Gå til innhold

HDD ødelagt, kan den repareres ?


Okeblol

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en HDD her som har stått i en ekstern harddisk kasse, og har falt i gulvet under bruk et par ganger.

 

Nå kommer det klikkelyder når man prøver å bruke den

Jeg har en ubrukt identisk hdd, kan jeg bruke denne til å reparere den som er ødelagt ? Regner med det er lesehodet som er gåent, det skulle jo da være mulig å ta lesehodet fra den nye og sette inn i den gamle ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Har en HDD her som har stått i en ekstern harddisk kasse, og har falt i gulvet under bruk et par ganger.

 

Nå kommer det klikkelyder når man prøver å bruke den

Jeg har en ubrukt identisk hdd, kan jeg bruke denne til å reparere den som er ødelagt ? Regner med det er lesehodet som er gåent, det skulle jo da være mulig å ta lesehodet fra den nye og sette inn i den gamle ?

 

Har hatt klikkelyder i harddisker før og disse "klikkediskene" har dødd etterhvert.

Du får ikke hentet ut informasjon fra disken i det hele tatt regner jeg med. For om det bare er lydene som er problemet ville man selvfølgelig bare klonet diskene.

 

En harddisk er ganske delikate saker. Om du velger å slakte den nye disken for å skaffe deler til den gamle vil du ganske sansynlig få to ødelagte disker og enda dyrere datarekonstruksjon.

 

apne_ikke_harddisken

Om du likevel MÅ prøve dette selv må du sørge for å jobbe i et helt støvfritt miljø.

Eller bedre: Ahlberg Data

IBAS

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar

Tviler på at det er så lett å reparere den selv (hvis du har tid og ork må du for all del prøve, kanskje du lærer en ting eller to ^^), men ser ikke helt vitsen med å "ødelegge" en fungerende disk for å prøve å reparere den som er ødelagt, med mindre du har lagret noe viktig på den.

 

Å sende den inn til reparasjon koster nok mye mer enn det vil koste å kjøpe en ny, så om du ikke har noe viktig på den så ville jeg heller gjort det..

 

Hvis du har noe ekstremt viktig på disken som du MÅ få hentet ut igjen (og du har masse penger :p) kan du sjekke ut ibas.no. De fikser det meste når alt håp er ute :)

Lenke til kommentar

Kan vere noke som har kilt seg fast da den falt i gulvet, så vist du tenker på å kaste den kan du alltids teste ut en fryser, pakk den godt inn i en pose og tett den, og lat den ligge over natten.. la den tine opp igjen til litt over plussgrader og start opp :)

Er verdt forsøket vist du ellers ville kastet den. koster ikkje stort, og tar ikkje så lang tid heller..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Utrolig mye å gjøre på jobb i det siste, glemte helt av denne tråden :(

 

 

Har hatt klikkelyder i harddisker før og disse "klikkediskene" har dødd etterhvert.

Du får ikke hentet ut informasjon fra disken i det hele tatt regner jeg med. For om det bare er lydene som er problemet ville man selvfølgelig bare klonet diskene.

 

Jeg får åpnet disken, det tar ca 15 minutt, men jeg tror mye av tiden brukes på windows 7 sin indeksering eller hva det er den gjør med harddisken

Hvordan kan jeg skru av dette ?

 

Tviler på at det er så lett å reparere den selv (hvis du har tid og ork må du for all del prøve, kanskje du lærer en ting eller to ^^), men ser ikke helt vitsen med å "ødelegge" en fungerende disk for å prøve å reparere den som er ødelagt, med mindre du har lagret noe viktig på den.

 

Jeg vil jo reparere den for å få gjenopprettet dataen som er på disken ?

 

Kan vere noke som har kilt seg fast da den falt i gulvet, så vist du tenker på å kaste den kan du alltids teste ut en fryser, pakk den godt inn i en pose og tett den, og lat den ligge over natten.. la den tine opp igjen til litt over plussgrader og start opp :)

Er verdt forsøket vist du ellers ville kastet den. koster ikkje stort, og tar ikkje så lang tid heller..

 

Hvis man legger den i fryseren kan den begynne å virke igjen ?

 

 

 

 

Det er dataen på disken som er interessant, ikke selve disken. Finnes det noen programmer som kan "suge ut" det som er på disken på en lavprofil måte slik at den ikke trenger og indekseres eller hva no enn operativsystemene gjør av queries mot en disk slik at ting går saktere ? Det tar ca 5 minutt å starte windows med denne disken i (mot 5 sekunder normalt), 5 minutt å starte explorer, 5 minutt å trykke på harddisken slik at den kommer i det høyre vinduet, etc, og jeg ser at den indekseringstjenesten øverst i explorer vinduet jobber med noe og tror dette er grunnen til at det tar så lang tid å få tilgang på harddisken

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...