Gå til innhold

Thermalright Venomous-X vs Noctua NH-D14


brickhead

Anbefalte innlegg

Hvilken av disse to CPU-kjølerne er best? Det finnes en hel del testrapporter der ute som alle er enige om at både Venomous-X og NH-D14 er svært effektive kjølere - men rangeringen mellom dem varierer.

 

Jeg har prøvekjørt begge med forskjellige vifter (alltid 2 stk), men jeg har ingen ambisjoner om å avlegge noen fullverdig testrapport. Her er i stedet en kjapp konklusjon basert på en i7 980X (hardwaren som for øyeblikket figurerer i signaturen) og med noenlunde konstant romtemperatur fra airconditioning.

 

Klippet fra min egen post i et annet forum:

We have a winner (among CPU coolers). Actually, we have two.

 

"Quiet" fans used for testing:

Noctua 14cm 1200rpm (fits 12cm mount points)

Noctua 12cm 1300rpm

Thermaltake 14cm 1300rpm PWM (fits 12cm mount points)

 

Best compromise between good cooling and low noise:

Noctua NH-D14 with both included fans.

 

Louder fans used for testing:

Cooljag (Everflow) 12cm 2400rpm PWM

Noiseblocker 14cm 1700rpm

Scythe 14cm 1700rpm (fits 12cm mount points)

 

Best cooling:

Thermalright Venomous-X with two 12cm 2400rpm PWM fans in push-pull.

 

I'll stick with the latter. I would need to disable PWM control to hear the CPU fans through the noise from the graphics anyway (while running BOINC, that is.)

 

Men ikke ta dette som noen endelig fasit, og spesielt: Inntil Thermalright lanserer PressureVault-montering til AMD-sokler, tviler jeg på at mitt resultat har noen som helst relevans der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke et vondt ord om TRUE (har en selv på en Yorkfield). Men de Archon-greiene virker lovende, har du sett noen tester?

 

EDIT: Litt tidlig for testresultater enda, ser jeg. Men med en bredde på 155mm kan det bli litt trangt ned til øverste grafikkort (på P6T7 WS SC).

Endret av brickhead
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Brickhead
Hvem sier man må ha den vertikalt?


Hadde allerede landet på Thermalright Silver Arrow, men... må nesten finne ut hvordan Archon gjør det opp mot "storebror". edit: dette var veldig imponerende. Noctua < Silver A < Archon dersom testene jeg har lest stemmer.

Det står at Archon gjør full utnyttelse av viften pga. bredden, men det er jo utter crap.
På tide man gjør noe for å eliminere død-rommet i midten.


edit:
Archon skal skaffes! Vi må få den i omløp og få bevissthet rundt at vi ikke lenger er stuck i tiden hvor Noctua NH-D14 var best! HW må få den inn på testbenken!

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...