Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan øve til prøve?


Anbefalte innlegg

Hei, vil begynne med at jeg går studiespesialisering VG1 og er 16 år.

Jeg lurer virkelig på hvordan dere foretrekker å lese til en prøve!

 

Jeg har alltid hatt veldig dårlige karakterer i fag, og gikk ut 10. klasse med 3 i snitt. Har ikke alltid gått like mye inn for å få karakterer, men nå på VG må jeg, virkelig! Angrer virkelig på hva jeg har gjort skolegangen min til.. Jeg skal ha naturfag prøve på torsdag, om næringsstoff osv, ikke at det er det vanskeligste stoffet, kan litt fra før.

 

Men uansett, hadde og en geografi prøve forrige mandag, som gikk veldig dårlig, selv jeg satt hele helga å leste. Hvordan leser dere til prøver? Jeg får vanligvis en 40-60 sider å lese, når jeg leser bruker jeg lang tid, men klarer nettså ikke å registrerte hva jeg leser og det blir bare mye ord i hodet mitt jeg ikke lærer noe av. Jeg leser ikke for fort i hvertfall! Da jeg leste til den geografi prøven, svarte jeg på alle "kontrollspørsmålene" etter hvert tema. Og leste alle sidene en gang!

 

Tips mottas med varme.. sliter virkelig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler ALDRI å gjøre kontrolspørsmålene, de er kun nyttig når dere driver å går igjennom og har vanelige lekser.

Finn heller en metode du kan lære med. Og med "lære" mener jeg at du tilfeldig kan kunne dra det frem uforberedt om en måneds tid :p

Selv lærer jeg fryktelig godt av å skrive ned ting med penn og papir, noen andre lærer bedre av gruppediskusjon(halveis umulig å få til).

Lenke til kommentar

Du kan prøve å øve sammen med andre, det er som regel spørsmål i boka, øv på de. Grill hverandre til dere kan alt sammen. Finn også ting i teksten som det er sansynelig at dere vil bli spurt om. En ting som er ekstremt viktig er at i hvertfall en av dere er god til å tvinge den andre til å jobbe, jeg er selv elendig til å øve sammen med andre hvis de ikke tvinger meg til å gjøre det vi skal. Før forgje matteprøve skulle jeg og en kamerat egentlig bruke 5 timer på å øve, vi ble sittende 6 timer å se på TV/PC før vi kom i gang :thumbdown:

 

Ellers er min favoritt å ligge på sofaen og lese stoffet høyt med tullestemme, men det kan bli slitsomt hvis det er 40-60 sider med mye tekst.

 

Vil også være glad i forslag til hvordan øve på prøver, er også 16 og førsteklassing.

Endret av Battaman
Lenke til kommentar

Hei, er 16 år akkurat som deg og kan si at jeg ikke får så dårlige karakterer. Ligger mellom 5 og 6 på alle prøver (utenom språkfag :p)

 

Lese alle sidene 1 gang holder ikke! For noen kan det funke, men for størsteparten av oss må gi ofte gi litt mer innsats. ;)

 

Skal du ha gode karakterer så må du gå inn for å få det, gode karakterer kommer ikke bare av seg selv.

 

Her er min metode for å øve til prøver:

 

1. START alltid med å øve til prøver minst 2-3 dager i forveien. Spesielt hvis du ikke kan noe om temaet, og du har vært slapp i timen på skolen! :D

 

2. Se over temaet du har, kanskje les igjennom 1 gang og prøv å forstå det meste i teksten.

 

3. Lag sammendrag av hele teksten. Gjerne punktvis og del inn faktaen under overskrifter. Ta med alt som er fakta, selv om det kanskje ikke er så viktig.

 

4. Pugg på arket ditt.

 

5. Les teksten flere ganger, der du prøver å huske alt. Ikke les for fort. VIKTIG!

 

6. Kontrollspørsmål i boka kan være smart å svare på, gjerne skriftlig så du kan øve på dette også.

 

7. Siste du gjør før du legger deg før prøven, og du føler deg helt fucked i huet. Les igjennom teksten sakte en gang til for å få med alt en gang til.

 

8. Når du våkner neste dag er du full av fakta, og man føler at faktaen er organisert inne i hodet.

 

9. Stikk til skolen og gjør det beste du kan, alldri unngå å svare på en oppgave, prøv så godt du kan. Det kan ofte hende du får uttelling for svar du ikke er sikre på også!

 

Vet dette er utrolig kjedelig, men det bare må gjøres for å få gode karakterer.

Gjør du dette hver gang du har prøve skal du se det blir bedre!

 

LYKKE TIL! :D

Lenke til kommentar

Anbefaler først og fremst å følge med i timene og å gjøre mye notater derfra. Gir gode indikasjoner på hva læreren er interessert i at du kan.

Les et og et delkapittel mens du gjør notater. Les over notatene noen ganger, svar på oppgaver og jobb med de. Dagen før prøven kan du skumme gjennom notater, gjerne også teksten. Repeter høyt for deg selv, la noen stille deg spørsmål. Når du kan se på et emne/en overskrift og snakke om innholdet kan du det godt nok.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...