Gå til innhold

Hva skal man velge ?


bartster

Anbefalte innlegg

God dagen!

 

Jeg er på utkikk etter en ny telefon - og er veldig i tvil om hvilken vei jeg skal gå. Jeg skal ærlig innrømme at Iphone er en telefon jeg ønsker å styre vekk fra - mye pga. alt maset om at "Hva - har du ikke Iphone?" eller "Du må ha Iphone!". Slikt mas og massepress fra og nedynking over alt om at man MÅ ha en Iphone, gjør meg veldig lite interessert i Iphone (overbevis meg her gjerne). Noe som var tankevekker er denne her:

 

 

Uansett - til nå har jeg brukt Sony Ericsson i snart 15 år, så jeg kan vel si at jeg har vært veldig fornøyd med kvaliteten i de SE telefonene jeg har brukt opp gjennom åra.

 

I fjor kjøpte jeg Sony Ericsson W995, men var like før jeg kjøpte Iphone 3, men klarte å å "stå i mot presset". Den telefonen har jeg vært utrolig fornøyd med. En av grunnene til at jeg havnet på en telefon som denne, var pga at den fortsatt har de normale numeriske tastene inntakt, og de har ikke blitt borte i en touchscreen (i tillegg til andre funksjoner også selvsagt).

 

For å kunne analysere hva man har behov for og hva man trenger, er det sikkert greit at jeg lister opp funksjoner som er ønske/minimum etc. Kanskje noen smarte hoder her kan hjelpe meg mot en beslutning på hva jeg bør sikte mot.

 

Funksjoner jeg må ha:

  • Ringe med...
  • MMS og SMS (ja - jeg lister det oppe selvom det er en selvfølge - men jeg sender MYE SMS)
  • Mulighet for å lese/svare på e-mail
  • SYnkronisere direkte mot Exchange server med mail, kontakter og kalender
  • Ta bilder i relativt god kvalitet
  • 3G/UMTS (eller hva alle disse mobiltbredbånd standardene nå heter )
  • Nettleser så jeg kan lese nyheter, sjekke facebook m.m.
  • Koble til laptop for å bruke til oppringt samband mot internett
  • Bluetooth
  • God til å bruke som Mp3-spiller
  • Solid - må tåle å falle i bakken uten at den faller fra hverandre med en gang (SE telefonene har vært eksemplariske her)

 

Funksjoner som hadde vært kjekt å ha

  • GPS
  • Mulighet til å legge inn fler enn en e-post konto (pop3-kontoer)

 

Noe av hovedgrunnen til at jeg i fjor valgte å fortsette med telefon med numeriske taster i stedet for en med touchscreen var pga at jeg sender mye tekstmeldinger (kunne vært enklere å ringt noen ganger i stedet ja...), og er så godt vant med å skrive fort på numeriske taster + at *host host* det er lett å skrive mens jeg kjører bil uten å måtte se på telefonen. Det vil ikke si at jeg ikke er åpen for å gå over til noe annet, men det er vel en tilvenningssak. Skal ærlig innrømme at jeg synes det er tungvint å skrive meldinger på iphone de få gangene jeg har testet en. Jeg treffer ikke alltid riktig taster.

 

Android telefoner og lignende er kule pga de kan ha mange forskjellige apps slik som Iphone. De jeg har sett har stort sett vært alltid bare "kjekt å ha" uten at man må ha det. Spørsmålet er bare - hvor mange ting er det som er kjekt å ha inntil at man faktisk MÅ ha det ? Har enda ikke sett noen apps som har kommet inn under kategorien for noe jeg MÅ ha. Eneste som har vært opp mot et "må", er appen til Trafikanten og Filmweb.

 

Jeg har lest diverse tester, og den ene smeller til med den ene kule funksjone etter den andre, men hovedsakelig for meg - er at telefonen MÅ være stabil, rask, brukervennlig, ikke gå i stykker bare ved å se på den, ikke for stor (ja - jeg synes vel egentlig Iphone 4 er fortsatt litt for stor til at den ligger behagelig i bukselomma). Stabilitet og brukervennlighet er vel det som kanskje står høyest på lista i tillegg til funksjonene jeg må ha.

 

Kanskje det kommer en ny telefon rett over nyåret som er verdt å vente på - eller er de da som alle andre helt nye telefoner fulle av barnesykdommer ? Eller er det telefoner ute på markedet nå som er så gode, at de vil komme innen for det behovet jeg har ?

 

Dette var kanskje mye info -men det er søren ikke lett å bestemme seg for en telefon nå som det er så utrolig mange forskjellige varianter ute og går. Var enklere å velge telefon da jeg jobbet i Telehuset mens jeg studerte for langt over 10 år sida :)

 

Håper noen orker å ta seg tid til å lese gjennom dette for å hjelpe meg litt på vei.

 

Takk på forhånd!

 

Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var på vei til å anbefale Desire HD, men den er nok litt for stor for deg ;) Den er også touch, så å skrive mens man kjører blir litt mere pes...men den har numerisk touch tatatur, så det er ikke håpløst som ved f.eks. en iphone som har qwerty.

 

Så, da kanskje en vanlig Desire kan være tingen?

 

Av de tingene du lister opp, vil jeg tro kameraet kanskje ikke holder helt mål (innendørs), hvordan den er som mp3 spiller vet jeg ikke.

 

Men skal du tilfredstille alle kravene dine, og at den helst ikke skal være touch, tror jeg faktisk W995 er blant de beste valgene, så da kanskje du sparte deg en utgift? ;)

Lenke til kommentar

@Runar: Jeg er kanskje litt sær på det området, fordi jeg føler at det er så mange som sier at "man må ha Iphone", og jeg blir mer og mer motstander av å måtte ha et produkt bare fordi alle sier man må ha det :)

 

@Chivas: Har vel egentlig begynt å innse at jeg skal gå vekk fra numeriske taster, og så er det slik at min nåværende 1,5 år gamle w995 begynner å bli vel sliten. Den går tregt pga jeg jobber med sync / push med exhchange og 2 andre Pop-kontoer, og så har kontaktpunktene på den blitt så slit nå at handsfree settet ikke virker lenger :)

Lenke til kommentar

@Runar: Jeg er kanskje litt sær på det området, fordi jeg føler at det er så mange som sier at "man må ha Iphone", og jeg blir mer og mer motstander av å måtte ha et produkt bare fordi alle sier man må ha det :)

Jeg skjønner deg godt, men jeg mener fortsatt at du burde prøve en iPhone før du bestemmer deg for å ikke kjøpe den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Runar: Jeg er kanskje litt sær på det området, fordi jeg føler at det er så mange som sier at "man må ha Iphone", og jeg blir mer og mer motstander av å måtte ha et produkt bare fordi alle sier man må ha det :)

Jeg skjønner deg godt, men jeg mener fortsatt at du burde prøve en iPhone før du bestemmer deg for å ikke kjøpe den.

Har prøvd både Iphone 3 og 4. Moro med alle apps, men det er da som sagt bare moro - ser ikke nytteverdien av det :)

Lenke til kommentar

Skrive meldinger med thouch uten å se er så og si umulig, selv hvis du bruker numerisk tastatur. Du har ikke feel på hva du treffer og derfor må du konstant se på telefonen. Jeg har måttet sluttet å skrive melding mens jeg kjører pga dette (var ikke noe jeg gjorde mye, men det har skjedd)

 

En ting jeg kan nevne om størrelsen er at mobilen krymper veldig i bruk. Min Desire virket veldig stor når jeg fikk den, nå er den nesten for liten.. I lommene går den veldig bra, har både den og HTC Touch Pro 2 i samme lomme mens jeg er på jobb.

 

Jeg ville nok sett på Galaxy S, den er litt større en itelefon. Men jeg synes ikke den er for stor, heller ei hun jeg bor med (har ganske små hender..) HTC EVO er jo en stor telefon, 0.4" større enn Galaxy S, 0.7" større en Desire. Men igjen er spekket med det beste(?) man får for øyeblikket.

Lenke til kommentar

 

En ting jeg kan nevne om størrelsen er at mobilen krymper veldig i bruk. Min Desire virket veldig stor når jeg fikk den, nå er den nesten for liten.. I lommene går den veldig bra, har både den og HTC Touch Pro 2 i samme lomme mens jeg er på jobb.

 

Jeg ville nok sett på Galaxy S, den er litt større en itelefon. Men jeg synes ikke den er for stor, heller ei hun jeg bor med (har ganske små hender..) HTC EVO er jo en stor telefon, 0.4" større enn Galaxy S, 0.7" større en Desire. Men igjen er spekket med det beste(?) man får for øyeblikket.

Nå er vel Desire HD det råeste som er å oppdrive per dags dato, men den er noe større enn Galaxy S (?)...han spør også etter en tlf som skal tåle å treffe bakken, noe jeg mistenker plastikken til Galaxy vil slite med...nå kan det godt tenkes at skjermen til Desire HD vil slite litt og ;) men byggekvaliteten er ihvertfall generelt bedre.

Lenke til kommentar

Nå skal det ikke sies at jeg går rundt å mister mobilen min i bakken hele tiden - men det er kjekt at en telefon tåler at man mister den i bakken en gang uten at den slutter å virke ;) Men antar at om går man fra en "vanlig" mobiltelefon som W995 til en telefon med touchscreen som er bittelitt større - så blir man antageligvis mer forsiktig med den.

Lenke til kommentar

Telefonene tåler mer enn man tror. Både jeg (desire) og hun jeg bor med (galaxy S) mister mobilen i bakken hjemme relativt ofte uten at noen av mobilene har fått merker av dette. (Dette er snakk om avstander på mindre enn 1 meter ned på parkett, har ikke testet fra håndhøyde og ned på asfalt/betong..)

 

Men de tåler selvsagt mindre enn den du har nå ;)

Lenke til kommentar

Jeg har gått mange runder med meg selv angående telefonvalg selv. om hva jeg bør satse på, Synes HTC Desire HD rent teknisk ser veldig bra ut men for min del tror jeg dessverre at den kan bli i største laget, ikke fordi at jeg har småe hender men at den kan blir for stor og tung, jeg skal jo tross alt ha den med meg overalt jeg drar.

 

Jeg har hatt iPhone 3GS i snart et år og har vært strålende fornøyd, ikke et eneste feilpikk har det vært på den og det er faktisk første gangen at jeg har en telefon uten at det har vært noe tull.

 

Jeg tippet veldig mellom Desire HD og iPhone 4 men valget landet til slutt på iPhone 4.

 

Noen vil nok nå si at jeg har gitt avkall på friheten som Android tilbyr, javist gjør jeg det men kan ikke si at jeg har følt meg så veldig fastklemt tidligere med iPhone 3GS og tror ikke jeg kommer å føle det nå heller. iOS er noe låst men du verden det fungerer :thumbup:

 

 

Dette hadde nok ikke skjedd med iOSèt

 

http://mobilen.no/wip4/ikke-bli-sinna-paa-angry-birds/d.epl?id=48766

 

Gega

Endret av Gega
Lenke til kommentar

Jeg må si at min erfaring med HTC Desire var veldig god. Det er nok den telefonen jeg har vært mest fornøyd med av alle jeg har hatt. Liker Android veldig godt, og med HTC sitt sense-interface blir den bedre :) Uheldigvis ble den borte her om dagen, så nå er en Desire Z (med fulltastatur) på vei. Generelt anbefaler jeg deg å prøve ut de forskjellige Desire-telefonene. Veldig behagelig brukergrensesnitt og tilpasningsmulighetene i android er herlige :)

Lenke til kommentar

Gitt følgende liste og din beskrivelse over:

 

Funksjoner jeg må ha:

 

* Ringe med...

* MMS og SMS (ja - jeg lister det oppe selvom det er en selvfølge - men jeg sender MYE SMS)

* Mulighet for å lese/svare på e-mail

* SYnkronisere direkte mot Exchange server med mail, kontakter og kalender

* Ta bilder i relativt god kvalitet

* 3G/UMTS (eller hva alle disse mobiltbredbånd standardene nå heter )

* Nettleser så jeg kan lese nyheter, sjekke facebook m.m.

* Koble til laptop for å bruke til oppringt samband mot internett

* Bluetooth

* God til å bruke som Mp3-spiller

* Solid - må tåle å falle i bakken uten at den faller fra hverandre med en gang (SE telefonene har vært eksemplariske her)

 

Vil jeg anbefale et knippe telefoner som har hver sin styrke:

 

HTC Desire

Samsung Galaxy S

Nokia N8

LG Optimus One

Sony Ericsson X10 Mini Pro

Samsung 551

 

Styrkene og svakhetene er som følger:

 

HTC Desire

+stabil og god telefon med htc sense og enorm fleksibilitet. God verdi for pengene, men noe dyr gitt ditt behov kanskje

-dårlig batteritid, dårlig kamera

 

Samsung Galaxy S

+rask telefon med god hardware. Ekstremt bra skjerm. God batteritid!

-ikke veldig god lydkvalitet på minijackutgangen, gpsproblemer, dyr

 

Nokia N8

+god lydkvalitet, ekstremt bra kamera, god batteritid, dynamisk informasjonsuthenting, god multitaskstøtte i OS'et, best byggekvalitet av smarttelefoner (så vidt jeg vet)

-dårlig nettleser (opera mitigerer dette godt), mindre brukervennlig enn de andre, dårlig applikasjonsutvalg

 

LG Optimus One

+billig, funksjonsrik

-kamera

 

SE X10 Mini Pro

+fysisk tastatur (du sender mye sms), billig, funksjonsrik og stabil

-liten skjerm, dårlig widgetutvalg i forhold til de andre

 

Samsung 551

+fysisk tastatur, billig, funksjonsrik og god skjerm

-kamera

 

Gitt din beskrivelse av bruksområde tror jeg sistnevnte vil passe deg best. Dette er ekstremt god nytteverdi - for 2500 får du alt av dynamisk informasjonsvisning som android bringer med seg (kalenderwidgets) samt et suverent notifikasjonssystem. I tillegg har telefonen god skjerm, one-size-fits-all-størrelse, fysisk tastatur (for sms) og nyeste androidversjon pakket med god hardware. Link: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=612572

 

Gitt dine behov tror jeg du gjør rett i å ikke velge iphone av følgende grunner:

 

-dynamisk informasjonsvisning er umulig (ingen widgets)

-notifikasjonssystemet er altfor banalt (jfr handcent sms for android samt drag-down linjen øverst)

-prisen er altfor høy (gjelder også galaxy s dersom skjerm ikke er viktig)

 

Håper dette var til hjelp! Kom gjerne med innspill og spørsmål til listen jeg la ved her så kan vi se på det videre derfra :)

Endret av Olannon
Lenke til kommentar

@Olanon Fantastisk bra oppsummering - takk for det! Nå skal det sies at pris har egentlig ikke så mye å si - betaler gjerne for å få funksjoner/muligheter som er tilgjenglig. Synes HTC Desire virker spennende, men det at det er dårlig batteritid er ikke så tiltalende. Jeg har nå kommet til det punkt at jeg lader min w995 hver natt, så holder det en dags bruke med sync, x-antall telefoner og noe MP3 avspilling pr dag, går det bra forsåvidt. Galaxy S er også en jeg føler er spennende. Jeg har jo en Ipod, og en TomTom Navigator i bilen, så gps er ikke det viktigste - så om det er kun jack og gps på den som er dårlig, men resten bra kan den også virke som et godt alternativ. Er telefonen rask er det et veldig stort pluss. Min w995 er veeeeldig treg nå som jeg har push mot Exchange og 2 pop-kontoer og masse kontaktinfo inne i den (noe av grunnen til at jeg også ønsker å bytte).

 

Spørsmålet er jo da også - kommer det en ny telefon rett rundt hjørnet som kan være verdt å vente på ? Jeg klarer meg til nød med telefonen min slik den er nå, så par måneder til eller fra er ikke krise.

 

Igjen - takk for veldig utfyllende svar, og takk til dere andre som deler deres erfaring :) Er søren ikke lett å bestemme seg i denne verden av telefoner nå. Var enklere da jeg jobbet med mobilsalg selv i bransjen fra 1995 og oppover ;)

Endret av bartster
Lenke til kommentar

* Koble til laptop for å bruke til oppringt samband mot internett

 

Telefoner med Android 2.2 kan brukes som trådløst aksesspunkt, dette er veldig enkelt og nyttig. Ingen kabling, laptopen kobler seg på et trådløst nettverk telefonen setter opp, og har tilgang til mobilnettet. Det har også fordelen vs kabling at du kan dele det med de rundt deg.

 

Det er ikke alle android-telefoner som har kommet siste året som er oppgradert til 2.2.

 

PS: Når det gjelder touch-tastatur ble jeg veldig fort vant til det, savner overhode ikke fysisk tastatur.

Lenke til kommentar

@Olanon Fantastisk bra oppsummering - takk for det! Nå skal det sies at pris har egentlig ikke så mye å si - betaler gjerne for å få funksjoner/muligheter som er tilgjenglig. Synes HTC Desire virker spennende, men det at det er dårlig batteritid er ikke så tiltalende. Jeg har nå kommet til det punkt at jeg lader min w995 hver natt, så holder det en dags bruke med sync, x-antall telefoner og noe MP3 avspilling pr dag, går det bra forsåvidt. Galaxy S er også en jeg føler er spennende. Jeg har jo en Ipod, og en TomTom Navigator i bilen, så gps er ikke det viktigste - så om det er kun jack og gps på den som er dårlig, men resten bra kan den også virke som et godt alternativ. Er telefonen rask er det et veldig stort pluss. Min w995 er veeeeldig treg nå som jeg har push mot Exchange og 2 pop-kontoer og masse kontaktinfo inne i den (noe av grunnen til at jeg også ønsker å bytte).

 

Spørsmålet er jo da også - kommer det en ny telefon rett rundt hjørnet som kan være verdt å vente på ? Jeg klarer meg til nød med telefonen min slik den er nå, så par måneder til eller fra er ikke krise.

 

Igjen - takk for veldig utfyllende svar, og takk til dere andre som deler deres erfaring :) Er søren ikke lett å bestemme seg i denne verden av telefoner nå. Var enklere da jeg jobbet med mobilsalg selv i bransjen fra 1995 og oppover ;)

 

Ikke noe problem!

 

Samsung Galaxy S er jeg ganske sikker på vil dekke dine behov svært godt etter hva du utdyper her - det er den eneste telefonen som kombinerer god batteritid med stor skjerm samtidig som den er rask og responsiv og dekker resten av behovene (feks multimail).

 

I forhold til hva som kommer i om ikke så altfor lenge:

 

-Så vidt jeg vet har ikke HTC planer om noe nytt med det første. De er uansett generelt dårlige på batteritid så da er vel Samsung et mer fornuftig valg

-Apple kommer sannsynligvis til å vente en god stund før neste iterasjon kommer

-Nokia har et par modeller rundt hjørnet, blant annet kommer E7 nå i Desember (kan være verdt å sjekke ut, finnes mye info online allerede)

-Sony Ericsson X12 skal komme i løpet av våren. Dette kan fort være Q2 så spørs om det er verdt å vente. Potensielt er dette en veldig god telefon though (google litt rundt og les om ryktene)

 

Den eneste reelle modellen jeg ville brukt tid på er Samsungs nye telefon: http://www.engadget.com/2010/11/11/exclusive-samsung-flagship-phone-with-gingerbread-and-huge-di/

 

Den skal visstnok komme i februar. Spørsmålet er om ikke Samsung Galaxy S allerede dekker behovene dine fullt ut. I så fall er det ikke tvil om at det er en knallgod telefon og vil være det veldig lenge, uavhengig av nye modeller!

 

Så - jeg ville vurdert om denne er verdt å vente på samt sjekke ut Nokias E7 som kommer om noen få uker :) Galaxy S er uten tvil et godt valg, gitt dine kriterier så du blir neppe skuffet med den

 

EDIT:

 

I forhold til touchtastatur bør det nevnes at samsung har Swype som inputmetode. Dette er genialt, raskt og veldig deilig. Det finnes swype-betaer for Nokia også og det hevdes at fullverdig swype skal komme til Symbian^3 innen jul. Video (fra ca 2:10 og utover):

Endret av Olannon
Lenke til kommentar

En Samsung Galaxy S med Voodoo lagfix/lydfiks/skjermfiks er nok det beste valget om du ikke har plast-allergi. Det skrytes voldsomt av HTC Desire HD, men selv ser jeg ikke hva som er så bra med den. Den har ganske skral batterilevetid, og en LCD-skjerm som ikke kan måle seg med Super AMOLED-skjermen til Galaxy S ... og skjermen har uansett samme oppløsning som en vanlig Desire, hvorfor den kalles "HD" er ikke godt å si. Metallkropp er jo fint, og stor skjerm er bra, men telefonen virker ikke å være spesielt mye bedre enn en vanlig Desire.

 

Selv venter jeg på Samsung Nexus S :-)

Lenke til kommentar

En Samsung Galaxy S med Voodoo lagfix/lydfiks/skjermfiks er nok det beste valget om du ikke har plast-allergi. Det skrytes voldsomt av HTC Desire HD, men selv ser jeg ikke hva som er så bra med den. Den har ganske skral batterilevetid, og en LCD-skjerm som ikke kan måle seg med Super AMOLED-skjermen til Galaxy S ... og skjermen har uansett samme oppløsning som en vanlig Desire, hvorfor den kalles "HD" er ikke godt å si. Metallkropp er jo fint, og stor skjerm er bra, men telefonen virker ikke å være spesielt mye bedre enn en vanlig Desire.

 

Selv venter jeg på Samsung Nexus S :-)

Tja, hvis du tror at den ikke er spesielt mye bedre enn en Desire, bør du nok lese litt mer om...Desire HD er en gooood del bedre enn Desire.

 

Og den amoled/lcd diskusjonen er interessant...alle skryter av amoled og at lcd er "ræva" i forhold...vel, jeg har både amoled og lcd telefoner, og kan ikke si meg spesielt enig i at amoled er så bra. De kan knapt brukes i sollys, og fargene (selv om de er bra) er faktisk merkbart unaturlige. De gangene jeg bruker lcd, tenker jeg ikke engang over kvaliteten - den er veldig god uansett...

Lenke til kommentar

Jeg har også både AMOLED (HTC Legend) og LCD (iPhone 3GS), og synes at iPhone-skjermen ser utvasket og "død" ut i forhold til Legenden. Ja, sollys er et problem på vanlig AMOLED, men Galaxy S har Super AMOLED, som er på LCD-nivå på det punktet. Jeg mener ikke at LCD er "ræva", men jeg synes at de gir et subjektivt "bedre" bilde. Fargetemperatur og fargemetning er et problem, men i alle fall fargetemperaturen fikses med Voodoo-patchen nevnt over.

 

Desire HD er en "goooood" del bedre enn Desire, javel. Større skjerm (men samme oppløsning), dårligere batteri (i følge tester jeg har lest dårligere batterilevetid, så argumentet "men den bruker mindre strøm" er jeg skeptisk til), samme prosessor ... greit, HD har mer lagringsplass til apps og mer RAM, det er en stor fordel. Ellers ser det ut til at du har rett når du sier at jeg må lese mer for å finne ut hvor mye bedre Desire HD er :)

 

Uansett, selv om Desire HD eventuelt ikke skulle være spesielt mye bedre enn Desire så vil det uansett være en svært god telefon. Jeg synes de kunne ha slengt med et frontkamera og et bedre batteri, slik den framstår nå virker den mest som en gimpa EVO, men ja - det er godt mulig at jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...