Gå til innhold

LGs nye supertelefon?


Anbefalte innlegg

Den dagen LG lager en mobil som ikke hakker i menyene kommer jeg nok til å kjøpe en, ellers venter jeg og ser på noen andre mobiler som klarer dette. Apple er vel den nærmeste pr dags dato.

 

For å si det slik, så skal denne mobilen kunne dra Android lett uten framedrop. En slik mobil kunne til og med dratt Windows 7.

 

Begge de to utsagnene stemmer ikke. Det virker som det er opp til telefon produsenten å optimalisere operativsystemet. Og jeg har sett nok av tegra 2 prototyper som har kraftige framedrops.

 

EDIT: Blir bare irritert over disse produsentene som bare setter inn ekstrem hardware i telefoner for å kunne kjøre android greit. Det fører til raske loade tider, men programvare skal optimaliseres for hardware.

 

Sitter selv med en tlf som ikke har HW akselerasjon av UI. Palm pre plus, med webos 1.4.5. Må overklokke den til 1 GHz for at grensesnittet skal bli brukbart, grådig synd, når det sitter en kraftig gpu på samme SoC som kunne gjort jobben med lillefingeren.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skyt meg hvis jeg tar feil, men vil ikke en NVIDIA Tegra 2-prosessor ta mye strøm? Holder isåfall 1500 mAH?

 

Tegra 2 SoC-en kjører nok lavere frekvens enn det den vil gjøre i nettbrett. Det jeg ikke skjønner er at folk kjøper android telefoner, sikkert vel og bra på papiret, men med brukergrensesnitt som er hakkete, selv med 1 GHz cortex a8? Til og med 1. gen iphone hadde "flytende" grensesnitt. Et universelt operativsystem for telefoner ser ikke ut til å være en særlig god idè. HP/Palm, Apple og microsoft sin måte er den beste måten.

 

Nå tøver du fælt. Hakkete? Har enda til gode å se min Desire hakke uansett hva jeg kaster på den. Android er helt enkelt et fantastisk os til mobiltelefoner..

Lenke til kommentar

Da må det ha vært noe galt med samtlige android-telefoner jeg har testet. Samtlige av de hakker merkbart, også Desire.

 

Også har man jo problemet med "garbage collector" som gjør at telefonen hakker eller stopper opp litt ekstra fra tid til annen.

Men for alt jeg vet er det forlengst kommet en løsning på dette.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på hakking og lag vet du.

Jeg snakker om at ting ikke går jevnt, altså mer som få bilder i sekundet, ikke at ting tar lang tid fra man trykker til ting skjer.

 

Nei. Det er ikke forskjell på hakking og lag. Ting går jevnt i Android, og har nok av bilder i sekundet.

 

Det jeg snakker om er at jeg hadde en delay og det var det eneste problemet jeg hadde, men det var forårsaket av noe helt annet enn Android.

Lenke til kommentar

Hakking er for få bilder i sekundet..

Lag er forsinkelse f.eks fra du trykker til det skjer noe.

Det brukes dog i dageligtale litt om hverandre.

 

Det må i såfall ha vært noe galt med de android-telefonene jeg har testet. Jeg tror også samtlige var nyere enn HD2 til og med.

Merkelig at en eldre Windows mobile telefon som kjører android plutselig skal fungere bedre enn dagens modeller som kommer med android originalt.

Vi har kanskje forskjellig syn på hva som går jevnt og ikke? ;)

Lenke til kommentar

Kanskje det er du som ser det du vil se.

 

Jeg har brukt Android i en god stund nå, og har et veldig sterkt grunnlag til å bekrefte det jeg sier. Kanskje det er modden som gjør det, kanskje det er Android, kanskje det er du som ser det du vil se.

 

Selv om jeg har en Windows-mobil (som har null relevanse), så har jeg fortsatt en QSD8250e, til sammenligning av Desire HD som har en QSD8255. Den er bedre, men de yter tydeligvis ganske godt i en meny, begge to.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Selv navigering i menyer, nettsider gikk hakkete. Ingen tunge programmer gikk i bakgrunnen osv.

Så feilen er nok ikke hos meg ;)

DIverse klipp på youtube viser også hakking på HD2.

 

Android sliter med jevn scrolling, og i tillegg kommer så langt jeg vet denne "garbage collector" inn i tillegg. Da henger programmene mens den holder på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Youtube har jo ingenting med android å gjøre da. Det er software fra adobe. Men android har i store deler av operatisystemet ikke hardware akselerering av grensesnitt. Noen syntes det ok å spille spill i 30 fps, andre må ha/foretrekker 60 fps. Noen syntes det er ok med 30 fps menyer og dårligere batterilevetid, andre ikke. Det er en mindre elegant måte å gjøre det på. Superkraftig hardware for å lage en ok opplevelse er dumt for batterilevetid og opplevelsen. Jeg sier ikke at telefoner ikke skal ha superkraftig hardware, men at cpu kraften skal brukes til skrolling og "pinching", det er dumt for batterilevetid og opplevelsen.

Lenke til kommentar

Jeg mente klipp der noen viser frem android kjøre på HD2, ikke at man ser på youtube-klipp på selve telefonen.

 

Hadde ikke commodore 64 (eller var det Amiga?) en egen videobrikke, forresten? Tekst som "scrollet" over skjermen gikk rimelig hakkete på en pc i forhold, selv om hardwaren var mange ganger kraftigere.

 

Hvis man må opp i maskinvare tilsvarende det som er i denne LG-en for at f.eks menyer skal gå jevnt, bør noen se litt på hvordan android er oppbygd.

Lenke til kommentar

Som sagt er det nok fragmenteringen av hardwaren(så mye forskjellig hardware) som har gjort at android ikke har hardware akselerering(det betyr at egnet hardware gjør jobben, gpuen i dette tilfellet) men at det gjøres gjennom software, av cpu.

 

Grunnen til at microsoft sitt windows phone 7 operativsystem kun støtter snapdragon@65 nm er fordi de vil at grensesnittet skal være hardware akselerert. Å lage hardware akselerert grensesnitt programvare for forskjellig hardware virker det som er tidkrevende. Palm kommer til å bruke måneder til å få webOS 2.0 på de to eldre telefonene (pre og pixi(pre 2 har allerede webOS 2.0)) fordi alle disse telefonene har forskjellig SoC.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Selv navigering i menyer, nettsider gikk hakkete. Ingen tunge programmer gikk i bakgrunnen osv.

Så feilen er nok ikke hos meg ;)

DIverse klipp på youtube viser også hakking på HD2.

 

Android sliter med jevn scrolling, og i tillegg kommer så langt jeg vet denne "garbage collector" inn i tillegg. Da henger programmene mens den holder på.

 

Haha! Er nok redd for at jeg må avkrefte hakkingen i Youtube også. Siden HD2 ikke har noen nettleser med Flash så må du bruke en Youtube-klient, og den klienten går glatt som en nybarbert rumpe. Merkelig nok så er det ei heller my hakking i nettleseren heller, selv med WM 6.5! (sitter faktisk nå og scoller opp og ned på tek.no)

 

Jeg skal ikke benekte at WM 6.5 er et dårlig operativsystem, det er derfor jeg bruker Android.

Lenke til kommentar

Min nexus one med froyo er hurtig nok, alt åpnes temmelig umiddelbart. Men likevel skal jeg da lett innrømme at menyene, spesielt når det kommer til scrolling kunne glidd mere flytende, altså med høyere fps, for det estetiske.

Det kommer sikkert av det nevnte, at grunnsystemet i android ikke er skrevet for å utnytte gpu'en.

 

Men det gjør jo ingen ting... om det bruker mere batteri? Mulig, men spesielt mange prosent av batteribruken min betyr det i alle fall ikke. Med android kan man jo godt se hva som har brukt batteriet, og for min del er det altså lyset i skjermen som står for hoveddelen, og videre som oftest nettverk (hsdpa og wifi). Bortsett fra strøm er det jo KUN estetikk.

 

Jeg er likevel tilbøyelig til å se androids segmentering som en liten svakhet (blant annet grunnet den nevnte hw-problematikk), men det er fordi jeg kun er tilhenger og bruker av high-end-telefoner, jeg har heldigvis ikke en økonomi som gjør at jeg er nødt til å kjøpe billigtelefoner. Men hvis jeg hadde hatt behov for billigere telefoner ville jeg sikkert tenkt stikk motsatt, og priset meg lykkelig for å få en telefon med de riktige funksjoner til en billig penge, og bare levd med hakking, treghet og dårlige lavoppløste skjermer.

På den andre positive siden kommer jo at man raskt for telefoner med nyeste HW på markedet.

 

Palm har vel forresten lovet webOS 2.0 til de gamle pre og pixie-telefoner temmelig snart. :)

Og kan de slippe noe spennende hw, vil jeg også veldig gjerne prøve det.

Lenke til kommentar

"I de kommende måneder" kommer webOS 2.0 til pixi og pre, ikke i år altså. Regner med at det betyr februar/april for min at&t pre plus.

 

Min nexus one med froyo er hurtig nok, alt åpnes temmelig umiddelbart. Men likevel skal jeg da lett innrømme at menyene, spesielt når det kommer til scrolling kunne glidd mere flytende, altså med høyere fps, for det estetiske.

Det kommer sikkert av det nevnte, at grunnsystemet i android ikke er skrevet for å utnytte gpu'en.

 

Med akkurat samme hardware får du;

 

 

 

Embarrassingly Smooth

...

A more accurate codename for the UI would have to be Liquid - there’s just no other way to describe the interface other than fluid.

 

http://www.anandtech.com/show/3982/windows-phone-7-review/2

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...