Gå til innhold

Sosial utvikling


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Når vi snakker om at noen land er mindre utviklet både teknologisk og sosialt så er den teknologiske biten grei. Det jeg lurer på er: Hvordan kan vi sette vår sosiale status som målestokk for deres sosiale målestokk Hvordan kan vi si at vi har "bedre", "riktigere", "mere utviklet" sosiale "kunnskaper" osv.?

 

Er det ikke fornuften som bestemmer hva som er riktig og galt? Om man skal steine albinoer eller tennåringsjenter? Fornuften er jo forskjellig hos alle mennesker. Da sier vi jo inndirekte at vår fornuft er "bedre", eller resultatet av vår fornuft og den sosiale utviklingen? Er det fordi at de ikke tenker over ting at de er så mye mindre "utviklet sosialt"? Er de lite "opplyst"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro det henger sammen med den samfunnsmessige/kollektive etikk og moral, fremfor den individuelle.

 

Og det at vi i europa har hatt vår egen lange prosess for å utvikle våre moraler og etikker, mye takket være noen gamle grekere som synset rundt for noen tusen år siden. Vi har hatt våre utfordringer vi også (heksebrenning, inkvisasjonen, korstogene, tvangskristning, nazistene for å nevne noen).

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

Som Tech sier her, så handler dette om moral. Det jeg er uenig i, er dette med "utviklet moral/etikk". Hvordan utvikler man skjønn, rent kvalitativt? For å svare på det spørsmålet, må du begrunne skjønn med skjønn.

 

Moral og etikk er relativt, og det er virkelig ingen fasit (som man kan strekke seg mot). Forskjellen er i essens vestlig tradisjon og syn på individet. Mens noen regjeringer/ledere er avhengig av å fremmedgjøre enkelte grupper (spille på xenofobi), som man vet har vært en god politisk strategi, manglet ledelse osv. hadde vi i vesten en hel del revolusjoner, som med litt inspirasjon førte til grobunn for det egalitære samfunn (om du legger det i overnevnt moral). Kall det historisk-deterministiske tilfeldigheter.

 

Kunne sikkert utbrodert litt mer konkret (spesielt om ringvirkningen i Europa), men jeg antar du at du tar poenget?

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar

Vestens syn på individet er annerledes enn i veldig mange ikke-vestlige nasjoner, men at vi faktisk opplever større individuell frihet har jeg ingen tro på. Det er selvsagt slik at vi i vesten tror det å ha et demokrati er kjempeflott, men likevel er vi ikke spesielt frie.

 

Å definere hvilken kultur som er best, er jo umulig. Like fullt er det slik at vår egen virkelighetsoppfatning er like kunstig som Koranorgien i Iran.

Lenke til kommentar

Hei

 

 

Når vi snakker om at noen land er mindre utviklet både teknologisk og sosialt så er den teknologiske biten grei. Det jeg lurer på er: Hvordan kan vi sette vår sosiale status som målestokk for deres sosiale målestokk Hvordan kan vi si at vi har "bedre", "riktigere", "mere utviklet" sosiale "kunnskaper" osv.?

Veldig enkelt, det er mennesket Jesus Kristus som er målestokken. Finnes ikke noe "bedre", "riktigere", "mere utviklet" sosiale "kunnskaper" enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig enkelt, det er mennesket Jesus Kristus som er målestokken. Finnes ikke noe "bedre", "riktigere", "mere utviklet" sosiale "kunnskaper" enn det.

Du tar feil. Det er Hugh Hefner som er målestokken. Finnes ikke noe "bedre", "riktigere", "mer utviklet" sosiale "kunnskaper" enn det.

Så morsom du er, fuzzyboots

Lenke til kommentar

Veldig enkelt, det er mennesket Jesus Kristus som er målestokken. Finnes ikke noe "bedre", "riktigere", "mere utviklet" sosiale "kunnskaper" enn det.

 

Jeg er et bedre menneske enn Jesus Kristus.

 

Jeg er høyere, kraftigere bygd, har høyere intelligens, er snillere mot andre (han var ganske slem, og så må vi selvsagt se bort ifra 'miraklene' da de selvsagt er oppspinn) osv. osv. osv.

 

Lyst til å tilbe meg? Ellers kan jeg peke ut hundrevis av andre mennesker du kan døpe til ny profet som er bedre enn Jesus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...