Gå til innhold

mekanisk tastatur


Dimm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

etter litt søking på nettet fant jeg ut at det har rubber-dome taster.

 

grunnen til at jeg vil ha en mekanisk et er at jeg en gang i tiden hadde et Keytronic Ergoforce tastatur som hadde slike taster og det er noe av det beste jeg har hatt.

men nå har jeg brukt ergonomiske tastatur noen år og jeg liker ikke tanken på å venne meg til en vanlig et igjen

 

Edit:

føler meg som en vanskelig særing :/

 

Noen som vet om Filco eller Das Keyboard selges noen plass i norge så man slipper moms?

begynner å gi opp å få et ergonomisk..

Endret av Dimm
Lenke til kommentar

Er på utkikk etter et slikt mekanisk tastatur selv. Jeg er så møkklei disse designtastaturene som ikke virker på det mest basic engang.

 

DasKeyboard selges ikke i Norge. Ei heller finni noe Filco. Kunne tenkt med et DasKeyboard selv grunnet usb hub, men jeg synes de har driti på draget med den blanke plastikken på toppen mellom tastene. Et slik tastatur kan holde lenge, så å bruke slike delikate overflater synes jeg er helt latterlig.

 

Det du finner i Norge er Steelseries og det nye til Razer.

 

Akkurat hub hadde vært kjekt, men de fleste som har det har også audio/mic, blir for mye dill igjen og kabler.

 

Så foreløpig vurderer jeg selv Steelseries.

Lenke til kommentar

etter litt søking på nettet fant jeg ut at det har rubber-dome taster.

 

grunnen til at jeg vil ha en mekanisk et er at jeg en gang i tiden hadde et Keytronic Ergoforce tastatur som hadde slike taster og det er noe av det beste jeg har hatt.

men nå har jeg brukt ergonomiske tastatur noen år og jeg liker ikke tanken på å venne meg til en vanlig et igjen

 

Edit:

føler meg som en vanskelig særing :/

 

Noen som vet om Filco eller Das Keyboard selges noen plass i norge så man slipper moms?

begynner å gi opp å få et ergonomisk..

 

Både Filco og Das er ikke ergonomiske tastatur... så da ser jeg ikke problemet i f. eks gå for Razer BlackWidow Ultimate. Så hva er problemet?:)

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

står ikke hvor mye det koster i frakt fra den siden..

hvor lang leveringstid er det fra usa?

 

Eneste grunnen til å bruke ps/2 er å utnytte n-key rollover funksjonen som noen tastatur har. jeg mener dette også er mulig med usb-plugg og en adapter.

I praksis har ikke dette noe å si med min bruk, men det er noe å glede seg over :)

 

Edit:

N-key rollover betyr at det ikke er noen grense på hvor mange tastetrykk som kan registreres samtidig, på vanlige usb-tastaturer er det mellom 4 og 6 hvis jeg husker rett

Endret av Dimm
Lenke til kommentar

Begrensninger på antall taster som registreres samtidig har ikke mye med usb vs ps2 å gjøre, men heller mer med hva slags løsning som er valgt i tastaturdesignet, og hva slags chip som ligger imellom tastene og kabelen.

 

Polling vs interrupts har relativt lite å si for tastatur - så hvordan du snur det til å bli en fordel skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Interupts vil prioriteres over polling, så om du har mange usb enheter i gang kan ps/2 bli mer responsivt. I tillegg til at det vil prioriteres høyere dersom systemlasten er høy.

Men så klart, om pollingfrekvensen er satt høyt nok er nok ikke forskjellen stor.

 

USB-standarden setter en maks for 5 tastetrykk samtidig. Det er mulig å unngå ved å installere egne drivere for tastaturet, men flere drivere er vel sjeldent det man trenger.

Lenke til kommentar

Vel, forskjellen imellom norsk/svensk layout er minimal. ö vs ø, ä vs æ, og noen minimale forskjeller i spesialtaster.

 

Se bilder i spoiler:

 

 

800px-KB_Norway.svg.png

800px-KB_Sweden.svg.png

 

 

 

Vurder forøvrig modellen med styrepinne midt på ala IBM/Lenovo Thinkpad. Angrer på at jeg ikke valgte det når jeg kjøpte mitt.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...