Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Veldig høy forbrenning?


Sk!ppy

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg spiser mye om dagene. Veldig mye. Det at jeg spiser mye er greit nok, jeg er i voksealderen. Men jeg blir aldri mett! En dag kan fint bestå av dette:

6 skiver til frokost

1 kebab til lunch

4 skiver etter skolen

2 porsjoner av whatever det er til middag

4 skiver til kveldsmat

 

Uansett, så blir jeg sulten igjen etter 10-20 min. Jeg legger ikke på meg noe (får riktig nok litt større muskler for tiden *skryteskryte*). Jeg trener vær dag, i rundt 3 timer (is+styrke) - men det burde ikke gi meg så høy forbrenning?

 

Jeg spiser veldig mye kjøtt, Føler meg ofte svimmel og blir av og til kvalm etter å spist. Tror jeg har litt lavt jerninnhold og blodsukker forsåvidt og. (Blodsukker har jeg testa med en venn som ahr diabetes - Var litt lavt/høyt sa han, men greit).

 

Noen som vil leke internett-doktor å si hva som kan "feile" meg? Eller om jeg bare faktisk har så høy forbrenning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest IngenTing

Jeg kan ikke si meg sikker om jeg spiser lite eller har høy forbrenning, men det ser ut som om vi spiser omtrent det samme. Hvor gammel er du? Vekt? Høyde?

 

Du blir jo VELDIG sulten etter at du har trent (Det blir jeg ihvertfall). ;)

Lenke til kommentar

Sk!ppy, relax, relax. Du er ung, du er frisk og du er aktiv. Når jeg var i militæret, konsumerte jeg 6-8 brødskiver hvert måltid, deretter en stor pizza eller noe lignende på kveldstid. Nå har jeg derimot kuttet "litt" ned, og ligger på 6 brødskiver til frokost, og en dobbel porsjon til middag, samt en sunn dose frukt mellom måltidene.

 

Høy forbrenning er noe du har, men det kommer til å forsvinne litt når du blir eldre. Så pass på når du nærmer deg 20+, da kommer kiloene.

Lenke til kommentar
Gjest IngenTing

15(,5) år, 170-180 høy, 70 kg.

 

Jeg blir enda mer sulten etter å trent ja, men jeg blir generelt sulten uten å trent òg. Har vært skada i 2 uker, og jeg var forsatt like sulten.

 

Har ikke tenkt å spørre på klara-klok, for det tar vel litt lang tid?

Klara-klok tar ca. 4-5 dager.

 

70kg..? Det hadde vært fantastisk for meg hvertfall! :D Jeg er 15 år jeg også. 175-176cm ca.

 

Uansett, som jeg sa tidligere: Du blir voldsomt sulten av å trene. Hvis jeg går opp og spiser meg mett, så går jeg ned og trener igjen; Så er jeg skrubbsulten etterpå.

 

Dette er slik jeg ser det for meg: Du setter deg ned, spiser brødskivene, og etterpå føler du at du ikke er helt mett? Men du gidder liksom ikke å smøre enda ett par brødskiver? Har jeg rett?

Lenke til kommentar

Bytt ut skivene med havregryn og om du bruker proteinpulver så drikker du en shake rett etter at du har spist havregryn om morgenen.

Kebab er ikke galt om du har et så høyt aktivitetsnivå som du beskriver. Eller, det kommer seff an på hviken kebab da :p

Spis en boks cottage cheese sammens med nøtter etter skolen.

Spis gjerne en omelett til kvelds med 3-4 egg.

 

Det jeg har foreslått innehodler mye proteiner, noe kosten din som beskrevet ellers IKKE inneholder ;)

 

 

Grunnen til at du er sulten etter kort tid er at du spiser brød. Jeg regner med at det er brød med hvete i.

Hvete har GI, noe som fører til at blodsukkeret skyter rett i været og faller tilsvarende fort.

Dette gir sultfølelse for at kroppen vil ha mer energi og i og med at hveteprodukter ikke tilfører en stabil tilgang på energi som eksempelvis havre gjør så vil du fort føle deg sulten igjen.

Lenke til kommentar

Bytt ut skivene med havregryn og om du bruker proteinpulver så drikker du en shake rett etter at du har spist havregryn om morgenen.

Kebab er ikke galt om du har et så høyt aktivitetsnivå som du beskriver. Eller, det kommer seff an på hviken kebab da :p

Spis en boks cottage cheese sammens med nøtter etter skolen.

Spis gjerne en omelett til kvelds med 3-4 egg.

 

 

Det skal prøves ut! :D

 

Hender jeg spiser en omelett etter trening, omeletten består da av 4-6 egg, og melk.

Lenke til kommentar

Bytt ut skivene med havregryn og om du bruker proteinpulver så drikker du en shake rett etter at du har spist havregryn om morgenen.

Kebab er ikke galt om du har et så høyt aktivitetsnivå som du beskriver. Eller, det kommer seff an på hviken kebab da :p

Spis en boks cottage cheese sammens med nøtter etter skolen.

Spis gjerne en omelett til kvelds med 3-4 egg.

 

 

Det skal prøves ut! :D

 

Hender jeg spiser en omelett etter trening, omeletten består da av 4-6 egg, og melk.

De 30 første minuttene rett etter trening (styrke) er kroppen særdeles mottagelig for næring og da spesielt proteiner.

Om du ikke har proteinpulver så kan du drikke en liter helmelk og spise en hel banan.

Om du IKKE tilfører kroppen næring innen denne halvtimen så er effekten av treningsøkta ikke bortkastet men redusert betydelig.

 

Om du er seriøs angående vektøkning og trening anbefaler jeg deg og besøke denne tråden. Mye bra kompetanse å hente der :)

Lenke til kommentar

Er sånn halveis seriøs :)

 

De første 30 min etter trening blir umulig, da det tar meg rundt en time å komme hjem - men jeg tar alltid en banan, eller annet med proteiner i. Har proteinpulver stående, men litt usikker på blandeforholdet, så dropper den til brodern som har litt mer peiling kommer hjem en tur.

Lenke til kommentar

Er sånn halveis seriøs :)

 

De første 30 min etter trening blir umulig, da det tar meg rundt en time å komme hjem - men jeg tar alltid en banan, eller annet med proteiner i. Har proteinpulver stående, men litt usikker på blandeforholdet, så dropper den til brodern som har litt mer peiling kommer hjem en tur.

Da tar du 2 scoops med det pulveret og har i en shaker med deg på gymmen og så blander du det med 1/2 liter vann og drikker mens du spiser bananen umiddelbart etter treninga. Det er ekstremt viktig at du får i deg det så fort som mulig etter treninga.

Lenke til kommentar

Om det nå gjør det og i tillegg står på tsjekkisk så styr unna...

 

Kreatin er IKKE et proteintilskudd, men et hormontilskudd ;)

Det er vanlig å bruke, men med tanke på hvor boksen kommer fra så ville ikke jeg ha brukt det :p

 

Kjøp heller en liter melk eller en boks med proteinpulver i den lokale helsesjappa. Man finner som regel Proteinfabrikkens produkter i de fleste LIFEbutikkene. 1 kg pulver koster ca 400 kroner. 3kg bøtter koster ca 800 kroner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...