar

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Vil bare gjenta at den virker for meg som et godt kjøp, og at del_Diablo nok har rett med tanke på filmavspilling (hardware akselerasjon osv).

 

Knutsen92 har nok vært litt kjapp til å lese beskrivelsen av hva du vil ha. Er helt enig med han i at Acer er noe man burde holde seg unna, men dette er [/u]Asus, og har hørt greie ting om både service og byggekvaliteten. Dessuten om du kjøper fra Dustin er det nok de du vil forholde deg til uansett.

 

Tror du vil bli meget fornøyd med denne laptoppen.

 

Her vil eg egentlig også slenge inn en skamløs anbefaling at du kjøper en 80+ GB SSD og bytter ut den HDD'en som står i laptoppen du evt. kjøper. Dette vil hjelpe positivt på batteritiden, gjøre den sikrere i bruk (ingen bevegelige deler i harddisken å tenke på), og vil få den til å føles ekstremt mye raskere.

 

Det er egentlig vanskelig å beskrive hvor mye en SSD hjelper, det kan bare oppleves. Det koster litt, men det er helt klart verdt det :).

Jeg er enig i det du sier, og vi lar det være opp til han.

Men enkelt og greit, du kan få en mye bedre pc for 5000kr.

 

Hadde jeg vært deg, så ville jeg droppet SSD han anbefalte, og lagt til 500kr i denne PC.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610091#extra.

 

Den er knall bra, 1000 kr avslag og kjører alle nye spill.

Altså, du kan gjøre alt du vil med denne.

 

Brenne ut filmer fort, spille FULL HD enkelt, MYE mer framtidsrettet og kun 2" større.

Opp til deg.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610104#extra

Denne er svakere i spill, men også veldig bra.

Der har du spart inn 500kr, men du har fortsatt en LANGT kraftigere PC.

 

Lykke til.

 

- Knutsen92

 

Hei igjen og takk for masse innspill. En SSD har jeg ogsaa troa pa, bare den minskede risikoen for a odelegge viktige data nar jeg en gang mister den i bakken er jo kjempebra.

Ellers gar jeg na en gang med meg selv. Kort batteritid var noe som irriterte meg litt med min forrige laptop, men om de laptopene Knutsen92 linket til kjorer bad company 2 uten problem sa er jo ogsa det noe a veie opp i mot lang batteritid.

Pa den andre siden har jeg en ps3 og jeg veit ikke om jeg skal fyre mer oppunder den nogenlunde kontrollerte Fifa 11 manien min med aa begynne med fps igjen.. Da er det kanskje bedre med 10t batterikapasitet for noen megaokter pa lesesalen. Men det er jo dritfett aa spille litt..Og pcen star kanskje tilkoblet her hjemme 70% av tiden..

 

Jeg far ga litt i tenkeboksen pa det her til i morra og se hva jeg finner pa. Tusen tusen takk for masse bra innspill sa kommer jeg tilbake med hvilken laptop jeg gikk for!

 

Og ja, jeg har en ekstern disk sa en SSD kan nok sta pa onskelista til jul uansett hvilken pc jeg gar for.

 

Tusen tusen takk igjen!

Lenke til kommentar
En SSD har jeg ogsaa troa pa' date=' bare den minskede risikoen for a odelegge viktige data nar jeg en gang mister den i bakken er jo kjempebra.[/quote']

 

Heeh. Mistet selv laptoppen min i gulvet fra TV-hylla 1m mens eg tok ut HDMI kabelen etter å ha testet noe.. Så ja. Uhell skjer. SSD er gull sånn sett. :).

 

Om du har planer om å spille på PC og har fast boplass (unntaket er jo for de som flytter mellom mor og far f.eks) ville jeg uansett anbefalt en stasjonær, får så mye mer "spillkraft" for penga, og det gjør det mye lettere å kjøpe en bærbar som er ypperlig til student bruk (Dra den rundt hele dagen med tanke på vekten og batteritiden).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
En SSD har jeg ogsaa troa pa' date=' bare den minskede risikoen for a odelegge viktige data nar jeg en gang mister den i bakken er jo kjempebra.[/quote']

 

Heeh. Mistet selv laptoppen min i gulvet fra TV-hylla 1m mens eg tok ut HDMI kabelen etter å ha testet noe.. Så ja. Uhell skjer. SSD er gull sånn sett. :).

 

Om du har planer om å spille på PC og har fast boplass (unntaket er jo for de som flytter mellom mor og far f.eks) ville jeg uansett anbefalt en stasjonær, får så mye mer "spillkraft" for penga, og det gjør det mye lettere å kjøpe en bærbar som er ypperlig til student bruk (Dra den rundt hele dagen med tanke på vekten og batteritiden).

 

Trenger ikke en spill pc egentlig. Bedre med en batteristerk pc som drar film OK. Fikk et tips i en annen traad her naa:

 

Jeg ville valgt uansett valgt en annen pc siden manuell "switching" av grafikkort faller litt utenfor Nvidias Verde driverprogram. Hvis du vil ha noe til 5000, spander 1000 ekstra og kjøp U35Jc eller U45Jc

 

Er det bedre aa legge inn en ekstra tusenlapp paa U35Jc?

Naar jeg ikke har behov for aa spille noe saerlig paa pcen er det da vits aa legge 1000 kroner ekstra i et grafikkort eller bor jeg heller investere den tusenlappen pa en ssd disk? Det mest krevende den kommer til a brukes til er a vise 1080p pa tven og det skal den vel klare med det skjermkortet som er der. Sikler dog litt pa U35jc.

Lenke til kommentar

Det han sier er at optimus teknologien gjør det litt vanskeligere å hele tiden ha oppdaterte drivere for skjermkortet ditt, men nå tviler eg på om du faktisk oppdaterer de hele tiden sånn uansett. :) Og spesielt om du ikke spiller så mye så vil du neppe merke forskjell på 5-15% ytelsesforskjell (som er "best case").

En SSD vil alltids få ting til å føle at ting er raskere, det er dog noe du må vurder selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...