Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

strømkurs og lys som blinker


Anbefalte innlegg

Heia.

Har et problem med strømmen på mit bad som gradvis er blitt verre. Først så merket jeg at spottene skrudde seg av etter ca. en time for så å komme på igjen etter 15 minutter. Dette skjedde oftest når dimmeren stod på maks. Etterhvert så sluttet spottene å virke helt. Jeg tenkte først at kanskje trafoen var gåen på spot'ene (3 stk. 12V pærer 35W på en 105W trafo).

 

Men nå merker jeg at dersom jeg plugger en vanlig lampespot i en stikk kontakt på badet, så blinker lysene litt etterhvert og til slutt så går lyset av. Jeg testet samme lampe i en annen kontakt utenfor badet og den virket fint. Når jeg plugger lampen tilbake i kontakten på badet så virker den fint igjen. Men jeg ser at den blinker litt til tider. Det er ingen sikringer som går når dette skjer. Noen ideer om hva som kan være galt på kursen til badet?

 

R

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har mistanke om at det ikke er noe galt med trafoen faktisk. Trafoen styres av en dimmer og den stikk kontakten som har samme oppførsel styres av en annen bryter. Det er jordfeil-bryter på bad-kursen. Men jeg vet at det har vært problemer med jordfeil i huset nylig som ble utbedret før jeg flyttet inn (har nettopp kjøpt huset).

 

 

Lenke til kommentar

Kan høres ut som en kobling eller bryter med dårlig kontakt på kursen.

Å finne slikt kan være vanskelig men en nødvendighet for skyldes dette dårlig kontakt vil det ende i et av to senarier.

 

Enten brenner koblingen av eller brenner opp og skaper en brann.

Så ring en elektriker og få noen til å se på dette.

Lenke til kommentar

Hvis det er slik at lyset skrur seg av/på med jevne mellomrom, vil jeg tippe det er et termovern en eller annen plass som slår ut. Ligger trafoen for nær en av spottene, kan det feks være noe slikt.

 

Samme gjelder hvis en tulling har lagt opp til varmekabel i samme elboks hvor dimmeren er - og glemt at det faktisk finnes en kald skjøteende på varmekabelen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...