Gå til innhold

Gammel rev har falt av lasset og trenger kjøpsråd til ny laptop

Anbefalte innlegg

Skrevet

God aften, kloke hoder.

Jeg jobbet som IT-ingeniør tidligere og hadde en gang i tiden god kontroll på hardware-specs. Jeg begynner å bli eldre og ting går så himla fort :ermm: Forrige laptopen jeg kjøpte var et skikkelig bomkjøp. Den hadde integrert grafikk, slapp to-kjerne prosessor og rimelig slarkete. Kjøpte den i all hast, men innså ikke hvor skuffet jeg var før etter muligheten for angrefrist var utløpt.

Hvis noen kunne ha behov for en tre år gammel laptop gir jeg den gladelig bort mot et knallgodt råd eller to!

Trenger nemlig et tips vedr TRIM på en SSD jeg har på den stasjonære mm. Mer om det senere

Ok, nok historie :)

Hva skal jeg bruke pc'en til:

*Photoshop

*Officeapplikasjoner og surf

*Litt spilling - hovedsakelig ikke veldig grafikkrevende, men greit å ha muligheten :blush:

*Filmredigering (AVCHD - ikke store greiene på denne maskinen, mest kutting)

Ønsker at PC'en skal være minst mulig, men ser det blir skrekkelig dyrt å få en ok sprek maskin i liten innpakning.

Ser for meg et kompromiss med rundt 15" skjerm, vekt under 2,5 kg og pris rundt 7000,- +/-

Ønsker ikke å betale masse ekstra for det lille ekstra, men kan godt betale litt mer for å få en maskin som vil henge med en liten stund.

Hva ønsker jeg av hardware:

*Stilfullt, men diskret kabinett

*Skjerm: gjerne en vakker LED

*Batteritid: Lengre er bedre

*CPU: Gjerne en ok I5, har falt helt av når det gjelder AMD sine cpu'er, men utelukker ikke AMD på noe måte

*Minst 4GB minne

*Skjermkort: Har ikke snøring hva Nvidia og ATI legger i sine modellnavn lenger. Her trenger jeg virkelig hjelp! Spiller mest strategispill (Civ etc), men kunne godt tenke meg å kjøre DragonAge etc. Vet ikke i hvor stor grad videoeditering belater gpu..?

*Hvis mulig: stillegående og kjølig

*HD: Regner med at sata holder, størrelse rundt 500GB

*Bluetooth og selvfølgelig WLAN

Puh.. begynner å bli langt dette her.

Hva tror dere om denne Acer maskinen:

http://www.netshop.no/Avdelinger/PC--and--SERVERE/Bærbar-PC/15----15-6-/Acer/Acer-Aspire-TimelineX-5820T-Intel-i5-460-15,6HDLED-4GB-500GB-HD5470-BT-W7HP64-43559.aspx

Evt denne HP maskinen fra Elkjøp:

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/PADV63046EO/hp-pavilion-dv6-3046eo?SelectedSubscriptionUUID=&Selected=Specifications#tProductTabcontent

Tusen takk for at du har lest alt dette :)

Jeg begynner å bli eldre, mulig jeg har misforstått en rekke forhold. Korriger meg gjerne hvis jeg er på villspor!

Takker for alle svar, kommentarer og gode råd.

Beste hilsner LilleErik

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei igjen.

Takk for raske svar :)

Jeg er ikke superstresset når det gjelder å få denne maskinen i hus. Kan godt vente noen uker. Men det vil jo alltid komme bedre tilbud jo lengre man venter.

Bor i Oslo og kan absolutt benytte meg av angrerett eller åpent kjøp.

Synes den HP maskinen ser kurrant ut. Kunne vært spennende å kna litt på den i løpet av uken.

Nå er jeg kanskje litt lat som ikke søker dette selv, men prøver likevel; vet dere om noen sammenligninstester av i3/i5/i7 og AMD cpu'ene? Er de direkte sammenlignbare med versjonene til stasjonære (regner ikke med det)? Eneste jeg har å sammenlikne med hands on" er for tiden en årsgammel i7 920..

Dessuten er jeg som nevnt helt ute å kjøre hva gpu gjelder, spessielt for mobile. Vet dere om noen tester. Mener ikke å fremstå som lat, jeg er nemlig vel så interessert i deres egne erfaringer og meninger.

Videre kjenner jeg ikke til chipsettene i det hele tatt. Ser dere noen tegn til "flaskehals" her.

Takknemlig for alle svar

"Dusøren" med en Amilio Pro med Vista står ved lag ;)

Beste hilsner LilleErik

Skrevet (endret)

Kan ett av disse passe for deg?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599043#extra

Dette var i allefall de jeg kunne finne med en ganske bra GPU til under 10,000,-kr. GPUen kan sammenlignes med nvidia sitt gtx 260 som var for 1.5 år siden et mid end/high end kort. Det er i allefall bittelitt bedre enn gtx 260 pga høyere klokkehastigheter. Men det støtter bare dx10. Men det er fortsatt et godt kjøp.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610603

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610733#extra

Disse har et GPU som ligger under gt 360 men det har DX11 og nederste har i7 prosessor. GHz kan virke litt lav på den men den klokker seg selv opp under bruk så det skal ikke ha noe og si.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609970#extra

Denne siste jeg har valgt ut har et gtx 460 som er en high end GPU. Den har også en hybriddisk (Hybriddisker presterer mye bedre enn vanlige harddisker). Den har en i5 prosessor som er en tokjerner.

Jeg tok ikke med noe til under 7000 fordi alle maskiner på den grensen har dårlige specs. Og de er ment for surfing og videoavspilling.

I alllefall det meste av hva jeg satt på burde kunne klare en god del spill på high settings med en grei fps. De to maskinene som ligger på 10,000,- kr la jeg til fordi de har like gode specs som en maskin til

13-15,000,-kr

Håper dette hjelper.

Mvh

William. A. R

Endret av Wilyes
Skrevet (endret)

Edit: Ok, jeg vet egentlig ikke hva som skjer med Diskusjon, men hadde i hvert fall stor trøbbel med å få postet innlegget mitt. Limer det inn som bilde i stedet.

Innlegg.jpg?t=1290252060

Diverse lenker som man ikke lenger kan klikke på...

Oversikt prosessorer

Oversikt skjermkort

Test hos Anandtech

Link til produkt

Kupong: Z480JJVJ5P6S9Q

Da skulle vi snart være i havn!

Endret av Agentspoon
Skrevet

Hei igjen.

Tusen takk for gode svar!

Wilyes: Mange gode poeng og forslag. Den 3820TG fra Acer synes jeg så bra ut, likte spesielt godt vekten. Tror den var ganske lik den Acer maskinen jeg linket til fra Netshop.

Likte godt forslaget om hybriddisk. Har ikke testet en selv slik, men lest en omtale. Vurderte en stund SSD, men dette ville bli veldig dyrt samt kreve plass til ekstradisk for lagring. Vil prøve å holde vekten mest mulig nede og dermed blir 17" uaktuelt slik jeg tenker nå.

Ser at det kan bli vanskelig å komme under 7000,-

Jeg har ikke noe absolutt budsjett, men vil helst ikke over 10K.

Agentspoon: Hjertlig takk for gode linker og et spennende oppsett!

Ble litt bekymret mhp Acer og HPs pålitelighet. Trekker ikke utsagnet ditt i tvil, men kan jeg spørre kort om hvilke kilder du har? Veldig bra info mhp skjermkvalitet! Forøverig likte jeg veldig godt betraktningene rundt lyd, byggekvalitet, tastatur/musepeker og pålitelighet! USB 3.0 er fett.

Så til mer spesifikke spm om maskinenen:

(Tar utgangspunkt i DELL denne da jeg synes det var et bra forslag og hadde mange gode kvaliteter)

*Har aldri testet full HD på noe minde enn 22". Jeg skjønner at dette blir smått på en 15,6", men har dere noen erfaringer rundt hvordan dette funker i praksis?

Vil skjermen være like god som native oppløsning hvis man reduserer den til si 720p der hvor man ikke trenger maks oppløsning. Mener å huske at det var ugunstig å gå utenom native på vanlige LCD-skjermer.

Vil 420M greie å kjøre 1080p i noe særlig utstrekning? Ser at det ikke anbefales under tunge FPS-spill.

*Pokker så dyre DELL er på minne og diskoppgradering. Er maskinen kresen mhp 3.parts minne ved senere oppgradering?

*Betaler man unødvendig mye for en såpass ny skjermkortserie?

Hva er fordeleme med denne serien vs GT3xx eller et radeon som kjører directX 11. Mao kan man få mer value ved å gå tilbake en generasjon, men sprekere specs?

*Går det evt an å oppgradere til GT435? Får ikke opp dette valget på annet enn 17", men utifra testen til Anandtech skulle dette være mulig.. Kanskje bare ikke i Norge..? Mulig jeg bare er trøtt.

*Vet dere hva totalvekt blir med 9 celler batteri? Er ikke veldig prippen:) , men less is more.

Hva mener folk om Multicom sine egne maskiner? F.eks:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10598800;fl:0

Skyter sikker meg selv i foten med denne modellen på noen punkter jmf mine ønsker om desigen, hurtighet, pålitelighet, god skjerm etc :D

Herregud - dette ble langt!!

Håper dere gidder å lese dette å gi en stakkar noen flere tips :blush:

Liker godt Dell maskinen, men er fortsatt veldig åpen for innspill, råd og kommentarer.

Beste hilsner LilleErik

Skrevet (endret)

For å svare litt mer generellt på det du spør om i første post: Nei, man kan ikke direkte sammenligne hverken prosessorer eller skjermkort mellom bærbare og stasjonære maskiner. Den i7 920'en du har, vil være enhver bærbarprosessor overlegen, enn så lenge - og tar vi skjermkort, så er (eksempelvis) et GTX 460 kort til stasjonære, mye kraftigere enn et GTX 460M til bærbare. Det samme med et HD 5870 stasjonærkort kontra dens bærbare navnebror. Bærbarkort må rett og slett kompromisse mye pga. varme- og strømkrav, og de beste av dem ligger kanskje så mye som 50% under de beste stasjonærkortene i ytelse.

Når det gjelder den maskinen du lenket til nå sist, så mener jeg at den er et godt eksempel på en ganske kapabel bærbar, som nok skal klare den bruken du skisserer. Når du bestiller en selvkonfigurert bærbar, må du regne med litt lengre leveringstid, da disse jo skal settes sammen først etter at de har motatt bestillingen din. Også den nye Dell XPS 15 som Agentspoon anbefaler, virker å være en god maskin av over gjennomsnittlig kvalitet. Jeg vil i tillegg anbefale at du holder deg til Nvidia skjermkort dersom du bruker PhotoShop mye - dette på grunn av at Nvidia har et nært samarbeid med Adobe, og en del Abode-produkter nyter godt av ekstra optimalisering og ytelse sammen med Nvidia.

Ingen av disse to vil være helt optimale hvis man skal spille nye spill med noenlunde høye detaljer eller oppløsning, men det er vel heller ikke det du er ute etter. Du kunne i så fall se etter en maskin med Nvidia GT 445M skjermkort - det vil gi mer kraft til denslags. Eller et HD 5850 kort. Jeg tror at i hvert fall Dell XPS i 17-tommerversjonen har GT 445M. Et GT 435M vil vel bare være litt bedre enn GT 425M.

Jeg ville nok, i likhet med Agentspoon, også ha holdt meg borte fra typiske "billig"- eller budsjettmerker/modeller, som f.eks. Acer eller HP (sistnevnte tenker jeg da på de rimeligste "consumer"-pc'ene deres - de har jo noen serier som er av noe høyere kvalitet også - f.eks. HP Envy-maskinene). Byggekvalitet og feilrate på disse er noe som lett kan føre til en del irritasjon.

Når det gjelder 15-tommere, så er det slett ikke alle som har et eget numerisk tastatur - verdt å merke seg dersom man er vant til dette.

Når det gjelder skjermer på bærbare, er det sånn at 99,9% av dem er utstyrt med TN-paneler, som ikke er særlig anvendelige dersom man er nøye på det med farger og sånn, uansett kvaliteten forøvrig. Hvis du er en "seriøs" PhotoShop'er, kobler du på en god ekstern skjerm til sånt arbeid. Matt skjerm på den bærbare er som regel å foretrekke, synes jeg, men det er langt mellom de modellene som kan utstyres med en sånn, nå for tiden.

Og til slutt vil jeg bare nevne at den beste oppgraderingen du kan gjøre med de ovennevnte maskinene - det som du mest vil legge merke til i det daglige - er å utstyre dem med en SSD som systemdisk. Man klarer seg med en liten sånn en, dersom man i tillegg har enten en innabords eller ekstern vanlig snurredisk. Eksterne på 1TB får man nå til under tusenlappen.

PS. Siden du alikevel har vært på siden til Multicom og kikket, så kan du jo også se på den rett nedenfor, Xishan B5130. Den skal vel også ligge litt i din gate.

Endret av thomit
Skrevet

Om du eventuelt bestemmer deg for å gå for Dell sin XPS 15 (Noe jeg sterkt vurderer), så er det smart å merke seg at rabatten på 1250 kroner går ut 25. November, og rabattkupongen på 5% går ut 24. November. Så om du går for Dell sin laptop, er det rimelig lurt å bestemme seg før i hvertfall 25.

Skrevet

Ser veldig bra ut dette her :)

Takk for alle gode svar!

Tror jeg kanskje går for en XPS 15, med mindre noen har brent inne med noen gode forslag. Elsker og hater valg - hvis dere skjønner :)

Da gjenstår det noen spørsmål vedrørende garantiforlengelse.

Har aldri vært privatkunde hos Dell, bare kjøpt inn mindre parker med stasjonære surfemaskiner.

Har dere noen erfaring med hvorvidt det betaler seg å utvide garantitiden ned hjelp av å gå over til avansert/premium service. Tror svaret egentlig gir seg selv med tanke på at jeg har ok stasjonær og er ikke kritisk avhengig av den bærbare. Spørsmålet er snarere rettet mot hvilke rettigheter jeg har hjennom kjøpsloven og om noen vet hvordan Dell tar vare på sine kunder etter at ettårsperioden med 'begrenset garanti' går ut?

Videre er jeg i tvil om hva jeg skal gjøre med skjermoppgraderingen! Ut i fra mitt oppgitte bruksmønster; hvor mye tror dere jeg har å hente? Kan se for meg at desktoppen blir skrekkelig liten og jeg fort kommer til å kjøre med redusert oppløsning. Likeledes antar jeg at officeprogrammer kommer til å bli blåst opp for grei synlighet. Nærmer meg 35 :blush:

Men når det først er sagt; ser for meg at det kan være digg å se AVCHD i full oppløsning, ha god oppløsning ved enkel bildebehandling etc

Hvis jeg først får for denne oppgraderingen koster det i overkant av 1200,- ekstra for i7 740, gt435 og 9 cellers batteri.

Totalpris med rabatter 10250,- mot ca 9000,- for en i5, gt420 og 6 celler. Har valgt opsjonen FullHD-skjerm og bluetooth i begge tilfeller.

Lander på 7300,- uten skjermoppgraderingen, men med bluetooth og i5 560 (330,- billigere med i5 460)

Ser at jeg her er i ferd med å gå den klassiske "mye vil ha mer" fellen og vekten er nå rundt 3kg.

Ut i fra hva jeg skisserte av behov i starten - tror dere jeg er i ferd med å tulle med bort i spec-himmelen? Ville dere ha blitt lykkeligere med høyoppløst skjerm, raskere GPU og en i7.

Til slutt - for å få det inn med teskje - hvor mye bedre er den oppgraderte skjermen kvalitetsmessig? Har en ok Eizo 24" til bildebehandling på den stasjonære

Vil dette oppsettet dra nye mer strøm, tenker hvis jeg går for 6 celler batteriet?

Vil det bli mer varmeutvikling eller klokker denne seg opp og ned etterbehov?

Tusen takk for at dere tar dere tid til å lese mine lange innlegg og gi deres gode råd.

Ønsker å være sikker med dette kjøpet, som småbarnsfar har jeg ikke ubegrenset med penger :)

Beste hilsner LilleErik

Skrevet

Jeg synes ærlig talt at skjermoppgraderingen er dyr sett i forhold til hva den koster i USA. Når det er sagt er det også et solid hopp oppover, selv om en Eizo IPS-skjerm naturligvis fortsatt vil være et par steg foran. Jeg poengterer bare at Dell, uansett valg, har en relativt god skjerm.

Intel Core i5 560 er knapt merkbart kjappere enn 460M. Sannsynligvis ikke verdt det. En GT 420M holder til litt uformell spilling på medium innstillinger egentlig. Greit nok at 6-celler ikke varer særlig lenge, men det er du nesten litt nødt til å se an om du ofte ikke er omgitt av stikkontakter.

Her har du mer detaljert sammenligning av skjerm i forhold til andre modeller.

http://www.anandtech.com/show/3999/dell-xps-15-l501x-review/6

Skrevet

Ut i fra testen ble jeg ganske fristet til å oppgradere skjerm, men jeg er enig at det er dyrt.. :hmm:

Spørsmålet er vel om hvorvidt kvaliteten på skjermen øker totalt sett og jeg vil kunne dra nytte av det jevnt over. Synes vel kanskje ikke det betaler seg hvis det kun er til mytte under bildevurdering(redigering. Dette gjør jeg i hovedsak på stasjonær pc. Hmm.. det er lov å la seg friste..

Agentspoon: Nok en gang - takk for gode råd og innspill. Virker som du har svært god kontroll på dagens hardware :thumbup:

Antatt sist spørsmål: Tror jeg har spurt om dette tidligere, beklager gjentakelsen.

Vet dere hvordan Dell behandler sine privatkunder etter kjøpet? Tror ikke jeg har tenkt å gå for noe garantiforlengelse eller trygghetsavtale.

Når garantiperioden går ut har Dell noe spesielt rykte på seg knyttet til service?

Hva er deres erfaringer?

Hvilke rettigheter har man gjennom kjøpsloven ved kjøp av bærbar?

Nok en gang; takk for svar!

--LilleErik

Skrevet

Da ble det omsider kjøp

Endte opp med Full-HD skjerm, i7 og GT435 :w00t:

Dyrt, men forhåpentligvis deilig.

Tusen takk for all hjelp!

Noen som vil hente en gammel Amilio Pro i Oslo ved juletider? :hmm:

--ErikY

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...