Gå til innhold

Forsvaret 2011/2012


Pleya

Avdeling for førstegangstjeneste  

83 stemmer

  1. 1. Avdelingen du er innkalt til:

    • Hæren, Panserbataljonen
    • Hæren, 2. Bataljon
    • Hæren, Artilleribataljonen
    • Hæren, Ingeniørbataljonen
    • Hæren, Sanitetsbataljonen
      0
    • Hæren, Sambandsbataljonen
    • Hæren, CSS-bataljonen
    • Hæren, Hans Majestets Kongens Garde
    • Hæren, HTTS/Kampeskadronen
    • Hæren, Etterrettningsbataljonen/ (Jegerkompaniet)
    • Hæren, Garnisonen i Sør-Varanger
    • Hæren, FSK
    • Sjøforsvaret, Madla leir
    • Luftforsvaret, Madla leir
    • Luftforsvaret, Luftvernartilleribataljonen (e)
      0
    • Felles, Militærpolitikompaniet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Bleh, forsvaret maser om at de ikke har mottatt svar på innkallelse... Sendte den for over 1 mnd siden og frykter den er tapt i posten. De har mast både via SMS og vanlig post.

 

sendte du svardelen i konvolutt eller sendte du bare den lappen som du klippet av innkallelsen rett i posten?

Lenke til kommentar

Er det noe forskjell?

 

det er en vesentlig forskjell ja, da lappen du klipte av innkallelsen er et tynt lite ark som lett forsvinner i posten. Om du la den i en konvolutt og skrev adressen utenpå, så er du 99% sikker på at den kommer fram.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal inn i luftforsvaret på Madla i september :) Noen andre?

Noen som har info om hundeførertjenesten og opptakene?

 

JEg dimmer ifra hundefører tjenesten om 2 uker og kan sikkert si litt om tjenesten, mener at det er ørlandet som skal ha dere da. Det er 3 steder i luft med hundefører tjeneste det er rygge, ørlandet og bodø.

 

På ørlandet og Bodø driver man rent vakthold, og mener også at øvelsene er på et større plan enn bare hundetroppen og at man dermed ikke får så mye hund på øvelser. Det kan jeg jo også si at jo høyere beslutningene tas jo mindre får du å gjøre. Det er mye vakthold osv. i bodø og ørlandet. På rygge som i disse dager får nye førere, er fokuset også mer på støtte av NIS og det er mye mindre vakthold og mer trening med hund+ øvelser selv om det har tatt seg opp her også med vakthold.

 

Inntaket er en løpetest, der man ikke ser etter hvem som løper fortest vel de som løper fortest har jo også gitt alt, men det er mer hvem som gir alt og har gutsen, til og med om du komemr sist er det muligheter. TIl slutt er det et intervju, intervjuet til Ørlandet var visstnok veldig useriøst sist gang, mens jeg hadde et veldig seriøst intervju så kommer litt ann på, men det det handler om er å ha guts hjelper jo også med en grei fysisk form da du har 6 uker med løpeplikt på hundeskolen. HUndeskolen har du grunnkurset og ligger utenfor gardermoen og heter hauerseter, men du bor på sessvollmoen. Grunnkurset på hundeskolen kan jeg ikke så mye om da jeg hadde det på Rygge og ikke med de befalene og instruktørene som er på hundeskolen. Det jeg har hørt ifra der kommer ifra befalet, de få turene vi har tatt til oslo og ifra folk som har hatt grunnkurs der.

 

Etter grunnkurs trener både du og hunden din fram mot hundeførereksamen som kommer rundt 1 måned pluss/minus før dimmedatoen, består du kan du søke deg videre i hundetjenesten, men det å komme inn i hundetjenesten etter førstegangs er vanskelig det er få plasser både som befal og grenader.

 

Dog dette er et generelt blikk på den infoen jeg har fått og kan hende dette har skiftet hvis du kommer inn da hundetjenestene egentlig ikke pleier å ha så mye med hverandre å gjøre.

 

Positivtivt med hundetjenesten: det er en kjempemorsom tjeneste

Negativt: de fleste ser ikke fram til dimmedato.

 

Noe mer?

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Skal inn i luftforsvaret på Madla i september :) Noen andre?

Noen som har info om hundeførertjenesten og opptakene?

 

JEg dimmer ifra hundefører tjenesten om 2 uker og kan sikkert si litt om tjenesten, mener at det er ørlandet som skal ha dere da. Det er 3 steder i luft med hundefører tjeneste det er rygge, ørlandet og bodø.

 

På ørlandet og Bodø driver man rent vakthold, og mener også at øvelsene er på et større plan enn bare hundetroppen og at man dermed ikke får så mye hund på øvelser. Det kan jeg jo også si at jo høyere beslutningene tas jo mindre får du å gjøre. Det er mye vakthold osv. i bodø og ørlandet. På rygge som i disse dager får nye førere, er fokuset også mer på støtte av NIS og det er mye mindre vakthold og mer trening med hund+ øvelser selv om det har tatt seg opp her også med vakthold.

 

Inntaket er en løpetest, der man ikke ser etter hvem som løper fortest vel de som løper fortest har jo også gitt alt, men det er mer hvem som gir alt og har gutsen, til og med om du komemr sist er det muligheter. TIl slutt er det et intervju, intervjuet til Ørlandet var visstnok veldig useriøst sist gang, mens jeg hadde et veldig seriøst intervju så kommer litt ann på, men det det handler om er å ha guts hjelper jo også med en grei fysisk form da du har 6 uker med løpeplikt på hundeskolen. HUndeskolen har du grunnkurset og ligger utenfor gardermoen og heter hauerseter, men du bor på sessvollmoen. Grunnkurset på hundeskolen kan jeg ikke så mye om da jeg hadde det på Rygge og ikke med de befalene og instruktørene som er på hundeskolen. Det jeg har hørt ifra der kommer ifra befalet, de få turene vi har tatt til oslo og ifra folk som har hatt grunnkurs der.

 

Etter grunnkurs trener både du og hunden din fram mot hundeførereksamen som kommer rundt 1 måned pluss/minus før dimmedatoen, består du kan du søke deg videre i hundetjenesten, men det å komme inn i hundetjenesten etter førstegangs er vanskelig det er få plasser både som befal og grenader.

 

Dog dette er et generelt blikk på den infoen jeg har fått og kan hende dette har skiftet hvis du kommer inn da hundetjenestene egentlig ikke pleier å ha så mye med hverandre å gjøre.

 

Positivtivt med hundetjenesten: det er en kjempemorsom tjeneste

Negativt: de fleste ser ikke fram til dimmedato.

 

Noe mer?

 

Mye av dette høres kjent ut, men bra å få det bekreftet for føler det er mye feilinformasjon ute og går. Jeg har snakket med han personalansvarlige på Madla og han sa det var til ørlandet hundeførerne skulle til på kontigenten vår. Vet du noe om hundeførerne/hunderøkterne har noen form for turnus eller om det er vanlige "arbeidstider"? Er hundefører å foretrekke fremfor hunderøkter eller er det også noe som avhenger av hvor man havner? :)

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...