Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Råd vedr. xenon lys


Reggy

Anbefalte innlegg

Det er ikke uvanlig at man må skifte xenonpærer. Ett tydelig tegn på det er som han selv påpeker at det er blåaktig lys. Du vil i mange tilfeller også merke det med at når du skrur på lyset lyser det bra ett øyeblikk, for så å svinne ut og bli svakere. Når du får i de nye pærene vil du lett merke at lysstyrken også på disse forringes raskere enn det mange tilsier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xenon-lys svekkes med tiden, jeg har hørt noe om fem års levetid på xenon-pærer. Mener at hvis det blir en rødtone i lyset, så er det på tide med et bytte. Hvis det er så at bilen har gått langt, er det nok mulig at pæra har hatt levetiden sin selv om bilen er yngre enn fem år.

 

På Osram sine hjemmesider finner jeg at bilen din har D1S-pærer.

 

http://am_application.osram.info/publish/index_en.html

 

Takk for godt svar!

 

Linken virker dessverre ikke - og når jeg definerer får jeg H7, skjønner ikke... Jeg har ikke bixenon - bare xenon...

 

Kanskje på tide å bla i instrukssjonsboka....

 

Det er ikke uvanlig at man må skifte xenonpærer. Ett tydelig tegn på det er som han selv påpeker at det er blåaktig lys. Du vil i mange tilfeller også merke det med at når du skrur på lyset lyser det bra ett øyeblikk, for så å svinne ut og bli svakere. Når du får i de nye pærene vil du lett merke at lysstyrken også på disse forringes raskere enn det mange tilsier.

 

 

Takk for svar...

 

Da må jeg bare finne pære som er billigere enn hos citroen... Ikke noe trivelig verksted å være kunde hos - men det er en annen story...

 

Gjerne en som er sterkere også...

Endret av Reggy
Lenke til kommentar

Xenon-lys svekkes med tiden, jeg har hørt noe om fem års levetid på xenon-pærer. Mener at hvis det blir en rødtone i lyset, så er det på tide med et bytte. Hvis det er så at bilen har gått langt, er det nok mulig at pæra har hatt levetiden sin selv om bilen er yngre enn fem år.

 

På Osram sine hjemmesider finner jeg at bilen din har D1S-pærer.

 

http://am_application.osram.info/publish/index_en.html

 

Takk for godt svar!

 

Linken virker dessverre ikke - og når jeg definerer får jeg H7, skjønner ikke... Jeg har ikke bixenon - bare xenon...

 

Kanskje på tide å bla i instrukssjonsboka....

 

 

Du har jo bi-xenon? Har du ikke xenon på både nær- og fjernlys da? Forstod første posten din slik. Xenon på både nær- og fjernlys heter bi-xenon.

 

Du må velge bi-xenon på den siden jeg linket til, da får du opp xenon-pæretype.

Lenke til kommentar

Xenon-lys svekkes med tiden, jeg har hørt noe om fem års levetid på xenon-pærer. Mener at hvis det blir en rødtone i lyset, så er det på tide med et bytte. Hvis det er så at bilen har gått langt, er det nok mulig at pæra har hatt levetiden sin selv om bilen er yngre enn fem år.

 

På Osram sine hjemmesider finner jeg at bilen din har D1S-pærer.

 

http://am_application.osram.info/publish/index_en.html

 

Takk for godt svar!

 

Linken virker dessverre ikke - og når jeg definerer får jeg H7, skjønner ikke... Jeg har ikke bixenon - bare xenon...

 

Kanskje på tide å bla i instrukssjonsboka....

 

 

Du har jo bi-xenon? Har du ikke xenon på både nær- og fjernlys da? Forstod første posten din slik. Xenon på både nær- og fjernlys heter bi-xenon.

 

Du må velge bi-xenon på den siden jeg linket til, da får du opp xenon-pæretype.

 

 

Sorry.

 

Trodde bixenon var slik som kastet lys til siden.

 

Mener at det da skal være bi - både nær og fjern ja. samt at fjernlys blir supplert med to ekstra halogen lamper....

 

Takker

Lenke til kommentar

Bi-xenon er følgende, og KUN følgende:

En xenonlampe som avgir både nærlys og fjernlys fra samme lyskilde.

 

Med lyskilde menes det for Bi-xenon èn enkel lysbue, med halogen (Bi-halogen) vil det si èn enkel glødetråd. I alle tilfeller vil det være snakk om en form for mekanisk switching mellom dem.

 

Bi-xenon og Bi-halogen vil i praksis omtrendt bare eksistere som projektorer. De kan stå i kombinasjon med andre lys (fjernlys), men vil fortsatt kalles bi-halogen eller bi-xenon.

 

Og for å oppklare, H4 f.eks er èn pære, men to lyskilder i samme pære, så en H4-basert lykt vil ikke være en Bi-halogenlykt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Bi-xenon er følgende, og KUN følgende:

En xenonlampe som avgir både nærlys og fjernlys fra samme lyskilde.

 

Med lyskilde menes det for Bi-xenon èn enkel lysbue, med halogen (Bi-halogen) vil det si èn enkel glødetråd. I alle tilfeller vil det være snakk om en form for mekanisk switching mellom dem.

 

Bi-xenon og Bi-halogen vil i praksis omtrendt bare eksistere som projektorer. De kan stå i kombinasjon med andre lys (fjernlys), men vil fortsatt kalles bi-halogen eller bi-xenon.

 

Og for å oppklare, H4 f.eks er èn pære, men to lyskilder i samme pære, så en H4-basert lykt vil ikke være en Bi-halogenlykt.

 

Da er det vel bixenon jeg har. Som blir supplert med halogen fjernlys. Men må dobbeltsjekke at det er bi, at xenonlyset faktisk switcher over til fjernlys også...

 

Hva heter lys som kaster lys til siden - ved sving i kryss e.l. Jeg som trodde det var bixenon...

Lenke til kommentar

Adaptive....

 

Takk..mye å lære..:)

 

Finnes det da en D1S xenon pære som er sterkere enn 35w. Og kan man sette inn det...

 

 

Da er det sjekket ut og det er bixenon lys på bilen.

 

Da må jeg finne meg en pære.

 

ER det farlig å skifte disse pærene selv? Evt bryte strømmen først?

Lenke til kommentar

Finnes det da en D1S xenon pære som er sterkere enn 35w. Og kan man sette inn det...

Det er ikke så lett, fordi i HID-lamper er det ikke pæra som bestemmer effekten, men ballasten. Pæra skal være tåle den effekten ballasten leverer til den.

 

Det er nok ikke farlig å bytte pæren selv, men det er ikke nødvendigvis veldig lett, og disse er veldig lett å skade. Med D1S vil du ikke ha noen høyspenning på utsiden av pæra, da høyspenningen genereres i tenneren som står montert bakpå selve pæra. Det som ligger fra ballast/strømforskynerkretsen vil være i underkant av 100V.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på pærene som finnes ute på markedet. Kan stort sett kategorisere dem i kategoriene:

- Skikkelige pærer, Osram Philips Hella

- Kina-pærer: Disse er de samme som blir brukt i "xenon-kits"

- Biltema-pærer: Billige godkjente pærer.

 

Kategori 2 kan sikkert i noen tilfeller fungere helt greit, men disse er ikke godkjente, og man vet aldri hvilken kvalitet de har. Biltema-pærer tror jeg ikke man får som D1S, men disse skal vistnok være ekstremt dårlige uansett, altså de endrer raskt farge og blir dårlig.

 

Skikkelige pærer er det som selges av verksteder, disse somoftest av produsenter som Philips og Osram. Disse er dyre, men holder lenge. Det er mulig å skaffe Philips D1S for ca. en tusenlapp fra utlandet: http://www.powerbulbs.com/product_detail.asp?prod=141

 

Finnes også som 6000k (også godkjent, men vær klar over at 6000k gir litt svakere lys enn 4x00k): http://www.powerbulbs.com/product_detail.asp?prod=156

 

Husk at norsk MVA kan komme i tillegg.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på pærene som finnes ute på markedet. Kan stort sett kategorisere dem i kategoriene:

- Skikkelige pærer, Osram Philips Hella

- Kina-pærer: Disse er de samme som blir brukt i "xenon-kits"

- Biltema-pærer: Billige godkjente pærer.

 

Kategori 2 kan sikkert i noen tilfeller fungere helt greit, men disse er ikke godkjente, og man vet aldri hvilken kvalitet de har. Biltema-pærer tror jeg ikke man får som D1S, men disse skal vistnok være ekstremt dårlige uansett, altså de endrer raskt farge og blir dårlig.

 

Skikkelige pærer er det som selges av verksteder, disse somoftest av produsenter som Philips og Osram. Disse er dyre, men holder lenge. Det er mulig å skaffe Philips D1S for ca. en tusenlapp fra utlandet: http://www.powerbulbs.com/product_detail.asp?prod=141

 

Finnes også som 6000k (også godkjent, men vær klar over at 6000k gir litt svakere lys enn 4x00k): http://www.powerbulbs.com/product_detail.asp?prod=156

 

Husk at norsk MVA kan komme i tillegg.

 

Takk for grundig svar!

 

Tror jeg ender ut på 4300 Kalvin.

 

Kanskje bør jeg sjekke hva pæra koster på verkstedet - synes det er helt vilt med 2 tusen kr for to pærer... Men lys må jeg ha....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...