Gå til innhold

Kombinere Offset og Lookup i Excel?


AskBurle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en liste som viser informasjon for flere lån på hver termindato. Denne listen består av en rad for hver terminbetaling. I denne raden inngår rentenivået som gjelder fra og med termindatoen i perioden før, til den aktuelle termindatoen. Dersom jeg bruker vlookup på dagens dato, finner Excel rentenivået på foregående termin. Jeg ønsker at Excel skal gå en rad lenger ned for å finne rentenivået på neste termin.

 

Et forenklet eksempel:

 

I kolonne A1 er dagens dato (Her kan vi anta at datoen er 30.11.2010).

I rad A2:J2 er det en del informasjon knyttet til lånet på termindato 15.11.2010.

I rad A3:J3 finnes den samme informasjonen knyttet til lånet på termindato 15.02.2011

I rad A3:J3 finnes den samme informasjonen knyttet til lånet på termindato 15.05.2011

Osv...

 

Ved å bruke vlookup for området A2:Jn basert på datoen i kolonne A1, vil Excel finne informasjonen som ligger i området A2:J2. Jeg ønsker imidlertid å få ut informasjon fra området A3:J3 (f.eks. verdien som ligger i C3). Jeg har prøvd en kombinasjon av vlookup og offset, men har ikke fått det til å fungere.

 

Det er mulig at jeg har oversett en del åpenbare løsninger her. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan gjennomføre dette (f.eks. Excel-guruen Harald?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten, en ting til.

 

Jeg vil at funksjonen du har oppgitt kun skal gjelde for et bestemt lån, som er definert av et lånenummer. Dersom jeg fortsetter med eksempelet mitt over, så vil da lånenummeret være oppgitt i kolonne A. F.eks. kan det være informasjon om lån 1 i området A2:J10, informasjon om lån 2 i området A11:J31, osv ... Dette vil gjøre at dersom jeg kun bruker formelen som du oppgir, så kan den rapportere rentenivået til feil lån.

 

Muntlig vil jeg altså at funksjonen først skal sjekke at den kun leter i "området" til lån 1.

Dersom lånenummeret jeg vil sjekke opp er oppgitt i celle a1 og dagens dato i m3, området med forskjellige lån er A3:J16, termindato i kolonne B og lånenummer i kolonne A så skulle en tro at følgende formel ville gjøre susen:

 

if(A3:A16=A1;INDEX(B3:J16;MATCH(M3;B3:B16;1)+1;3);0)

 

Dette fungerer imidlertid ikke. Er det noen andre veier til Rom?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis jeg ikke misforstår helt:

 

=INDEX(A3:J16;MATCH(M3;A3:A16;1)+1;3)

 

+1 er pluss en rad og 3 er kolonnenummer som i Vlookup.

 

HTH. Beste hilsen Harald

 

 

Er det mulig å gjennomføre denne funksjonen basert på tekst? Søke opp et ord i en celle (omgitt av annen info) og så returnere ord/tall i første kolonne på samme linje?

 

Kategori - Tekst

Kategori 1 - Kodeord1 - Kodeord2 - Kodeord3

Kategori 2 - Kodeord4 - Kodeord5 - Kodeord6

...

 

Og basert på ei celle med innholdet "1234 Kodeord5 1234" , så returnerer den "Kategori 2"

 

Har slitt lenge nå med dette, uten å helt å få det til.

=INDEX(A3:J16,MATCH(M3,A3:A16,1),1)

Fungerte akkurat slik jeg ville, men kun på et datasett av tall... :thumbdown: Men det er det nærmeste jeg har kommet. Takk for all hjelp på forhånd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...