GÃ¥ til innhold

Ny Ekstern Hardisk, Formatere / Slette.....

dypen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt ny ekstern hardisk Samsung 1,5 TB USB 2,0

Jeg ønsker å opprette enkelt mappesystem på denne for lagring av bilder og dokumenter!

Før jeg tar den i bruk har jeg lyst til å slette alt innhold som er med fra Samsung hvis dette ikke får noen konsekvenser for meg ?

Hvordan sletter jeg alt innhold, er det dette som heter å formatere ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sjelden noe medfølgende programvare på slike eksterne disker, som ikke OS'et ditt kan utføre like godt. Noen ganger er det med et eget backup-program, og noen av dem er kanskje bedre enn det innebygde i OS'et også - men det er ikke noen krise om du sletter det - altså formaterer den eksterne disken.

Skrevet

Det kan du gjøre, men det er ikke nødvendig bare for å bli kvitt et fåtall filer som følger med på disken. Bare slett disse mappene på vanlig måte.

Men det kan være en annen grunn til å formatere, og det gjelder filsystemet. Vanligvis blir eksterne disker levert ferdig formatert i FAT32. Det er et gammelt filsystem, og har en stor begrensing; man kan ikke lagre filer større enn 4 GB.

Hvis disken bare skal brukes mot Windows PC'er så kan du like gjerne formatere den. Da får du NTFS filsystem.

Skrevet (endret)

Det er bare å trykke på Startknappen (Windows), gå til disken man ønsker, høyreklikke og velg "formater". Her kan du også velge filsystem.

Endret av thomit
Skrevet

Takk, nå gikk det veldig bra!:)

Mitt OS er W7. Velger "Control Panel" -> "Administrative Tools" -> "Computer Manager"

Velger "Disk Management" -> Velger "Samsung (E:)" høyreklikker på "Samsung (E:)" og velger "formater" med forhåndsvalgte innstillinger.

Bør jeg velge høyere størrelse på tildelingsenhet en 4096 byte som kommer som forhåndsvalg ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...