Gå til innhold

Etter lærling i IKT - webdesigner, programmerer...


lisA-

Anbefalte innlegg

Jeg aner rett og slette ikke hva jeg skal gjøre. Jeg går nå IKT-servicefag og skal ut i lære neste år. Har fått inntrykk av at det ikke er noe særlig med jobber å få etter det.. Stemmer det?

 

Da må jeg jo ta videre utdanning, men tviler veldig sterkt på at jeg klarer å komme meg gjennom påbygg. Er det 2 år? Jeg sleit noe jævlig med naturfag på vg1, matte får jeg til ganske greit, norsk og engelsk får jeg dårlige karakterer i fordi jeg ikke klarer å skrive tekster på mer enn en halv side (alle lærerne mine har prøvd å hjelpe meg, men får det ikke til). Får + for rettskriving da... merkelig at det nesten ikke har noe å si.

 

Jeg har mest lyst til å bli webdesigner/utvikler (kan en god del om det fra før) eller programmerer. Har også lest litt om dataingeniør og av det jeg leste så høres det å lage f.eks. diskusjonsforum på web og nettbutikk interessant ut. Får jeg holde på med sånne ting om jeg blir webdesigner/utvikler? Om man blir designer, blir man også utvikler da? Eller er det to forskjellige ting?

 

Jeg vil komme meg ut i arbeid så fort som mulig, men jeg vil samtidig ha en greit betalt jobb. Kommer jeg noen vei uten påbygg?

Takk for svar på forhånd! Trenger virkelig litt hjelp her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Jeg gikk ferdig min læretid i sommer, og kan ikke klage på tilbud fra forskjellige firma som leter etter noen med fagbrev innen IKT-Servicefag. Dette kommer kanskje litt an på hvor i Norge du bor, men i Oslo-området var det ikke noe problem å få seg jobb i alle fall!

 

Påbygg er vel bare ett år og ikke to :)

 

Fra deg jeg vet om design og utvikling er det gjerne to forskjellige jobber. Det kommer veldig an på hvilket firma du kommer inn i.

Mange skiller de, slik at designer lager ferdige design som er klare til utvikling, så tar utviklingsteamet over jobben og ferdigstiller.

 

Vet ikke hva du mener er en godt betalt jobb, men jeg og de jeg gikk i lære med har nå jobber som betaler greit til å være nyutdannet (her snakker vi 400+ i årslønn).

Lenke til kommentar

Noen høgskoler har y-vei. Det er undervisningsopplegg til ingeniørgrad som er spesielt tilpasset de med yrkesfaglig bakgrunn.

 

Hm... men finnes det noe sånt for webdesign? Det er ikke noe poeng i å sløse et år på påbygg med naturfag, norsk, matte og historie om jeg skal bli webdesigner. Naturfag og historie er totalt irrelevant, norsk kan jeg bedre enn godt nok og jeg har 5 i vg1 matte. Trenger ikke mer enn det for å legge sammen 1 og 2.

Lenke til kommentar

Nei, det krever ikke påbygg. Du begynner rett på høgskolen om du kvalifisere til opptak. Det finnes y-vei linjer for datateknikk (dataingeniør). Men som nevnt hører webdesign og utvikling til to forskjellige yrker. Dataingeniører jobber gjerne som webprogrammerere i førsterekke og design lages helst av webdesignere. Du kan gjøre litt av begge deler om du vil selvsagt, det kommer litt an på arbeidssituasjonen.

Lenke til kommentar
Hm... men finnes det noe sånt for webdesign? Det er ikke noe poeng i å sløse et år på påbygg med naturfag, norsk, matte og historie om jeg skal bli webdesigner.

Har inntrykk av at det blir mindre og mindre av slike jobber som jeg oppfatter du tenker på her. Dersom du er interessert i design og interaksjon, ville jeg vurdert HCI.

Lenke til kommentar

Nei, det krever ikke påbygg. Du begynner rett på høgskolen om du kvalifisere til opptak. Det finnes y-vei linjer for datateknikk (dataingeniør). Men som nevnt hører webdesign og utvikling til to forskjellige yrker. Dataingeniører jobber gjerne som webprogrammerere i førsterekke og design lages helst av webdesignere. Du kan gjøre litt av begge deler om du vil selvsagt, det kommer litt an på arbeidssituasjonen.

 

Står dette noen steder? Hvordan finner jeg ut om jeg kvalifiserer meg til opptak?

Lenke til kommentar

Det er bare å søke på nett. Sjekk f.eks. ut følgende sider om du kvalifiserer.

 

http://hig.no/studietilbud/yvei

http://www.hials.no/nor/hials/utdanning/soeknad_og_opptak/alternative_veier_til_ingenioer/y_veien2

http://www.hin.no/index.php?ID=781

 

Iallefall HiN har y-vei hvor du kvalifiserer med IKT-Servicefag. De har ingeniørfag med fordypning i internett og distribuerte systemer som er en veldig bra linje om du vil jobbe med webprogrammering og relaterte ting som databaser og driftsmiljø.

 

Skal du jobbe med webdesign må du kanskje gå på designlinje på Noroff eller andre kreative skoler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...