Gå til innhold

Ny telefon, null peiling


Wubble

Anbefalte innlegg

Har hatt en eldgammel Nokia-telefon i flere år nå, og det er endelig på tide å få seg en ny. Jeg har virkelig ikke peiling på mobiler, og med uendelig mange å velge i vet jeg ikke hvilken jeg vil ha. Prisklassen jeg hadde sett for meg er rundt 4000, men kan gå både opp og ned om nødvendig.

 

Av funksjoner trenger jeg mulighet til å koble opp til hjemmenettverk, nettleser, musikk- og videoavspiller. Stor skjerm hadde også vært fint. Ellers er det jo alltid moro med andre funksjoner og, vet ikke helt hva man kan forvente av en mobil i dag.

 

Av tekniske ting vet jeg ikke hva jeg trenger, men er fint om telefonen ikke er så veldig treg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Med et budsjett på 4,000 kroner har du naturligvis veldig mange valg, men gitt en mengde kriterier kan vi redusere disse til noen få.

 

"Av funksjoner trenger jeg mulighet til å koble opp til hjemmenettverk, nettleser, musikk- og videoavspiller. Stor skjerm hadde også vært fint. Ellers er det jo alltid moro med andre funksjoner og, vet ikke helt hva man kan forvente av en mobil i dag"

 

Utfra dette trekker jeg at du vil ha en surfetelefon med god multimediastøtte. Bonusfunksjoner er også et pluss, som alltid. Slik jeg ser det er det 3 telefoner som kvalifiserer godt her:

 

-Nokia N8

-Samsung Galaxy S

-HTC Desire

 

N8 er svakest på browsing, men har veldig god multimediestøtte. Det eneste minuset her er at den har ikke støtte for alle videoformater. Skjermen er 3.5", som er minst av disse 3. Byggekvaliteten og batteritiden er best blant disse 3. Kameraet er det beste man får på en mobiltelefon, hvis dette er av interesse. Du får 16gb internminne samt støtte for 32gb eksternt kort.

 

Samsung Galaxy S har best og størst skjerm, god batteritid og god nettleser. Jeg er noe usikker på multimediestøtten her, men lydkvaliteten ut minijacken er dårligst i denne gruppen. Kameraet er decent. Internminnet er 8 eller 16gb (husker ikke atm) med støtte for 32gb eksternt kort.

 

HTC Desire har best multimediastøtte, grei lyd men dårlig batteritid. Skjermen er 3.7", som plasserer den mellom de 2 andre. Telefonen har best internettopplevelse av disse 3 og tilgang til flere applikasjoner (pga HTC Sense). Kameraet er dårlig. Minne er tilnærmet lik 0 men den har støtte for 32gb eksternt kort.

 

Jeg vil tro Samsung Galaxy S passer deg best gitt dine behov. Hva føler du selv utfra denne evalueringen, og hva lurer du evt nærmere på? Valget mitt beror på ekstremt god skjerm, grei batteritid og internminne (den plassen fylles fort). Internettopplevelsen er noe bedre på Desire, men dette er neppe noe du vil merke i praksis.

 

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samsung Galaxy S så absolutt ut som en god telefon. Ser den har GPS også, det er jo gøy.

 

Ellers, har de like muligheter for andre funksjoner? Er det sånn man laster ned, og selve telefonen ikke har så mye å si for akkurat det?

 

Hvordan fungerer det med abonnement? Har et nå som gir meg endel gratis kroner å bruke i måneden, kan jeg fortsette å bruke det på den telefonen, eller må jeg ha abonnement spesielt til den?

Lenke til kommentar

Du kan bruke et abonnement du har fra før ja. Men merk at internettbruk plutselig får en helt ny mening når du får en slik telefon. Hvis ikke abonnementet ditt har en fastpris for bruk av internett vil du betale per megabyte, og det vil du merke godt på regningen din. :)

 

Galaxy S med Android som operativsystem har så og si ubegrenset med muligheter. Av funksjoner (maskinvarebasert) vil du naturligvis være begrenset til det som finnes av teknologi i telefonen, men av programvare har du en god del å velge i. Både gratis og kjøpevare. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah. Hva bruker et abonnement med fastpris for internett å koste?

 

Er det ellers noe spesielt f eks HTC Desire har som Samsung Galaxy S ikke har? Desire HD koster jo bare et par hundrelapper mer enn Samsung Galaxy S, er den noe særlig bedre?

 

Hvor er det forresten best å kjøpe telefoner nå? Sparer jeg noe på å bestille fra internett, eller er det like greit å gå i den lokale butikken?

Lenke til kommentar

Samsung Galaxy S så absolutt ut som en god telefon. Ser den har GPS også, det er jo gøy.

 

Ellers, har de like muligheter for andre funksjoner? Er det sånn man laster ned, og selve telefonen ikke har så mye å si for akkurat det?

 

Hvordan fungerer det med abonnement? Har et nå som gir meg endel gratis kroner å bruke i måneden, kan jeg fortsette å bruke det på den telefonen, eller må jeg ha abonnement spesielt til den?

Hvilket abonnement er det du har nå? (og hvordan er forbruket ditt?)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ah. Hva bruker et abonnement med fastpris for internett å koste?

Det er et veldig relativt spørsmål, ettersom det er mange faktorer som spiller inn. Jeg for min del har Chess Easy, som vil si at alt av ringing, sms osv koster 0,39øre (per minutt ved ringing). For internett betaler jeg 129kr/mnd i tillegg for å ha muligheten til "ubegrenset" bruk (inntil et par gigabyte) mellom 1700-0800 på hverdager, og ellers uten tidsbegrensninger i helgene og helligdager.

 

Er det ellers noe spesielt f eks HTC Desire har som Samsung Galaxy S ikke har? Desire HD koster jo bare et par hundrelapper mer enn Samsung Galaxy S, er den noe særlig bedre?

 

Hvor er det forresten best å kjøpe telefoner nå? Sparer jeg noe på å bestille fra internett, eller er det like greit å gå i den lokale butikken?

Galaxy S er nok hakket hvassere i maskinvaren enn Desire. Hvis det er Desire HD du sikter til, så er den hakket hvassere enn Galaxy S igjen. Det er dog lite som skiller dem. Sjekk ut tester på amobil og ellers rundt om på nett. :)

 

For beste pris er det ikke dumt å undersøke hva de i butikken kan gi deg i pris, samt hva du kan finne på nettet. Sjekk ut prisguiden hos Edda media (som eier amobil, hardware.no osv) for å se hvordan de fleste nettbutikker har prislagt telefonene. :)

 

Som regel lønner det seg å kjøpe på nett prismessig, men om det skjer noe og du må reklamere produktet kan dette være noe vrient i få tilfeller. Jeg for min del handler stortsett bare på nett, og har 99% gode erfaringer med det.

Endret av Kongklykken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som regel lønner det seg å kjøpe på nett prismessig, men om det skjer noe og du må reklamere produktet kan dette være noe vrient i få tilfeller. Jeg for min del handler stortsett bare på nett, og har 99% gode erfaringer med det.

I utgangspunktet er det mulig å reklamere hvor som helst så lenge du har kjøpskvittering. Handler du på Telenor nettbutikk, kan du gå i Telekiosken i forbindelse med servicesaker. Du kan også henvende deg direkte til verksted, hvis du har et i nærheten.

 

Jobber selv i serviceavdelingen hos en elektrokjede, og jeg tar gjerne imot servicesaker på produkter som er kjøpt hos en konkurrent, så lenge vi fører samme eller tilsvarende produkter fra samme produsent, og kunden har kvittering. Det er mest opp til butikken.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

To all intents and purposes er hardware i DHD og SGS lik. Spørsmålet er om størrelse eller kvalitet er viktigst på skjermen for deg. SGS har også bedre batteritid, DHD har bedre internettopplevelse (ryktes at browseren her er ganske sick). SGS har mer internminne... Hmmm...

 

Er et close call her men jeg vil fortsatt tro SGS er et bedre valg for deg. Skjermkvaliteten er breathtaking og batteritiden er viktigere enn folk er villige til å innrømme / innse :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilket abonnement er det du har nå? (og hvordan er forbruket ditt?)

 

Tele2 Sheriff tror jeg det heter. Forbruket mitt er relativt lavt, men ser for meg at internett kommer til å bli mye brukt. Får kikke litt rundt på abonnementer og se hvilken som passer for meg.

 

Skal kikke litt videre rundt på tester, men tror jeg går for en Samsung Galaxy S.

 

Takker for hjelpen :)

Lenke til kommentar

To all intents and purposes er hardware i DHD og SGS lik. Spørsmålet er om størrelse eller kvalitet er viktigst på skjermen for deg. SGS har også bedre batteritid, DHD har bedre internettopplevelse (ryktes at browseren her er ganske sick). SGS har mer internminne... Hmmm...

 

Er et close call her men jeg vil fortsatt tro SGS er et bedre valg for deg. Skjermkvaliteten er breathtaking og batteritiden er viktigere enn folk er villige til å innrømme / innse :)

DHD har mer RAM enn SGS, og raskere chipset (?)....kjappere tlf mao. Men sgs er sikkert en god tlf for det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...