Gå til innhold

Hvilket HK/socket/CPU vil være gunnstig for en studentserver


Lysgaard

Anbefalte innlegg

Hei og god dag!

 

Etter at jeg har begynt å jobbe på universitetet mitt har jeg fått tilgang til deres nettverk og serverrom og har fått tilbud om en serverplass med statisk ip og fantastisk nett.

Jeg som denne datainteresserte personen kan ikke la dette gå fra meg, så jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av hva man kan kalle en studentserver.

Arbeidsoppgavene dens blir:

  • Webhost
  • Nettverks-lagring og -backup
  • Nummerknusing

 

Før var jeg ganske oppdatert på maskinvarefronten men i de siste tre årene har jeg ikke kjøpt særlig mye nytt og ikke

fulgt med. Hva vil være gunsitig for disse oppgavene? Jeg trenger altså et HK med en god del S-ATA tilkoblinger, eller et dedikert S-ATA kontrollerkort. I tilleg trenger jeg en CPU som kan shufle en del data og som heller ikke er helt sinke til standard tallknusing da jeg driver med en del numerisk programering.

 

Grunnen til at jeg spør er selvfølgelig at jeg ikke har spessielt mye penger som student. Jeg ser for meg en pris på kanskje 1,5-3 tusen for HK, CPU, minne og evt. kontrollerkort for S-ATA. Hva er det som duger for tiden, hvilken socket er det som er litt frammtidsrettet?

 

Jeg skal kjøre flere disker i raid på denne, så jeg kommer også til å trenge det, men der har det vel ikke skjedd så mye siden sist, og jeg trenger heller ikke noen ekstrem ytelse, bare stor kapasitet.

 

Vennlig hilsen Morten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...