Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klarer ikke å snakke rent


TheWankership

Anbefalte innlegg

Er jeg den eneste som har hatt det sykt festlig med å erstatte alle R'er med J i samtlige innlegg i denne tråden?

 

Da blij det stjaks mye mojsomejje å lese tjåden.

 

Kanskje litt slemt, men.

 

--

 

Men uansett: Jeg tenker at det er noe du må lære deg å leve med. Noen har dysleksi og kan ikke lese ordentlig - andre stammer. Du klarer ikke i R. Det er ikke super unormalt heller. Du vil nok fra tid til annen oppleve at andre kanskje kommenterer det, men prøv å se på det som et trekk ved deg som alt annet. Jeg kan love deg at det er ingen som vil like deg mindre på grunn av en slik bagatell, eller noen som vil oppføre seg nedlatende ovenfor deg grunnet dette. Om de så gjør det, så er det virkelig de som har et problem - et langt større problem enn hva du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jeg den eneste som har hatt det sykt festlig med å erstatte alle R'er med J i samtlige innlegg i denne tråden?

 

Da blij det stjaks mye mojsomejje å lese tjåden.

 

Kanskje litt slemt, men.

 

--

 

Men uansett: Jeg tenker at det er noe du må lære deg å leve med. Noen har dysleksi og kan ikke lese ordentlig - andre stammer. Du klarer ikke i R. Det er ikke super unormalt heller. Du vil nok fra tid til annen oppleve at andre kanskje kommenterer det, men prøv å se på det som et trekk ved deg som alt annet. Jeg kan love deg at det er ingen som vil like deg mindre på grunn av en slik bagatell, eller noen som vil oppføre seg nedlatende ovenfor deg grunnet dette. Om de så gjør det, så er det virkelig de som har et problem - et langt større problem enn hva du har.

 

Jeg reagerer på innlegget ditt. Jeg synes du raljerer med TS sine problem og latterliggjør ham. Jeg synes du ikke å ta godt nok inn over deg hvor vanskelig dette er for ham. Du driver faktisk med lytekomikk, og det synes jeg ikke er noe pent.

 

Jeg tror at rådene dine er til liten nytte, for hadde det bare vært å akseptere situasjonen, så hadde han vel gjort det. Du kaller uttalevanskene hans, som gir han så mye problemer og så store komplekser, for en "liten bagatell". Det synes jeg er respektløst og lite ivaretakende, spesielt når han har våget å fortelle om sine problemer. Tror du virkelig han har gått til logoped i 5-6 år for en "liten bagatell"?

 

Jeg synes at TS skal betille time hos fastlegen sin og be om en ny utredning, og henvisning til spesialist og at det i utredningen tas stilling til om kirurigisk inngrep vil kunne hjelpe på plagene hans. Det kan være at det ikke skal være en logoped, men en øre-nese-hals-lege. Han må begynne der, synes jeg.

 

Hold oss oppdatert TheWankership.

 

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet til jeg var et sted rundt tjueåra og det var faktisk rimelig hemmende. Ble til at man gikk rundt og vegret seg for å snakke og prøvde finne andre ord uten R midt i setninger. Høytlesing i timen på skolen var fæle greier, da var det om å gjøre å finne mønsteret læreren gikk etter og gå på dass når det nærmet seg min tur. Osv, osv

 

Jeg gikk til logoped på barneskolen, men det ble aldri noe ordning på det. Husker vi fikk sånne øvelser for å trene opp muskler i tunga og sånt, men jeg ble aldri noe særlig bedre.

 

Jeg tror at min redning var at jeg en gang i tenårene gikk skikkelig hardt inn for å bruke en av disse øvelsene når jeg snakket til vanlig. Det tok noen år, og jeg har det fremdeles den dag i dag litt i bakhodet at det er litt unaturlig og høres sikkert rart ut når jeg sier R, men det er visst ingen jeg kjenner som har lagt noe merke til det så da kan det ikke være så gæli lenger.

 

I alle fall - kan du si "D" så kan du sannsynligvis lære deg til å si R i ord. Bytt ut alle R'er med D'er.

 

Tre = Tde

Gris = gdis

Ripsbærbusker = dipsbædbusked

 

Sier man det fort nok i visse ord så høres det ut som R'er.

 

Jaja, der har du i alle fall min historie og mitt tips om hva som funket for meg.

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som har hatt det sykt festlig med å erstatte alle R'er med J i samtlige innlegg i denne tråden?

 

Da blij det stjaks mye mojsomejje å lese tjåden.

 

Kanskje litt slemt, men.

 

--

 

Men uansett: Jeg tenker at det er noe du må lære deg å leve med. Noen har dysleksi og kan ikke lese ordentlig - andre stammer. Du klarer ikke i R. Det er ikke super unormalt heller. Du vil nok fra tid til annen oppleve at andre kanskje kommenterer det, men prøv å se på det som et trekk ved deg som alt annet. Jeg kan love deg at det er ingen som vil like deg mindre på grunn av en slik bagatell, eller noen som vil oppføre seg nedlatende ovenfor deg grunnet dette. Om de så gjør det, så er det virkelig de som har et problem - et langt større problem enn hva du har.

 

Jeg reagerer på innlegget ditt. Jeg synes du raljerer med TS sine problem og latterliggjør ham. Jeg synes du ikke å ta godt nok inn over deg hvor vanskelig dette er for ham. Du driver faktisk med lytekomikk, og det synes jeg ikke er noe pent.

 

Jeg tror at rådene dine er til liten nytte, for hadde det bare vært å akseptere situasjonen, så hadde han vel gjort det. Du kaller uttalevanskene hans, som gir han så mye problemer og så store komplekser, for en "liten bagatell". Det synes jeg er respektløst og lite ivaretakende, spesielt når han har våget å fortelle om sine problemer. Tror du virkelig han har gått til logoped i 5-6 år for en "liten bagatell"?

 

Jeg synes at TS skal betille time hos fastlegen sin og be om en ny utredning, og henvisning til spesialist og at det i utredningen tas stilling til om kirurigisk inngrep vil kunne hjelpe på plagene hans. Det kan være at det ikke skal være en logoped, men en øre-nese-hals-lege. Han må begynne der, synes jeg.

 

Hold oss oppdatert TheWankership.

 

Mvh

Dag

Det var ikke meningen å være nedverdigende, "respektløs" eller "lite ivaretakende". Det jeg prøvde å få frem med innlegget mitt er at dersom han selv klarer å akseptere problemet sitt - vil det være langt lettere å overkomme. La oss si det ikke går ann å operere det? Og at han derfor er nødt til å leve med det resten av livet.. Skal man da sitte å si "åh, stakar deg som ikke klarer å si R, du må ha det fælt" eller "dette gjør ikke så mye, alle folk har sine problemer. Prøv å ikke fokuser så mye på det negative ved det" (Knife er et veldig godt eksempel her. Han sa det samme som meg, når var han noen gang nedverdigende, respektløs eller lite ivaretakende? Eller var situasjonen plutselig en helt annen siden han slet med det selv?)

 

Jeg er forsåvidt enig i at det kunne vært en mulighet å få til en utredning - men intil da føler jeg at han burde prøvd å akseptere saken som den er. Jeg sier overhode ikke at dette er noe man bare kan gjøre over natta, og at det er lett. Fordi det er det aldeles ikke. Det vil kreve mye trening, og mye jobbing med deg selv. Personlig tror jeg det kan hjelpe å snakke med andre som har hatt samme problem, eller lignende type problemer. Gjerne folk som også idag lever med det uten å føle det som et handicap.

Lenke til kommentar

Da har jeg ryddet opp litt og fjernet en del offtopic og innlegg som grenser mot personangrep. Jeg vil i tillegg legge til at alle innlegg logges med IP, og det tar meg få klikk å se hvem som gjemmer seg bak gjestebrukere. Alvorlig misbruk av gjestepostfunksjonen kan føre til konsekvenser for registrerte brukere.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

Lenke til kommentar

Jeg husker også med skrekk å gru disse øvelsene. Det var f.eks å lese dikt som : regn,regn,regn,regn osv :p Fikk jo bare lyst til å skrike halvveis i diktet og ikke hjalp det heller. Å bytte ut med D, kan kajske funka å noen ord, men jeg tror det blir vanskelig å snakke feil med "vilje" hvis du skjønner hva jeg mener. Det er klart at jeg er forberedt på at det ikke er sikkert at det går ann å fikse det, men må jo ha ett lite håp. Jeg fant jo ikke ut at jeg ikke kunne snakke rent før her om dagen :p Er bare det at livet mitt hadde blitt så ubeskrivelig mye bedre..

Lenke til kommentar

plica sublinguaris heter tilstanden med for kort tungebånd.

http://www.lommelegen.no/php/sl/artikkel.php?visart=6563

 

Om du greier å stikke tungespissen ut mellom leppene eller greier å berøre ganen med tungen er det, etter det jeg forstår, ikke tungebåndet som er problemet.

 

Selv om du har dårlige erfaringer med logopedhjelp tidligere synes jeg du skal gjøre et nytt forsøk. Nå er det slik at det, dessverre, er langt mellom logopedene i Norge så du er heldig om du fort får hjelp.

Du har faktisk rett til slik hjelp. Retten til logopedhjelp for voksne er hjemlet i Opplæringsloven § 4 A-2, eller i lov om folketrygd kap. 5 § 5-10.

 

Lykke til da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...