Gå til innhold

[LØST] Har jeg tapt pengene mine? Får ikke tilbake penger fra Elkjøp...


Anbefalte innlegg

Hei! Dette er litt langt...men jeg har hatt en del problemer med PCer fra Elkjøp:

 

I begynnelsen av Juli i år kjøpte jeg en laptop, Acer 5553G fra Elkjøp etter å ha lest at det skulle være en fin PC. Denne PCen var eneste grunn til å jeg dro til Elkjøp.

 

Etter ca.2mnd etter kjøpet begynte vifta å gå på fullt hele tiden og hadde høy susing. Så ble CPU varm og gikk fort på 50% bruk av ingenting (msn). Dvd-rom'en virket ikke, strømspare-knappen funket ikke og nettverkskortet kobla ut støtt og stadig. Da dro jeg til Elkjøp for å klage. De sa at dette hørtes ikke bra ut og tok den inn på verkstedet sitt der de utførte en «stresstest». Noen dager senere kunne jeg hente PCen igjen. De sa at ingenting var galt med den. Jeg dro hjem og da jeg startet maskinen var svar start-temperaturen på CPU på 55 grader og gikk fort opp til 70 grader av lite bruk.

 

Og siden jeg delvis jobber med dette forhørt jeg meg med flere av mine kollegaer om dette og vist de PCen. Alle sa at det tydeligvis var noe galt med den. Så da måtte jeg dra tilbake til Elkjøp. De var lite hyggelige, frekke faktisk. Antydet at jeg sikkert hadde føkka (beklager språket) den opp selv osv... Men straks jeg nevnte at jeg jobbet med datasupport selv, sa de at de skulle ta en titt på den igjen. Denne gangen ble den sendt til et annet verksted der hovedkort, cpu og dvd-rom ble byttet.

Etter 2 uker fikk jeg tilbake PCen og håpet at den skulle være i orden. Det var den ikke. Den ble enda varmere og vifta støya enda mer. Og den hadde riper og hakk på seg, og noe klin på lokket som var umulig å få bort :S

 

Jeg dro tilbake igjen og side de hadde fått to sjanser til å fikse feilen ville jeg har tilbake pengene mine. Dette hadde jeg lest at jeg kunne på forbrukerportalen. Det kunne jeg ikke sa Elkjøp for man må bytte samme del 3 ganger ifølge dem. Da sa at jeg kunne få ny pc, men ikke heve kjøpet. Så da måtte jeg gå hjem med en ny PC, samme modell.

 

Denne PCen hadde akkurat samme feil! Så da dro jeg igjen tilbake til Elkjøp. Jeg kunne forsatt ikke få tilbake pengene. De sa at de kunne jo sende den på reparasjon, men det ville nok ikke hjelpe. Derfor kunne jeg få en annen type laptop av dem. Jeg fant ingen jeg ville ha, for det var bare Acer 5553G jeg var interessert i som jeg hadde råd til. Da sa de at enten så fik jeg ta en annen PC de hadde eller dra uten PC i det hele tatt... Så da måtte jeg dra hjem med en Packard Bell.

 

Denne PCen var faktisk kald. Den ble max 45 grader. Men...vifta gikk heeeele tiden, den støya mye jeg ble sliten i hode av det, og strømsparer-knappen funka ikke. Så da måtte jeg jo dra tilbake til Elkjøp for å klage igjen.

Der sa de at når man har en såpass kraftig prosessor (Intel i5 430M) så måtte man regne med at den ble varm og at vifta da skulle gå. «men den er jo ikke varm, og vifta går på fullt selv om jeg bare er inne på en nettavis.» sa jeg. Da sa de at «ja, men veldig mange nettaviser bruker mye flash, og det er veldig krevende. Man må nesten har en veldig kraftig prosessor for at den ikke skal bli varm av det»

Jeg har altså i følge Elkjøp en kraftig prosessor som MÅ bli varm av nettlesing, og burde ha en kraftig prosessor for at den ikke skal bli varm? :S

 

Jeg er mildt sagt lei Elkjøp og ønsker bare pengene mine tilbake. Er det helt umulig? Jeg orker ikke å bruke PCen og må da spare for å kjøpe en ny en. Har jeg da tapt 750kr? :(

Endret av Thefainter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At maskinen nærmer seg 60 og 70 grader er ikke unormalt. At en Acer kommer med dårlig kvalitet er ikke uvanlig det heller, ettersom de har en tendens til å selge billige maskiner.

 

Det at den bråker en del kan komme av støv. Har du prøvd å åpne den opp og rensa vifte og filter for støv?

 

Egentlig høres det ut som et software- problem. Få en datakyndig kamerat til å sjekke at du ikke har virus. Virus kan kreve mye av maskinen, og med en litt overkill prosessor, samt dårlig lufting har du en bråkete maskin.

Lenke til kommentar

Hvilken type support jobber du for? Har du over gjennomsnittet peil på data?

 

Jeg tror ikke de folka Elkjøp har ansatt nødvendigvis er veldig kompetente. Siden problemet oppsto etter hvert, tviler jeg også på at en BIOS- oppdatering vil ha noen effekt. Men du kan jo uansett prøve. Hva mener du med strømsparer- knapp ? Min datamaskin (ASUS UL30) har en strømsparingsknapp; Den bytter mellom integrert og eksternt skjermkort. Dette er det de færreste av datamaskiner som har. Hva legger du i strømsparing?

 

Det er ikke uvanlig at vifta går ganske mye på en datamaskin. Den skal vel egentlig gå hele tiden, spesielt med en i5.

Lenke til kommentar

Høres ut som ett softwareproblem.

 

Det med at viften går hele tiden, hvor har du PCen? På fanget, på dynen eller på ett bord?

 

Når du legger fra deg PCen, legger du den fra deg med undersiden ned mot sofaen, eller opp ned slik at den får "luftet" seg?

 

Du skjønner at hvis PCen hele tiden kveles på undersiden, så vil den alltid være varm selv uten last.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens! :D

 

Hvilken type support jobber du for? Har du over gjennomsnittet peil på data?

Jeg har nettopp begynt (noen mnd) som lærling med datasupport da mest software til nå, men også litt hardware, for et firma som gir support til andre firmaer igjen. Vil ikke si så mye for å ikke bli totalt gjenkjent, men begynner å tro at jeg kan mer en de på Elkjøp hvertfall :)

 

Jeg tror ikke de folka Elkjøp har ansatt nødvendigvis er veldig kompetente. Siden problemet oppsto etter hvert, tviler jeg også på at en BIOS- oppdatering vil ha noen effekt. Men du kan jo uansett prøve. Hva mener du med strømsparer- knapp ? Min datamaskin (ASUS UL30) har en strømsparingsknapp; Den bytter mellom integrert og eksternt skjermkort. Dette er det de færreste av datamaskiner som har. Hva legger du i strømsparing?

Nei, jeg har begynt å tvile på kompetansen dems, siden jeg (og min mor som ikke kan noen ting om data) har rettet på dem flere ganger. Har prøvd BIOS-oppdatering dette hadde ingen effekt. Denne "strømsparingsknappen" er som du sier til å bytte mellom integrert og ekstern skjermkort. Flere og flere laptoper kommer med dette nå :)

 

Det er ikke uvanlig at vifta går ganske mye på en datamaskin. Den skal vel egentlig gå hele tiden, spesielt med en i5.

Greit at vifta går, men nå den bråker like mye som etkontorlokale med 15-20 stasjonære maskiner + aircondition, så syns jeg det er mye. De på jobben min (som har mye mer erfaring med sånne her ting) sier at den ikke høres bra ut.

 

 

Høres ut som ett softwareproblem.

 

Det med at viften går hele tiden, hvor har du PCen? På fanget, på dynen eller på ett bord?

jeg har den på et laptop-underlag som gir mye lufttilgang, eller på et bord

Når du legger fra deg PCen, legger du den fra deg med undersiden ned mot sofaen, eller opp ned slik at den får "luftet" seg?

 

Du skjønner at hvis PCen hele tiden kveles på undersiden, så vil den alltid være varm selv uten last.

Jeg legger den sånn at undersiden får luft, som regel på høykant i sofaen (skinnsofa hvis det skulle ha noe som helst å si). Eller på pc-bordet mitt når den er slått av

Lenke til kommentar

Hvordan fjernet du Norton 360?

A: Med norton removal tool.

B: i kontrollpanel / legg til eller fjern programmer.

 

Har erfaring med at norton kan henge igjen i systemet og skape kluss hvis den fjernes med alternativ B da alle filer faktisk ikke blir fjernet.

 

Ikke alle elkjøp butikker har egnede personer til å betjene pc-klinikken desverre, men de stedene hvor det faktisk sitter kompetente mennesker med relevant erfaring/utdannelse å jobber, der går ting kjapt unna og de fikser det aller meste.

 

Hvilken elkjøp butikk er det du har vært i nå? (Hvis du føler for å dele det med oss).

Lenke til kommentar

Hvordan fjernet du Norton 360?

A: Med norton removal tool.

B: i kontrollpanel / legg til eller fjern programmer.

 

Har erfaring med at norton kan henge igjen i systemet og skape kluss hvis den fjernes med alternativ B da alle filer faktisk ikke blir fjernet.

 

Ikke alle elkjøp butikker har egnede personer til å betjene pc-klinikken desverre, men de stedene hvor det faktisk sitter kompetente mennesker med relevant erfaring/utdannelse å jobber, der går ting kjapt unna og de fikser det aller meste.

 

Hvilken elkjøp butikk er det du har vært i nå? (Hvis du føler for å dele det med oss).

Jeg brukte alternativ A :)

 

Dette er Elkjøp på Lørenskog. Og hver gang jeg er der så er det en ny person som ikke kjenner saken fra før av og som tydelig viser at han hverken vil eller har tid til å høre den heller :dontgetit:

 

Jeg sendte en laaaaaaang mail til Elkjøps kontakt-mail og forklarte alt som har skjedd i denne saken, og der fikk jeg et svar på Svorsk. Altså en god blanding av norsk og svensk, syns dette virket veldig uproft, hadde de svart på svensk hadde det vært greit, men en blanding blir bare forvirrende.

 

Hei og takk for din henvendelse

 

Vi skall selvsagt checka upp i detta og checka på vad som har skjett med denna saken. Kan vi få ett navn eller telefonnummer som saken ær registrert på så att vi kan finna den? Ser att du har haft vældigt otur med produkterna dina. Om man får ett nytt produkt på grund av garanti eller reklamation så skall man antingen få pengarna eller ett nytt produkt. Det gæller lite beroende på varfør man får omlevering av produkt da.

 

Vi ønsker deg en fortsatt fin dag, og du er hjertlig velkommen til å kontakte oss igjen!

Jeg syns denne mailen var litt forvirrende :dontgetit:

Endret av Thefainter
Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men mener du virkelig at elkjøp ikke burde ansette utenlandske personer før de kan snakke og skrive 100% norsk uten innblanding av sitt eget morsmål (eller andre språk for den saks skyld)? Og hvordan lærer nå en svenske seg norsk da? Ved å begynne å bruke ett nytt ord om gangen. Det er jo ikke slik at h*n bare våkner en dag og plutselig skifter over..

 

Nok OT fra meg nå. Hadde jeg opplevd noe liknende i en hvilken som helst elektrokjede hadde jeg nok passet på å få snakke med samme person hver gang for å gjøre saksgangen enklere i første omgang. Ikke alltid alle er på jobb til samme tid, så da hadde jeg kommet tilbake seinere på dagen evt. Unødvendig å forklare en komplisert pc-sak flere ganger enn nødvendig.

 

Hvis jeg etter pc-bytte hadde fått en ny lik modell og den var full av samme feil, ville jeg sett etter nøyaktig hva jeg hadde lagt inn på maskinen siden første oppstart, og evt kjørt en reinstallasjon og lagt inn bare de nødvendige oppdateringer for så å måle de samme tingene igjen. Fortsatt med å installere en og en ting helt til jeg så utslaget komme.

 

Om samme feil vedvarte etter reinstallasjon måtte jeg antatt at jeg hadde enorm uflaks, eller at hele batchen med PC-er hadde samme symptomer. Elkjøp lørenskog hadde vel samme modell i utstilling på kjøpetidspunktet. Sjekket du ut hvordan denne var i forhold til din(e)? Like god/dårlig?

 

Ved bruk av strømsparefunksjonen på din PC som beskrevet ovenfor, vil den veksle mellom skjermkort. Ved bruk av den integrerte GMA 4500? chippen fra intel vil prosessoren jobbe ganske så hardt på relativt enkle oppgaver vi tar for gitt. Surfing på sider med mye flash, youtube videoer, osv. Ved bruk av ATI kortet vil dette behandles av skjermkortet og ikke lenger CPU.

 

at din ene 40/60mm vifte bråker like mye som et kontorlokale finner jeg usannsynlig. Jeg antar allikevel at dette er din mest støyende laptop til nå siden du beskriver det slik. Titt etter en erstatningsvifte med like kjøleegenskaper men med lavere støynivå på internett og forsøk evt å få elkjøp til å bistå med et bytte av vifte.

 

Selv er jeg støyallergiker, og har en hp envy 14" med i7 720 prosessor, og denne hører jeg innimellom når jeg ser youtube i 1080P ut mot TV, men aldri ellers. Kjøleskapet mitt er faktisk mer støyende enn laptopen.

 

Beklager et rotete innlegg.

Lenke til kommentar

Nok OT fra meg nå. Hadde jeg opplevd noe liknende i en hvilken som helst elektrokjede hadde jeg nok passet på å få snakke med samme person hver gang for å gjøre saksgangen enklere i første omgang. Ikke alltid alle er på jobb til samme tid, så da hadde jeg kommet tilbake seinere på dagen evt. Unødvendig å forklare en komplisert pc-sak flere ganger enn nødvendig.

 

Jeg har spurt om jeg kan snakke med ****, men da sier de at han ikke er der og vil ike si når han kommer. Og jeg har dessverre ikke tid til å vente x antall timer på at han ene kommer på jobb

 

Hvis jeg etter pc-bytte hadde fått en ny lik modell og den var full av samme feil, ville jeg sett etter nøyaktig hva jeg hadde lagt inn på maskinen siden første oppstart, og evt kjørt en reinstallasjon og lagt inn bare de nødvendige oppdateringer for så å måle de samme tingene igjen. Fortsatt med å installere en og en ting helt til jeg så utslaget komme.

 

Om samme feil vedvarte etter reinstallasjon måtte jeg antatt at jeg hadde enorm uflaks, eller at hele batchen med PC-er hadde samme symptomer. Elkjøp lørenskog hadde vel samme modell i utstilling på kjøpetidspunktet. Sjekket du ut hvordan denne var i forhold til din(e)? Like god/dårlig?

 

Jeg har bare installert ren win7, så har bare hatt det som følger med Win7. Har også prøvd å da etterpå installere nyttige acer/PB-programmer, men det har ikke gjort noen ting.

Den i butikken som var der da jeg kjøpte min var stille i forhold, ja :)

 

Ved bruk av strømsparefunksjonen på din PC som beskrevet ovenfor, vil den veksle mellom skjermkort. Ved bruk av den integrerte GMA 4500? chippen fra intel vil prosessoren jobbe ganske så hardt på relativt enkle oppgaver vi tar for gitt. Surfing på sider med mye flash, youtube videoer, osv. Ved bruk av ATI kortet vil dette behandles av skjermkortet og ikke lenger CPU.

 

Jeg har ikke fått brukt strømsparefunksjonen, fordi knappen ikke har fungert på maskinene. Jge har trykket på dem, men ingenting har skjedd...

 

at din ene 40/60mm vifte bråker like mye som et kontorlokale finner jeg usannsynlig. Jeg antar allikevel at dette er din mest støyende laptop til nå siden du beskriver det slik. Titt etter en erstatningsvifte med like kjøleegenskaper men med lavere støynivå på internett og forsøk evt å få elkjøp til å bistå med et bytte av vifte.

 

Det er to kollegaer som sa at den bråka like mye som kontorlokalet vårt. Jeg har spurt om det var mulig å finne en annen vifte, men da sa de bare nei :dontgetit:

 

Selv er jeg støyallergiker, og har en hp envy 14" med i7 720 prosessor, og denne hører jeg innimellom når jeg ser youtube i 1080P ut mot TV, men aldri ellers. Kjøleskapet mitt er faktisk mer støyende enn laptopen.

 

Beklager et rotete innlegg.

 

Kjøleskap er onde ;)

Var ikke rotete syns jeg :)

Lenke til kommentar

Hvis maskinen har bråket mye fra dag en (tenker på den nye du fikk), burde denne kunne leveres inn som DOA (Dead on arraival). Noe som gjør at butikken sender maskinen i retur til produsent og du kan få pengene igjen.

 

Bud nummer 1 på elektronikk butikken, ikke hør på de som jobber der! De vil alltid fremme mest profitt. Retur er taps saker, gi deg ny maskin er taps sak. Selge visse produkter er null-prosjekt.

 

Jeg ville krevd å bli oppringt av den av de som kjenner saken (eventuelt at en ny leser seg opp og ringer deg) og at dette fremover blir din kontakt person. Hold styringen! ;) Jeg ville også tatt kontakt med avdelings sjef eller varehus sjef. Hvis jeg ikke husker feil, så finnes det e-mail adresser som heter [email protected] og [email protected] du kan prøve og sende mail til. Da slipper du de som står på gulvet og jobber når de har tid mellom skole og drikking.

Lenke til kommentar

Da slipper du de som står på gulvet og jobber når de har tid mellom skole og drikking.

HAHAHAHA! FYI: Jeg hverken drikker eller går på skole :!:

 

 

Men gladnyhet! Jeg fikk svar fra Elkjøp nå om at de ikke skjønte hva de på supporten hadde holdt på med og at jeg burde ha fått tilbake pengene mine, før jeg fikk ny laptop. Så jeg skal dit i dag for å få tilbake pengene mine :w00t:

Lenke til kommentar

Da slipper du de som står på gulvet og jobber når de har tid mellom skole og drikking.

HAHAHAHA! FYI: Jeg hverken drikker eller går på skole :!:

 

 

Men gladnyhet! Jeg fikk svar fra Elkjøp nå om at de ikke skjønte hva de på supporten hadde holdt på med og at jeg burde ha fått tilbake pengene mine, før jeg fikk ny laptop. Så jeg skal dit i dag for å få tilbake pengene mine :w00t:

Regnet med at dette ville skje etter at de ble gjort oppmerksomme på saken i går, men så fort er jo bare digg for deg!! Gratulerer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...