Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Refusjon på flyskatter på avbestilt bilett.


leonthine

Anbefalte innlegg

Ble syk før en reise for litt siden, hadde forsikng, men den dekker ikke skatte-delen, som viser seg å være 1300 kroner. Av dette tilbyr det generøse selskapet meg 89 kroner. (minus 250 i gebyr for at marco polo førte gjennom refusjonssøknaden.)

 

Til svar fikk jeg at noen skatter refunderes ikke, men såvidt jeg kan lese er de pliktig å refundere alt, siden staten ikke krever noe av dem for mitt ubenyttede sete.

 

Noen som vet noe om dette? Det er litt kinkig siden norsk lovverk bare strekker så langt, men forsikringsselskapet sa at det gjelder alle europeiske land også-

 

Noen med kunnskap, erfaringer eller tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Du har ikke krav på refusjon av disse kronene da det er inngått en gyldig kontrakt, og risikoen er gått over på deg som forbruker.

Det er ikke rimelig at flyselskapet skal sitte med risikoen for at du blir syk. Det at du får penger refundert av forsikringsselskapet er helt uavhengig flyselskapet. Dette fordi flyselskapet fortsatt har samme inntekt på din bestilling, og de er derfor nødt til å beskatte denne.

 

Dette er ihvertfall hva jeg mener på basis av kunnskap til forretningsjuss. Jeg tar likevel forbehold om dette, da jeg ikke har orket å slå opp i noen lovverk så sent på kvelden.

Endret av Nicholasolsen
Lenke til kommentar

Nei grunnen til at jeg opprettet tråden var at jeg ble fortalt av trygg vesta at de var pliktig til å betale skattedelen tilbake, da de ikke trenger å betale dette til staten når jeg ikke reiser, minus enkelte gebyrer de kan beholde for bryderiet etc. Skatte delen lå som sagt på 1300 kroner, og det sier seg jo selv at det ikke kun er 89 kroner av dette som gikk til drivstoff og sete avgift, som er det vanlige man skatter på.

 

Det er riktig som du sier at de ikke skal tape på det, noe de ikke heller gjør da de uansett beholder 1700, som ikke er skatt. De hadde jo uansett tapt de 1300 det er snakk om, hvis jeg hadde reist, da skulle jo myndighetene hatt de. Det er urimelig at de kan kalle det skatt, hvis det ikke går til staten.

 

Studerer juss selv, men dette tilfellet er noe kinkig.

 

Edit : Sendte de mail, type malen der, men de fnøs så og si bare av det.

http://forbrukerportalen.no/klageveiledersider/bokmal/40/klageview

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

Ok. Du har ikke krav på refusjon av disse kronene da det er inngått en gyldig kontrakt, og risikoen er gått over på deg som forbruker.

Det er ikke rimelig at flyselskapet skal sitte med risikoen for at du blir syk. Det at du får penger refundert av forsikringsselskapet er helt uavhengig flyselskapet. Dette fordi flyselskapet fortsatt har samme inntekt på din bestilling, og de er derfor nødt til å beskatte denne.

 

Dette er ihvertfall hva jeg mener på basis av kunnskap til forretningsjuss. Jeg tar likevel forbehold om dette, da jeg ikke har orket å slå opp i noen lovverk så sent på kvelden.

 

 

Luftfartsavgiften er en egen del av billettprisen som går til staten. Når ikke billetten benyttes skal heller ikke lauftfartsgebyret innbetales.

 

Man har således som hovedregel krav på luftfartsgebyret om man ikke møter opp til flyavgangen av ulike årsaker.

 

Det kan også avtales at disse avgiftene ikke refunderes, eller at de refunderes mot en avgift. Å refundere luftfartavgiften mot en avgift er lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...