Gå til innhold

GPS, Radar og kart til båt


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sitter med en liten tanke på å få til en kartplotter i snekka mi.

Det er en 27" gavl båt. Denne ble en tid brukt mye om kveld/natt, og det var ikke alltid like lett å navigere den båten.

 

Derfor satt jeg på tanken med å sette opp et fungerende kartsystem. Til dette vil jeg bruke en PC. Det jeg trenger først og fremst er å samle inn komponenter.

 

Jeg trenger GPS og Radar som fungerer med USB / RS232. Helst USB selvfølgelig. Deretter må jeg ha programvare som støtter GPS og radar via USB, og som har tilgjengelig kart for Norge.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i slikt? GPS må være vanntett, det samme må Radar (do'h). Radar må være av den "ufarlige" typen. Slik at vi kan stå i veien for radaren når vi fisker og slikt. Uten å tenke på at ungene vi lager seinere har 4 armer og 28 fingre og slikt (MS Quick).

 

Når jeg får tak i desse delene begynner jeg på en worklog.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min far har kjørt C-MAP på bærbar PC med GPS. Han har hatt GPSen innendørs, uten behov for at den skal være vanntett.

 

http://www.c-map.com/no-no/articles/jeppesen-marine-charts

Ser ut som om dette er sjøkart man kan installere på ulike plottere/programvare.

Om det finnes mulighet for radartilkobling på noen av disse vet jeg ikke, der må du kanskje gjøre litt detektivarbeid.

 

 

MS Quick = KNM Kvikk?

Lenke til kommentar

Min far har kjørt C-MAP på bærbar PC med GPS. Han har hatt GPSen innendørs, uten behov for at den skal være vanntett.

 

http://www.c-map.com/no-no/articles/jeppesen-marine-charts

Ser ut som om dette er sjøkart man kan installere på ulike plottere/programvare.

Om det finnes mulighet for radartilkobling på noen av disse vet jeg ikke, der må du kanskje gjøre litt detektivarbeid.

 

 

MS Quick = KNM Kvikk?

KNM Kvikk ja.. Hehe.. no background check av meg på den...

 

Jeg har C-MAP programvare og dongel her. Det er riktignok jobben min sitt, og uten lisens. Så jeg får bare teste det, og med begrenset detalj-nivå.

 

Edit: leif

Endret av Missy TommeN
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har funnet programmet jeg vil bruke.

 

Nobeltec VNS. Det ser ut som er veldig bra program, selv om det var smådyrt. Prisen jeg har funnet er rundt 6000kr, uten kart.

 

Nobeltec har også "PRO" versjonen av VNS, som heter Admiral. Det er mulig jeg må bruke denne versjonen hvis jeg vil ha flere skjermer. Den koster 14 000,-, så det får heller komme seinere.

 

Nå gjelder det å prute på prisen, og finne meg billigere Radar dome :-)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hadde ikke det enkleste vært å tatt kontakt med f.eks. Furuno? Har stått mye på stand for dem, og dei har ganske mange fine systemer til små båter, der du kan ha tilkoblet kart, radar, kamera til motorrommet osv. Skikkeligt gøyale systemer!

 

Furuno

 

MaxSea kjører greit med c-map. GPS-mus kan kjøpes billig fra focalprice.com

Lenke til kommentar

Hadde ikke det enkleste vært å tatt kontakt med f.eks. Furuno? Har stått mye på stand for dem, og dei har ganske mange fine systemer til små båter, der du kan ha tilkoblet kart, radar, kamera til motorrommet osv. Skikkeligt gøyale systemer!

 

Furuno

 

Det hørtes ufattelig dyrt ut :-)

 

Jeg har sett mye på Furuno ja, men prisen er ikke helt i stil til hva jeg vil bruke på en 27" tre-snekke ;-)

 

Hvis du har stått stand for dem, så vet du kanskje litt prisnivå? Om det finnes løsinger i hele tatt?

Lenke til kommentar

Hadde ikke det enkleste vært å tatt kontakt med f.eks. Furuno? Har stått mye på stand for dem, og dei har ganske mange fine systemer til små båter, der du kan ha tilkoblet kart, radar, kamera til motorrommet osv. Skikkeligt gøyale systemer!

 

Furuno

 

Det hørtes ufattelig dyrt ut :-)

 

Jeg har sett mye på Furuno ja, men prisen er ikke helt i stil til hva jeg vil bruke på en 27" tre-snekke ;-)

 

Hvis du har stått stand for dem, så vet du kanskje litt prisnivå? Om det finnes løsinger i hele tatt?

 

 

Det finnes løsninger til alt innen maritimt hos dem. For det enkleste systemet derres så starter prisen på 20 000 kr. Ikke det billigste nei, men du får ganske mye for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...