Gå til innhold

Vil denne HTPC-en fungera?


Anbefalte innlegg

Skal skifta ut den gamle Xbox'en med eit litt meir eigna mediasenter. Krav:

 

-Skal passa inn i TV-benken (ikkje sjå ut som ein PC)

-Fjernkontroll

-Støysvak

-Skal kun brukast til film frå harddisk eller streaming. Alt anna er nedprioritert. Budsjett 4000,-

-Maskina skal koplast med HDMI mot receiveren min, som igjen sender lyd og bilde til TV og surround.

 

Etter litt leiting på forumet laga eg sjølv dette forslaget som overskrider budsjettet med nesten ein tusenlapp...

 

1. Det er nokre år sidan sist eg snekra PC. Passar alt saman, eller har eg gått på ein openbar smell...?

2. Er det andre komponentar eg heller bør gå for, gitt kravspec'en ovanfor?

 

Opprinneleg forslag til handleliste

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4.800,- i totalsum. Du har sannsynligvis glemt operativsystem til 1000-lappen også.

 

Det blir tett på 6.000,- med frakt. Så kommer timene med bygging og installering og testing og feiling. Jeg har to htpcer. En som ligner på den du har spekket her og en ASRock ION330HT.

 

Jeg må bare anbefale ASRock ION330HT på det varmeste. Det er uten sammenligning det enkleste jeg noengang har vært borti. Kombinasjonen ION330HT og en komplett ferdig .iso basert på ubuntu og XBMC som en kar som kaller seg XBMCFreak har mekket sammen fungerer totalt smertefritt på alt jeg har foret den.

 

Kjøp ION330HT, brenn .iso'en. Boot opp fra cden og installer. Vips, du har en smoooth htpc som booter rett inn i XBMC og spiller alt. 1080p er ingen problem med VDPAU støtten. Du slipper alt hazzle og sparer tid og penger.

 

Boksen koster 2870,- fra dustin uten blu-ray spiller (ikke så enkelt å få til blu-ray avspilling uansett på linux foreløpig)

Den koster 3990 med blu-ray spiller, hvis du en gang begynner å knote med blu-ray på linux. Det er ikke umulig...

 

www.xbmcfreak.nl/en

 

DrE

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Den ser superaktuell ut. Einaste eg stussar litt på er harddisken, som kun er 320 GB. Er det plass til ein ekstra, eller er det eventuelt like lett å skifta denne ut med ein disk på 2 TB som det er i ein "vanleg" PC?

 

Skilnaden på PRO og HT, er det rett og slett at HT har fjernkontroll? I så fall misvisande med "pro"...

 

Kom elles over denne. Du meiner at ASRock er eit betre alternativ, til trass for at denne har 500MB disk?

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at isoen fungerer greit på Revo også, selv om imaget jeg linket til er optimert for bla zotax og Asrock. Revo er ikke akkurat pen etter min mening :ohmy:

 

HT er fjernkontroll ja. Det er klart du kan oppgradere harddisken, men såvidt jeg husker er det vel ikke plass til en harddisk til... jeg lagrer uansett ingenting direkte på htpcen, så for min del kunne det vært 10GiB disk på den uten at det hadde gjort noe. Streaming er tingen.

Lenke til kommentar

Gode greier! Ser fram til å få boksen :)

 

Du seier at "streaming er tingen". Går det an å streama full HD frå andre nettsider (kor då?), eller er det slik at du lagrar alt på ein server og streamer derfrå?

 

Er dette greie diskar å utvida kapasiteten med?

 

Jeg ripper blu-ray til mkv og ungene sine dvd-filmer til .iso og xvid (xvid for å få plass på bærbar mediaspiller i tillegg).

 

Eksterne disker er jo som regel begrenset av usb2.0 hastigheten, men helt ok. Synes det er bedre med en gammel haug av en pc med noen disker i (som står på kablet nettverk, men ikke i stua). NAS er jo også en løsning, men relativt dyrt.

Lenke til kommentar

Smerte og lidelse... Dette må vera det verste eg nokon gong har vore borti.

 

Installerte XBMXFreak sin ISO. Alt ok, utanom HDMI-lyd. Ergo lite filmglede...

 

Prøver å manipulera litt på ".asoundrc", og plutseleg fungerer ikkje lenger FTP. Ubuntu er noko drit. Har allereie klart å opparbeida eit sterkt hatforhold til det.

 

Vil Asrock fungera med Win7 og XBMC eller Boxee, eller er han for svak til full HD med Win7?!

Endret av Gullars
Lenke til kommentar

Smerte og lidelse... Dette må vera det verste eg nokon gong har vore borti.

 

Installerte XBMXFreak sin ISO. Alt ok, utanom HDMI-lyd. Ergo lite filmglede...

 

Prøver å manipulera litt på ".asoundrc", og plutseleg fungerer ikkje lenger FTP. Ubuntu er noko drit. Har allereie klart å opparbeida eit sterkt hatforhold til det.

 

Vil Asrock fungera med Win7 og XBMC eller Boxee, eller er han for svak til full HD med Win7?!

 

Ubuntu er ikke drit i mine øyne! Legg til applikasjonen som er laget spesielt for å stille inn lyd/hdmi så funker det som bare juling. Du finner den hvis du søker etter apps under programs.

 

Fordelen med ubuntu er VDPAU støtte og minimalistisk installasjon. Ikke mere enn man trenger, men alt man trenger. 1080p med win7 vet jeg ikke...

 

DrE

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

Smerte og lidelse... Dette må vera det verste eg nokon gong har vore borti.

 

Installerte XBMXFreak sin ISO. Alt ok, utanom HDMI-lyd. Ergo lite filmglede...

 

Prøver å manipulera litt på ".asoundrc", og plutseleg fungerer ikkje lenger FTP. Ubuntu er noko drit. Har allereie klart å opparbeida eit sterkt hatforhold til det.

 

Vil Asrock fungera med Win7 og XBMC eller Boxee, eller er han for svak til full HD med Win7?!

 

Ubuntu er ikke drit i mine øyne! Legg til applikasjonen som er laget spesielt for å stille inn lyd/hdmi så funker det som bare juling. Du finner den hvis du søker etter apps under programs.

 

Fordelen med ubuntu er VDPAU støtte og minimalistisk installasjon. Ikke mere enn man trenger, men alt man trenger. 1080p med win7 vet jeg ikke...

 

DrE

 

Audiomixer du har i tankane?? Eg får ikkje lyd når eg gjer justeringar der heller... :(

Lenke til kommentar

Du har kanskje erfaring med den ustabile FTP-en óg? Fungerer greit ved nyinstallasjon. Men kvar gong har han slutta å fungera, sjølv om eg ikkje endrer på innloggingsinnstillingar.

 

Har heile tida brukt

 

host: 192.168.1.103 (kjem inn via web)

brukar/pass: xbmc

port: 21

 

EDIT: Fekk det til med FileZilla!

Endret av Gullars
Lenke til kommentar

Hehe, ser ut som om det løser seg sakte men sikkert da. Jeg må innrømmet at jeg ikke har testet alle funksjoner som finnes på XBMC. Jeg hverken streamer fra FTP eller laster fra FTP til ASRocken. Bruker bare ir-fjernkontrollen.

 

Keep in mind dog, at nåværende versjon (xbmcfreak sin altså) er med utgangspunkt i en xbme-beta, og at det i tillegg til å være en beta er et produkt av en xbmciofil entusiast som gjør jobben alene. Feilkildene kan være mange (dog, jeg har ikke møtt noen enda med mitt bruksmønster)

 

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...