Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Legge varmekabel under parkett?


Anbefalte innlegg

Jeg har parkett i stue og kjøkken og i kjelleren er det panel med åpning mellom stue/kjøkkengulv og kjeller. Her har jeg planer om å rive panelet i kjellertaket for å isolere stuegulvet og tenkte å legge varmekabel i samme slengen.

 

Varmekabelen skal altså festes opp i taket i kjelleren med isolasjon under.

Hvilken kabel bør jeg bruke og hvordan skal den festes? Hvor mye effekt trenger jeg per m2?

Alle tips mottas med stor takk.

 

Jeg er elektriker gruppe L, men jobber i industrien, så min erfaring med varmekabel begrenser seg til installasjon på rør i offshoreinstallasjoner.

 

I samme slengen har jeg et spørsmål om badet. Det er varmekabler i gulvet som slås av og på med en 2-polt bryter på utsiden av badet uten noen form for regulering.

Jeg kunne tenkt meg å bytte bryteren på utsiden med en termostat og borre hull gjennom veggen og stikke inn en romføler. Finnes det termostater med ekstern romføler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varmekabelen skal altså festes opp i taket i kjelleren med isolasjon under.

Hvilken kabel bør jeg bruke og hvordan skal den festes? Hvor mye effekt trenger jeg per m2?

Alle tips mottas med stor takk.

 

I samme slengen har jeg et spørsmål om badet. Det er varmekabler i gulvet som slås av og på med en 2-polt bryter på utsiden av badet uten noen form for regulering.

Jeg kunne tenkt meg å bytte bryteren på utsiden med en termostat og borre hull gjennom veggen og stikke inn en romføler. Finnes det termostater med ekstern romføler?

Løsningen med varme i taket har jeg ikke noe fornuftig svar på, da jeg aldri har utført eller hørt noe om dette. Mulig det kan løses på et vis. Vil nok tru folie kanskje er det beste her.

 

Men under parkett skal du ha max 60w/m2. (I allefall våre retningslinjer, men har ikke sjekket det mot NEK selv)

 

På badet ville jeg ikke gått for løsning med romføler. Spesielt ikke hvis du har fliser på gulv. Er rommet varmt, så vil fortsatt gulvet være kaldt. Ubehagelig med kalde badegulv etter min smak.

Jeg ville gått for en Termostat med trådløs infrarød gulvføler. GENIALT.

Micromatic MTD2

Lenke til kommentar

Det høres ut som du skal ha elflex varmematter som du stifter opp under gulvet over og isolerer under.

Perfekt når det hele må legges fra undersiden.

Varmekabel kan selvsagt benyttes og legges på hønsenetting som stiftes fast i spærrene, men tror det er mye mere bry med å stripse varmekabel tett på hønsenetting fra undersiden en det er å stifte fast varmefolei.

Jeg har lagt varmekabel på hønsenett mellom spærrer med tregulv over men fra oversiden som er en enkel sak.

Men ettersom dy skal gjøre det selv så får du se hva som er lettest.

 

EDIT: Typo

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Badet: Det finnes termostat med ekstern romføler, men som andre har nevnt, er det bedre med gulvføler. Dersom du ikke får montert dette, er et alternativ en regulator i stedet for en termostat. Da slipper du sensor i det hele tatt, men må justere regulatoren noen ganger i året.

 

Gulvet: Dersom du vil ha minimal varmestråling nedover, kan du se på Hunton Silencio-EL. Dette består av en 8 mm huntonitplate med utfreste spor for varmekabler, og som er belagt med aluminiumsfolie. Kabelen trykkes ned i sporene, og ligger såpass godt der at det bør være lett å montere platene uten at kabelen løsner. Bør gå greit å skjære til platene slik at det passer mellom stenderne også. Kabelen kjøpes i ferdig kappede lengder, og det er enkelt å montere gulvfølere for termostater for separate soner (en kabel kan ikke deles i flere soner).

Lenke til kommentar

På badet ville jeg ikke gått for løsning med romføler. Spesielt ikke hvis du har fliser på gulv. Er rommet varmt, så vil fortsatt gulvet være kaldt. Ubehagelig med kalde badegulv etter min smak.

Jeg ville gått for en Termostat med trådløs infrarød gulvføler. GENIALT.

Micromatic MTD2

 

Den var veldig smart. :) Jeg får sjekke opp om den finnes med kablet rom/gulvføler sånn at jeg slipper å bytte batteri.

Takk for tipset!

 

Til dere andre, takk for tips. Jeg får ta meg en tur på onninen å se på utvalg og priser når jeg kommer hjem fra nordsjøen.

Lenke til kommentar

Zanta nevner Hunton Silencio-El. Jeg har erfaring med dette i to rom, lagt forskjellige år. Dette er en løsning jeg varmt! kan anbefale, da det fungerer upåklagelig, og bygger "ikkeno". Silencio-El har en meget lettfatterlig legge-video, som viser hvordan du legger det, se evt. her. Men: Et par ting fra mine erfaringer ønsker jeg å dele med deg:

 

Hunton Silencio-EL er et samarbeid mellom Hunton (huntonittplatefabrikk) og Nexans (el-delen). Både butikkene og nettsteder forteller deg at du kan legge alt selv, men at tilkoblingen skal skje av autorisert elektriker, og at dette må skje før gulvet legges, dvs. etter at du har lagt kablene, slik at disse kan inspiseres av elektriker. Selvfølgelig, tenker man da. Dette kjenner man til fra andre områder. Min erfaring er imidlertid at det var svært vanskelig å få elektriker til å komme å godkjenne dette. Av helt naturlige årsaker: Elektrikeren har ikke solgt deg utstyret (det er jo DET det ligger penger i for elektrikeren, pluss timeprisen). I tillegg kan ikke elektrikeren vite hvor sleivete du har vært når du har lagt kablene, har du viklet og virret på dem så de er skadet (innvendig)?

 

Det er altså særdeles enkelt å legge Silencio-El. Det er nærmest umulig å skade dem, sånn jeg nevner i eksemplet mitt. Men elektrikeren vet jo aldri.

 

Jeg tenkte at selv om elektrikeren ikke hadde sine tradisjonelle inntekter på utstyr og timepris, var det utelukkende snakk om å ta seg betalt i forhold til dette. Så enkelt var det ikke: Løsningen er å få tak i en elektriker som kan ta bilde av gulvet med thermokamera, sånn at han har dokumentasjon for at det var i orden da han koblet det sammen og ga sin erklæring. Men elektrikere med tilgang på slikt kamera, - det blir ganske dyrt likevel, da.

 

Men gulvet er upåklagelig - med tilhørende termostat som gir mulighet for både dag- og nattsenking. Flott!

Lenke til kommentar

Det er en side til av saken dere ikke har tatt hensyn til, og det er ansvaret for kabelen.

For dersom det skulle bli problemer med kabelen er dette grobunn for problemer og krangel.

Joda firmaet kan fraskrive seg ansvaret men i det øyeblikket problemet skjer så er sansynligheten for at det alikavel blir bråk stor.

Jeg har opplevd dette flere ganger med flere kunder og forskjellige produkter.

 

Spotter som kunde hadde kjøpt selv der trafoen brant etter et år.

Kunde nektet å betale for feilsøking og ny trafo ettersom det var elektrikerens skyld at trafoen brant.

 

Flyttet trafoen til noen spotter hos en kunde der flere av spottene brant opp noen uker etter at jobben var gjort.

Kunde nektet å betale for nye spotter og arbeidet med å bytte disse i ettertid for det var min skyld at spottene brant opp.

 

I de fleste tilfellene ordner det seg men det koster dyrebar tid og krangle om slikt, noe de aller fleste firma vil unngå.

Hadde firmaet levert utstyret og det blei feil på det er det nesten billigere å bare ordne opp en å gå gjennom en krangel med kunden om det og mange firma ordner derfor opp i egne feil uten å krangle om det.

Husk at tiden som går med til å krangle om slikt er tid saksbehandlere og håndtverkere kunne brukt mere matnyttig arbeid.

Lenke til kommentar
Min erfaring er imidlertid at det var svært vanskelig å få elektriker til å komme å godkjenne dette. Av helt naturlige årsaker: Elektrikeren har ikke solgt deg utstyret (det er jo DET det ligger penger i for elektrikeren, pluss timeprisen). I tillegg kan ikke elektrikeren vite hvor sleivete du har vært når du har lagt kablene, har du viklet og virret på dem så de er skadet (innvendig)?

 

For mitt vedkommede er ikke det noe problem, siden jeg er elektriker selv. ;)

Bare så synd at praksisen min i hus er begrenset til en simpel installasjon under fagprøven.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...