Gå til innhold

Jeg synes programmer blir verre og verre...

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle gjerne sett at det ble vanlig å holde på en "basic" versjon ved siden av en alt-som-vi-kan-finne-på versjon, som ikke tok med seg alt som er "nice to have" når det har potensiale for å ødelegge det som faktisk var bra før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan det er relevant? Trådstarter klager over at software vokser utenfor sine grenser, legger til toolbars og det som værre er. Jeg svarer at jeg under Windows også haddde samme problem og brukte mye tid på å bytte ut med alternativ software, men at etter at jeg byttet til Kubuntu var defaultprogrammene allerede installert enkle og rett på sitt bruksområde, og en toolbar har jeg aldri sett noe av. Jeg kommer heller ikke på én applikasjon som har vokst utenfor sitt bruksområde, heller motsatt hvor ting deles opp for å gjøres mer modulært og fjerner krav til å ha installert mer enn det du bruker.

Standardinstallasjon er ikke for alle. Kanskje du kommer langt med det, men ikke alle har samme behov som deg.

All programvare har feil, men de som følger med systemet er som regel testet opp og ned for at systemet skal fungere fint med dem.

Det finnes derimot bedre, og annen programvare tilgjengelig enn den som følger med distribusjonen. Hvis du kikker på disse, vil du fort kunne møte på programmer som vil utfordre stabiliteten til systemet, eller som er mer utfyllende enn forventet.

For eksempel har du Blender. Hvorfor i svarte huleste granskauen er det en spillmotor bygget inn i Blender?

Dette er noe en finner også i Code::Blocks hvor det plutselig følger med noen spill (som nibbles) av en eller annen grunn.

ScummVM kan av en eller annen grunn emulere Westwood-, og Sierra-spill til tross for at selve programmet begynner med Scumm (som er navnet på LucasArts sin interperator, Script Creation Utility for Maniac Mansion).

Alle er open source prosjekter, og er tilgjengelig i Kubuntu sitt standard repository.

Skrevet

GeirGrusom: Snakker du om programvare generelt eller GNU/Linux spesifikt? Jeg ser ikke hvordan det du skriver har stor relevanse til tema.

Jeg mener programvare generelt. Blender etc. var bare eksempler. Det finnes ingen måte å sikre seg mot dårlig programvare. Det er forskjellige folk som skriver forskjellig programvare, med forskjellige meninger om hva som er viktig. Sånn vil det alltid være.

Skrevet (endret)

Det er vel ikke dårlig programvare denne tråden omhandler om, men det som kan kalles "bloat". Altså er svaret på spørsmålet ditt:

Hva så? Hvordan er det relevant for tråden?

Få om ingen applikasjoner jeg bruker under Kubuntu er hva jeg vil klassifisere som "bloated". Slik er det relevant.

Endret av JohndoeMAKT
Skrevet

Det er vel ikke dårlig programvare denne tråden omhandler om, men det som kan kalles "bloat". Altså er svaret på spørsmålet ditt:

Hva så? Hvordan er det relevant for tråden?

Få om ingen applikasjoner jeg bruker under Kubuntu er hva jeg vil klassifisere som "bloated". Slik er det relevant.

Så er jo spørsmålet hva dette egentlig har med Kubuntu å gjøre? Det er vel mer at du klarer deg med det som følger med. Hva hvis du trengte Blender til ditt daglige behov? Eller annen programvare? Nero? Adoe Acrobat? Retter da Kubuntu på noe som helst?

Skrevet

Kubuntu er et skrivebordsmiljø, med et eget grafisk grensesnitt.

JohndoeMAKT prøver å presisere at de fleste programmer som er laget til dette skrivebordsmiljøet, med dette grensesnittet, stort sett kun gjør det de skal gjøre.

Det finnes pdf-lesere som er lynraske, det finnes brenneprogrammer som fungerer på et eller to trykk, det finnes torrentprogrammer som fungerer på et trykk.

Dette uten at de mangler grunnleggende funksjoner.

I tillegg har de fleste større programmene vært uendrede i forhold til funksjonsmengde i flere år. Og da er poenget att ikke all programvare blir værre med tiden, og nesten hele programutvalget for kde er stort sett bloat fritt.

Og der er jeg faktisk enig, det er bare kde i seg selv jeg ikke liker.

Skrevet

Synes programmer blir bedre. De får penger for å ha i mange nyttige ekstra programmer så kan de lange enda bedre programmer senere.

Gjest medlem-82119
Skrevet

Kom over et nytt eksempel nettopp.

Quick media converter: http://www.cocoonsoftware.com/

Programmet i seg selv er bra, og det converterer det det skal.

MEN man får ikke innstallert det uten å enten legge til ask toolbar i nettleseren, eller forandre startsiden, eller ett tredje valg jeg ikke husket.

Heldigvis sørger comodo og avg for at ingen tukler med nettleseren, så selv om jeg valgte å bytte startside så skjedde ingenting.

Skulle tro det var teknisk mulig å legge inn og bruke et program uten å tvinges til å bytte startside i nettleseren, og man er da igjen borti en funksjon som er totalt uten funksjon for programmet utover å irritere og skape mer opprydding når man vil ha ting tilbake slik det var.

Når det gjelder programmer som skaper ustabilitet på systemet, så opplever jeg det stikk motsatt.

Medfølgende bloatede programmer er stort sett årsaken til problemer, som at et defragprogram defragmenterer en SSD disk, eller at bloatet software krasjer bruken av usb porter og man må ha bios oppdatering for i det hele tatt få startet pcen med f.eks en printer tilkoblet.

Jeg opplever også at bl.a adobe reader klusser til trådløse nettverk, aner ikke hvorfor men ser at både signalstyrke og hastighet synker når adobe reader er innstallert.

Jeg ser også at alternative programmer tar mye mer hensyn til windows enn alt skrotet som følger med.

IZArc tilbakefører bl.a windows egne innebyggede komprimeringsløsning hvis IZArc avinnstalleres.

BurnAware spør om ikke-administratorer skal ha tilgang til DVD brenneren.

foobar2000 klarer å lese 24 bit HD lyd, noe windows mediaplayer ikke klarer.

Alshow klarer å lese filmer filmet med mobilen, noe windows mediaplayer ikke klarer.

Da har jeg ikke sagt noe som helst om internet explorer.

Adobe reader er kanskje det som beskriver problemet best.

Adobe reader følger med alle? pcer som selges. Adobe reader oppgis som eneste alternativ for å lese pdf filer i så godt som alle offentlige etater, banker og alt mulig annet.

Slik blir adobe reader enormt utbredt, og finnes på tilnærmet alle maskiner.

Opprinnelig var adobe reader en relativt ren pdf leser, som fungerte sånn noenlunde.

Så eksploderte den i størrelse, ble fyllt opp av massevis av unyttige funksjoner og på grunn av alt man ikke trenger tar det mye lenger tid å få gjort det man trenger.

Ærlig talt, BRUKTE noen høytlesingsfunksjonen?

Samtidig har sikkerheten stupt.

http://www.digi.no/811365/slutt-aa-bruke-adobes-pdf-leser

http://www.nettavisen.no/it/article2849785.ece

Adobe har en lang vei å gå her.

Som mangeårig databruker foretrekker jeg programmer som gjør en ting veldig bra fremfor tusen ting dårlig.

Vil jeg ha spillt av en mp3 fil foretrekekr jeg et musikk mediaplayer som kun spiller av musikk med støtte for mange musikkformat og som er grei å bruke.

Jeg trenger ikke bilderedigeringsmuligheter, muligheten til å sende epost, lage websider, skrive og redigere dokumenter samt toolbar i nettleseren, ny startside og ny søkemotor i samme musikkavspillingsprogram.

Kun avspilling av musikk.

Dette gjør at jeg velger programmer som foobar2000: http://www.foobar2000.org/

Jeg har gjennom årene prøvd mange ulike programmer og samlet sammen de jeg liker.

Felles for alle er at de gjør det de skal på en enkel og grei måte.

Musikkavspilling: foobar2000

Videoavspilling: alshow

Filkomprimering: IzArc

Brenneprogram: BurnAware

CD ripping: Fairstars CD ripper

Officepakke: Openoffice

Bildeprogram: XnView

Pdf-viser: Pdf xchange viewer

Brannmur: Comodo internet security (Custom install)

Antivirus: AVG (Custom install uten linkskanner)

Nettleser: Firefox

Omgjøring: Foretrekker media converter: http://media-convert.com/ men ellers quick media converter

Radio: Raimaradio versjon 1.46 (siste freeware versjon)

TV: jlc internet tv og tvuplayer

+ mange andre.

Mange har jeg fått som tips på forumet.

Jeg overlever i programvare jungelen, men driver masse support og jeg tror minst 80% av supporten skyldes bloatware og crapware.

Resten er delvis tips og installasjon av programmer for å gjøre ett eller annet, samt forsøke å redde maskiner hvor brukeren har klikket på ok for å innstallere malware etter at en popup spratt opp og varslet om megainfisert maskin.

Antivirus action malwaren har vært verst så langt og endte med formatering.

Etter mange år med support og egne opplevelser så synes ihvertfall jeg at ting blir verre og verre.

En ting er cookies og lignende som doubleclick og lignende som gjør surfingen tregere ved at man først får kommet til den nettsiden man skal etter å ha informert 3-4-5 i doubleclick gata om hvor man skal.

Så er det 6-8-10 klikk for å velge kontinent, land, språk, om valgene skal lagres til neste gang osv.

Finner man frem på uoversiktelige sider, må man krysse fingrene for at linker til nedlastinger linker til riktig nedlasting.

Dette klarer for eksempel ikke canon, som i over en måned linker mp navigator ex nedlastingen til easy photoprint nedlastingen og selv om de vet det så klarer de ennå ikke å rydde opp.

Får man programmet ned så er det en jungel av valg, huke vekk å bytte startside, huke vekk toolbars, huke vekk ukjente søkemotorer, og krysse fingrene for at programmet under innstallasjonen ikke krasjer andre innstallasjoner.

Opplevde f.eks at comodo i siste versjon kom opp med en melding om at oi, der ødela jeg visst avg for deg. Jaja, du får kjøre innstallasjonen påny så går det nok bra.

Forrige gang var det motsatt, da måtte jeg fjerne comodo for å få inn avg.

Så er man over den kneika, setter opp ting, sjekker at nvidia og lignende for avg ukjente ting ikke er blokkert, så er det neste kneik. Og neste. Og neste.

Opplever også at innstallasjon av en mediaplayer kan være en risikosport.

Ikke sjeldent grafser den til seg det den finner og setter seg selv opp som spilleren som skal spille absolutt alt til tross for at man kun trengte den for å spille noen få format.

Quicktime er en slik grafser, som jeg heldigvis kunne kutte ut med win 7.

Opplever nå at flere og flere rundt meg går over til mac (elelr linux) nettopp på grunn av de er lei av at alt skal være så tungvindt og bli motarbeidet så til de grader.

Det er jo ironisk at for 15-20 år siden drømte vi om bedre hardware for da skulle vi kose oss med fantastiske muligheter og superbrukervennlige programmer.

Så opplever man at mens ytelsen har økt på grunn av hardware, bruker man det man sparer i tid på å rive seg i håret grunnet softwaren.

Mer ressurser til å få det som man vil er blitt til mer ressurser til å gjøre ting dårligere.

http://www.tu.no/it/article259343.ece

Jeg ser jo at det er en økonomi i dette.

Uten å være konspiratorisk kan det vel tenke seg at man regner på hva man taper på at alt fungerer som det skal og kundene klarer seg selv.

Kan man selge et kurs for å bruke en programvare tjener man mer enn om man designet det så enkelt at man ikke trengte kurs.

http://idaaalen.wordpress.com/2009/05/15/itslearning-vi-trenger-ikke-bry-oss-om-brukerne-sa-lenge-vi-tjener-penger/

Det er tydelig at andre også har fått nok av verstingene...

Skrevet (endret)

Syntes forøvrig at programmer på windows generelt sett roter til startmenyen, mine dokumenter og høyreklikkmenyen.

Alle programmer bør ha et "custom installation"-alternativ som der man kan velge hvor konfigfiler og slikt dritt skal, i stedet for å slenge en masse jævla konfigfiler, savegames (for spill f.eks), og dritt inn i Mine Dokumenter. I Mine Dokumenter skal vel dokumentene mine ligge, og ikke den driten der?

Og startmenyen, grøss og gru.. Jeg tør vedde på at i de fleste hjem, om ikke bare i veeeeldig mange, er startmenyen full av dritt og lort ingen aner hva er for noe, readme-filer, uninstall-filer og gudene vet hva. Ubuntu har forstått dette, de har en meny som STARTER PROGRAMMER, derfor STARTmenyen. Den har kategorier for forskjellige programmer og det er slik en startmeny bør se ut.

Og så høyreklikkmenyen. Her bør man også ha et egen valg i installasjonen i stedet for at man må inn i instillingene til programmet og skru dem av, noe veldig mange ikke gjør, og derfor ender opp med en laaaang meny med masse dritt.

Endret av Benny
Skrevet

Jeg synes mange programmer blir verre og verre.Har man IE 32 og 64 bit, samt opera og firefox så blir det plutselig 4 versjoner av det samme.

Her skjønner jeg ikke hva du mener.

Skrevet

Har KDE eller Kubuntu noen veiledning for hvordan programmer skal oppføre seg som alle er nødt til å følge?

http://developer.kde.org/documentation/standards/

Du finner akkurat det samme hos Microsoft.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa511258.aspx (PDF)

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms971323.aspx

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms997506.aspx

Men så lenge det ikke er noen krav til at en følger dem (untatt Ribbon fra Office), har det liten reell effekt.

Gjest medlem-82119
Skrevet

Snartenkt: Det jeg mente var at mange nettlesertillegg lages for ulike nettlesere og bitversjoner.

Java finnes f.eks i både 32 og 64 bit, flash og lignende fins både til explorer og andre nettlesere.

Benny: Alle programmer jeg har brukt har hatt et custom installasjonsvalg, men ikke alle har det like tilgjengelig.

Savegames og lignende havner i mine dokumenter for at man skal kunne avinstallere spill uten å miste savegamene.

For meg og mange andre blir det bare mer å rydde opp og slette.

Kan like godt ta med alle .dll, .ini, og lignende filer og lignende som spres rundt i ulike mapper.

Savner generelt et system som fjerner 100% av det som ble innstallert når man avinnstallerer det. Slik det er nå er det nesten umulig å fjerne alt, selv ikke egne uninstallerer fjerner alt.

Startmenyen ja, har sett mange skrekk-eksempler der.

Selv så er det første jeg gjør etter å ha innstallert noe å gå inn i den og rydde opp.

Mye blir fjernet totalt, noe blir erstattet med snarvei på skrivebordet, og det meste blir sortert i undermapper.

Tar 1-2 minutter ekstra men det blir ryddigere.

Høyreklikkmenyen: Her kan man også normalt velge om slike valg skal legges til, ihvertfall om man velger custom innstallasjon.

Problemet er ofte at det er verre å fjerne oppføringer der når de først er lagt til.

Hovedproblemet er at de fleste utviklere tror at alle i hele verden utelukkende kjøper pc for utelukkende å bruke det ene programmet utvikleren har laget. Derfor lages default innstallasjon som det gjøres. Hundre programmer lager hundre nye oppføringer i høyreklikkmenyen hvis man ikke passer på.

For min del ble ting mye bedre etter at sikkerhetsprogrammene begynte å beskytte nettleserinnstillingene.

Da ble ikke startsiden byttet ut, søkemotoren byttet ut og lignende som mange programmer gjør.

Litt usikker på om det er flertallet av brukerne som har så lite kunnskaper at de tar det de tilbys og tror det skal være som det er og dermed gir utviklerne makt til å lage helvete, eller om det er utvilerne som lager programmer for kunnskapsløse folk og derfor må sikre seg at alt funker.

Skrevet
Savegames og lignende havner i mine dokumenter for at man skal kunne avinstallere spill uten å miste savegamene.

Det jeg tenkte på er at slike filer bør legges et annet sted, som f.eks appdata/programdata, og at man bør få opp et valg om å velge denne lokasjonen selv ved valg av "custom/advanced-installasjon", noe jeg aaaaaldri har sett i noe program.

Gjest medlem-82119
Skrevet

Enig der.

Jeg synes at alle filer og mapper til et programm burde blitt lagt i installasjonsmappa slik at alt tilhørende programmet lå under en mappe og ikke spredd utover maskinen.

Kjenner ikke til noen grunn til at det gjøres som det gjøres utover å gjøre det verre for brukeren.

En ting er at de legges der de gjør, en annen ting er også at de ikke fjernes sammen med resten av programmet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...