Gå til innhold

Øvelseskjøre, hvor lenge?


maXini

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har tenkt å begynne å øvelseskjøre nå snart, forhåpentligvis etter tentamen/eksamen eller jul. Men det er slik at verken min mor eller far kjører bil. Har heller ingen onkler eller tanter som bor i Norge.

Så jeg lurer på hvor lenge/hvor mange kjøretimer jeg burde ta? Jeg har ingen peiling på biler/kjøring, men jeg lærer ganske fort (håper jeg). Hvor lenge burde jeg kjøre minst før jeg ta førerprøven?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har tenkt å begynne å øvelseskjøre nå snart, forhåpentligvis etter tentamen/eksamen eller jul. Men det er slik at verken min mor eller far kjører bil. Har heller ingen onkler eller tanter som bor i Norge.

Så jeg lurer på hvor lenge/hvor mange kjøretimer jeg burde ta? Jeg har ingen peiling på biler/kjøring, men jeg lærer ganske fort (håper jeg). Hvor lenge burde jeg kjøre minst før jeg ta førerprøven?

 

Takk på forhånd.

 

Tidligere tommelfingerregel antydet en kjøretime pr år du er gammel.

 

Ole

Lenke til kommentar

Tidligere tommelfingerregel antydet en kjøretime pr år du er gammel.

 

Vel, det høres rimelig mye ut. Var vel 17 når jeg begynte, og jeg hadde 5 timer.

 

Det er 2 obligatoriske timer (I tillegg til nødvendige kurs, naturligvis), kalt veiledningstimer. De aller, aller fleste har flere timer enn disse to.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Tidligere tommelfingerregel antydet en kjøretime pr år du er gammel.

 

Vel, det høres rimelig mye ut. Var vel 17 når jeg begynte, og jeg hadde 5 timer.

 

Det er 2 obligatoriske timer (I tillegg til nødvendige kurs, naturligvis), kalt veiledningstimer. De aller, aller fleste har flere timer enn disse to.

 

Forutsetningen i mit innlegg - og trådstarter sin forutsetning slik jeg oppfatter ham - er at all kjøring foregår på kjøreskolen.

 

Ole

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Før du kan øvelseskjøre, må du ha grunnkurs med mindre du allerede har moped/traktor- eller lett MClappen. For å kunne øvelseskjøre så må du ha en godkjent bil med nødvendig utstyr og merking (liste finner du i Veien til førerkortet for bil), og ledsager som er minimum 25 år og har hatt lappen i minimum 5 sammenhengende år.

 

Jeg hadde minimalt med privat øving, og hadde rundt 10 timer på skole utover det obligatoriske. Antallet vil varier med hvor fort du klarer å mestre bil og regler. Det er bedre med for mange timer enn for få.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...