Gå til innhold

Raide eksterne usb harddisker?


o0

Anbefalte innlegg

Jeg ser man kan kjøpe overgang fra sata til usb rundtomkring, og lurer derfor på å mekke et stort harddiskkabinett til 4 harddisker. Det skal jo lett gå an med 4 overganger fra sata->usb og en 4port hub. Men da vil jeg jo få opp 4 disker på "min datamaskin". Fins det noen måte å raide usb-disker på så jeg får 1 stor disk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor? fordi jeg er vil ha 1 stor disk...

1 stor disk basert på ekstrene disker kommer til å gi deg mye hodebry.

Du kan velge deg raid 0, få en stor, rask disk, og når 1 av dine 4 disker ryker mister du alt du har.

Du kan velge deg raid 1, og bare utnytte halvparten av plassen, og og da forsvinner vel litt av nytten.

Raid 3 og raid 5 er jo fine alternativer hvor du har litt sikkerhet, og kan utnytte 75% av kapasiteten, men på USB-disker :nei:

Tro meg - det kommer til å ende i katastrofe.

Det positive er at du lærer deg litt om raid, og litt om hva du ikke skal gjøre...

Lenke til kommentar

Har sjekket opp alternativer her. Dette skal brukes på den nye fil/mediaserveren min, og grunnen til at jeg ville ha 1 stor disk er å få alt av videoer i en mappe/ressurs. Men så har jeg funnet ut at hvis jeg kjører windows home server på den så fikser den alt dette selv, uten at jeg trenger å raide. Bare å plugge i diskene og så virker det. Det enkle er visst ofte det beste :D

Lenke til kommentar

Har sjekket opp alternativer her. Dette skal brukes på den nye fil/mediaserveren min, og grunnen til at jeg ville ha 1 stor disk er å få alt av videoer i en mappe/ressurs. Men så har jeg funnet ut at hvis jeg kjører windows home server på den så fikser den alt dette selv, uten at jeg trenger å raide. Bare å plugge i diskene og så virker det. Det enkle er visst ofte det beste :D

 

Dette er for at du er litt orientert om utviklingen i WHS og ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Så alt du egentlig trenger er å kunne dele diskene? og ha en disk uten raid?

 

Vet ikke om jeg skjønner hva du spør om.

 

Det jeg trenger, og som jeg nå har funnet ut av :D Er:

 

En ressurs på nettverket som heter "Video" der alle videoene mine er uavhengig av hvilken fysisk disk de befinner seg på, en for bilder, en for musikk osv. istedenfor f.eks. video1, video2 fordi halvparten av filmene ligger på hver disk, for det blir jeg litt sprø av faktisk :D

Lenke til kommentar

ah, vel. tenker du på noken form for backup? kanskje sikkerhet om en disk dør?

Vist ikkje så kan du alltids bruke jbod (just a bunch of disks) som da serie kobler hardiskene slik att 1 + 1 tb vil bli 2 tb disk, og vise som en disk.

Da fyller man opp en disk a gangen, når en disk er full begynner man på den andre automatisk..

Dette er noke alle windows operativsystemer støtter i dag. ps, ein trenger 64bit os får disker over 2tb.

 

Er ikkje sikker på om det er sjølve diskene som ikkje kan vere større, eller det er sjølve partisjonen. Men dette kommer nok noken til å skrive snart :)

 

veit ikkje prisen på WHS, så kan vel ikkje samanlikne dette med andre, men er ikkje nødvendig med noke anna enn w7 (64bit?)

Da en kun deler mapper inne på sjølve partisjonen som heter video etc :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...