Gå til innhold

Utvikling av programm mot Nettbanken


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lyst å utvikle ett programm som henter ned tall og statistikk fra nettbanken min (SR-Bank) og vise dette på en 'fin' måte.

 

Problemet er hvordan henter jeg ned innformasjonen fra internettet, finnes det ett slags API for dette ferdig laget, eller må jeg gjøre det på den vannskelige måten(regex og finne linker og hente ut informasjon fra websiden? )

 

Og hvordan kan jeg autentisere meg med BankID? Noen idèer?

 

 

PS. Programmet skal kun ha mulighet til og hente ned informasjon, og skal ikke kunne betale regninger etc. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde håpet at det var lagt et grensesnitt til bruke på denne måten.. (spesielt for faktura programmer etc)

 

Alternativet var å lage en slags nettleser som laster opp, sender inn personnummeret, viser bankid innloggingsboksen, og så henter ut opplysningene på den vannskelige måten :p men samtidig ha nokk aktivitet sånn at brukeren ikke blir logget ut. (Eller skal jeg hente ned informasjonen, og la brukeren bli utlogget, for så å måtte logge inn for og oppdatere dataene? Hva tror dere er tryggest? )

 

 

Men å lage en nettleser i bakgrunnen til å ta vare på cookies etc, kjøre nødvendig javascript? blir veldig vannskeligt.. :/

Lenke til kommentar

Nei, sikkerheten forsvinner vis du lager en liste med forhånds-genererte koder, husk på at du må lage en ny kode vis du vil betale en regning ell. Eneste du kan gjøre uten å generere ny kode er å godkjenne e-faktura'er og hente ned gammel betalings historikk.

 

Målet er å lage ett budsjett fra gammel betalings informasjon...

Lenke til kommentar

Hehe. Litt sprøtt at du spurte om dette nå. For 3 dager siden laget jeg et program for mitt eget bruk i c#. Jeg bruker bare webbrowser-kontrollen og "HtmlAgilityPack" http://htmlagilitypack.codeplex.com/ for å "parse" data. Jeg henter ned alt av kontoutskrifter og lagrer det deretter lokalt i en database. Da kan jeg gjøre interessante ting som å gruppere og sortere informasjon. Dette er noe som jeg mener postbanken burde tilby i utgangspunktet. Er veldig relevant for meg å vite hvor mye jeg f.eks bruker på uteplasser i løpet av et år :p

 

Vet ikke om det var no sånn du tenkte på?

Lenke til kommentar

Skjønner at du vil ha dette, men det finnes ikke et format som bankene gir ut data på.

Dette har vi prøvd å få til de siste ti årene... Men det er en kostnad som ikke gir bankene noen fortjeneste.

 

Den enkleste måten du kan få til å hente data på er å lage en nettleser som du bruker til å logge inn i nettbanken med og som lagrer spesifikke siders kildekode. Så må du tolke disse sidene og lese data inn i egen database.

 

Hvis du ikke vil lage det selv, så har daTax hatt en løsning for dette i litt over ti år nå. :)

Men det er jo selvfølgelig morsomt å fikse dette selv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...