Gå til innhold

Trenger tips til raid løsninger på filserver. (Flyttet)


ThaBear

Anbefalte innlegg

Har testet en del os, og raid løsninger i den siste tiden, men føler att eg aldri blir fornøgd.

 

Sitter med 6stk 1.5tb disker.

Nå er det satt opp i raid 5 på en Dell Perc 5/i kontroller, som fungerer ok i win server 08

Men har alt får lite pci-e porter til vist eg skal utvide med tiden.

 

Har testet software raid 5 i FreeNas, noke som gikk fint, utenom att FreeNas hadde utrolig treg fart over samba. (30mb/s) sjølv med tweaking.

FreeNas med raidz, noke som ikkje gikk fult så bra.

 

Solaris 10 med raidz gikk heller ikkje bra, der gikk hele os'et til helvette av en eller anna grunn, sjølv om eg ikkje hadde vert borte i serveren på flere dager.

 

Så saken er det att eg trenger en framtidig løsning. Denne skal da støtte opp til 20 disker i raid. Raidz(1/2) Eller raid5-6

 

Har sett litt på HP sin sas expander, ser grei nok ut den, men raid kontroller til denne i form av HW raid er jo kjempe dyrt! Har da kun sett på Areca sine modeller, siden desse skal vere kjempe bra i følge dei som har testet og eller har de.

 

Men kva slags raidkontroller trenger men til ZFS, da diskene blir kjørt i jbod og raid via OS. Er vel ikkje vits å legge kjempe masse penger i en kontroller med mykje cache minne siden det er solo disk i jbod?

 

Egentlig vil eg bare att dere guru'er og andre med intresse får slikt skal komme med innspill som kan hjelpe meg og andre som leter etter løsninger og muligheter.

 

Da hadde det vert greit med forslag til OS, raidkontroller og raid nivå. Og gjerne en liten begrunnelse vist dere orker :)

 

Sjølv vil eg ikkje bruke så alt får mykje penger på slikt. men ein HP sas expander og eit billig raid kort med external sas port kan vel verte billigste løysninga vist en går for zfs.

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du bruke ZFS trenger du en SAS HBA for å kunne bruke HP SAS expander.

Det er ikke alle HBA'er som støtter expanderen fra HP, men i denne tråden på Hardforum.com har man listet opp noen kort som funker (og som ikke funker).

 

(Linkene under går til produktet hos Prisjakt.no eller direkte til Nextron.no (som viser prisene uten mva.))

 

LSI SAS 9211-4i, 9211-8i: YES (dual linking supported on 9211-8i model)

LSI SAS3081E-R: YES

Intel SASUC8I (cross-flashed to LSI 1068e firmware): YES

Supermicro AOC-SASLP-MV8: YES

SuperMicro AOC-USAS-L8i: YES (Confirmed by Tau)

Areca ARC-1300-4X: YES (Not recommended due to mediocre performance and no SMART passthrough)

 

Med ZFS kan du ikke utvide et raidz (dvs et vdev i en pool) med nye disker. Du kan kun legge til flere vdevs til et pool, eller bytte ut alle diskene i et vdev én og én med større disker, og utvide på den måten. Med et raidz (1 paritet) betyr det minimum 3 disker.

 

Hvis du hadde planer om å senere utvide med 1 og 1 disk, fra 8 til 20 disker, er en hardware-kontroller (eller et annen "software-raid" enn ZFS) noe du må vurdere. Det er ingen vits å spare penger på å kjøpe en billig HBA i dag, hvis du ikke har råd til å kjøpe disk i bulk senere når du skal legge til mer diskplass. Eksempelvis består mine vdevs (raidz2) av 8 disker pr stk, slik at jeg må kjøpe 8 stk disk om gangen. Det er mulig jeg vil gjøre om det til 10 disker, men jeg har ikke bestemt meg enda.

 

Du må være klar over de valgene du tar i dag, vil sette føringer på hva slags valg du kan/må ta i fremtiden, samt også gjøre egne undersøkelser ved å søke etter og lese informasjon fra produsenter og erfaringer andre har opplevd. Det er viktig å være klar over at den dagen du skulle få problemer, er det deg selv som må finne løsningen og selv utføre rettelsen. Du kan spørre etter hjelp, men det er ikke sikkert det finnes folk som kan (eller gidder) å svare til en hver tid.

 

Hvis du tror at ZFS er veien du vil gå fremover, anbefaler jeg å lese Oracle Solaris ZFS Administration Guide, samt ZFS Best Practices Guide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mykje god informasjon! Viste ikkje om att ein må utvide på den måten med eit raidz, greit att det ikkje koster så alt får mykje per gb, men ved 6-10 disker i slengen blir det jo faktisk litt..

Hvilket os er å anbefale i lag med ZFS da? BSD?

Og Takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar

Eg meiner per dags dato så er det FreeBSD. Du får ikkje deduplication idag, men troleg i løpet av neste år. Men så er ikkje deduplication så viktig om du har mindre enn 10TB med data uansett.

 

FreeBSD 8.1 64 bits er stabilt, og har veldig god dokumentasjon.

Har du ein veldig ny CPU så ville eg etter ein minimal installasjon av FreeBSD 8.1 begynt på dette -> http://www.freebsd.org/doc/en/articles/custom-gcc/article.html

Lenke til kommentar

Her var det mykje god informasjon! Viste ikkje om att ein må utvide på den måten med eit raidz, greit att det ikkje koster så alt får mykje per gb, men ved 6-10 disker i slengen blir det jo faktisk litt..

Igjen, det kommer ann på hvordan du konfigurerer ditt ZFS-pool; Du kan ha raidz/2/3, du kan ha enkelt disker, du speile disker (dvs raid1), du kan spanne disker (dvs raid0) etc. I et pool kan du kombinere alle disse forskjellige typer vdev, men det er ikke nødvendigvis anbefalt.

Og så kommer det helt ann på hva slags krav det blir satt til ytelse, oppetid etc.

 

Hvilket os er å anbefale i lag med ZFS da? BSD?

Pr i dag kjører jeg OpenSolaris, men vurderer sterkt å bytte til FreeBSD.

Ellers blir det evt Illumos med OpenIndiana - tiden for vise.

Lenke til kommentar

Veit sånn nåke ca kva dei forskjellige raid levles innen zfs går ut på :) raid1 @ raid 5 berre betre når ein flytter data om eg ikkje tar feil og raid6 @ raidz2..

 

Litt synd ein ikkje kan utvide en zfs storage pool om ein ikkje går får jbod (veit ikkje kva dette er i zfs da)

 

Har aldri vert borte i freeBSD, Cpu'n er ikkje ny akkuratt. Var den gamle eg brukte før eg skiftet socket :) en C2D E8500 er nok ikkje den svakeste tho.

 

Men var mer av denne typen kontroller eg tenkte på, er det ikkje slike en bruker sammen med HP expander?

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...