Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

nyere brukt stasjonsvogn/familiebil


Anbefalte innlegg

Var i samme situasjon som deg for 3 måneder siden, og brukte UTROLIG mye tid på å snakke med forhandlere, importører og verkstedfolk for å snevre inn på riktig bil.

 

Mine kriterier var:

 

Relativt ny (2007-2009

Lite trøbbel, verksted o.l.

Sikkerhet

Stasjonsvogn

"Mye for pengene" faktoren

Ikke kjørt alt for langt

 

Etter en stund snevret jeg ned mine alternativer til

 

* Volvo V50

* VW Passat

* Toyota Avensis

 

 

For å gjøre en lang historie kort:

 

Jeg kjøpte en VW Passat, 2008 modell Highline. kmstand 97 000. Pris: 219 000 kr.

 

Veldig fornøyd, *bank i bordet*.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Eneste feilen jeg kommer på med Passatene er den elektroniske håndbrekken som har en tedens til og henge seg opp, vett ikke om dette er utarbeidet på nyere modeller.

Slår iallefall ikke feil at vist det står en hel og pen, relativt ny bil på tauebilen, at det er stor sjans for at det er en passat :D

Lenke til kommentar

Det elektroniske håndbrekket har størst sjangs for å henge seg opp om man bruker det når bilen er våt, og det fryser om natten, eller om man bruker den "bakkestart hjelpen" man finner på en del passater. Den kan sette på håndbrekket om du åpner døren+ mass annet rart. Skal være utbedret etter 07`. Det samme gjelder stag og styrekule, pluss den feilen både VW, Toyota og noen andre sleit med. Husker ikke hva det var.

 

Bruker stort sett å sette bilen i gir når jeg parkerer på flat mark, ellers ser jeg ikke på det som et stort problem.

 

Men som sagt, VW har mye mindre feil etter det nye karroseriet kom i 07`.

 

Kjører en 1.9 D, en motor som ikke bryr seg om du kjører i 3 eller 5 gir, den går greit uansett. Litt lat, men så er jeg heller ikke noen Martin Schance etter jeg mistet lappen for noen år tilbake. Er totalt avhengig av bilen i jobb, så det kan IKKE skje igjen. :-)

Lenke til kommentar

Var i samme situasjon som deg for 3 måneder siden, og brukte UTROLIG mye tid på å snakke med forhandlere, importører og verkstedfolk for å snevre inn på riktig bil.

 

Mine kriterier var:

 

Relativt ny (2007-2009

Lite trøbbel, verksted o.l.

Sikkerhet

Stasjonsvogn

"Mye for pengene" faktoren

Ikke kjørt alt for langt

 

Etter en stund snevret jeg ned mine alternativer til

 

* Volvo V50

* VW Passat

* Toyota Avensis

 

 

For å gjøre en lang historie kort:

 

Jeg kjøpte en VW Passat, 2008 modell Highline. kmstand 97 000. Pris: 219 000 kr.

 

Veldig fornøyd, *bank i bordet*.

 

Hmmm, høres ut som kravspec'en var omtrent lik der ja... Jeg har ikke akkurat bøtter av tid til å snakke med folk men skal seriøst vurdere VW Passat stv. Vet at pappa ønsket seg sånn for mange mange år siden, men ramlet på Opel fordi det var mye rimeligere. Og han var jo en fornuftig mann, så da var det sikkert gode grunner til at han egentlig ville ha passat:)

Lenke til kommentar

Var i samme situasjon som deg for 3 måneder siden, og brukte UTROLIG mye tid på å snakke med forhandlere, importører og verkstedfolk for å snevre inn på riktig bil.

 

Mine kriterier var:

 

Relativt ny (2007-2009

Lite trøbbel, verksted o.l.

Sikkerhet

Stasjonsvogn

"Mye for pengene" faktoren

Ikke kjørt alt for langt

 

Etter en stund snevret jeg ned mine alternativer til

 

* Volvo V50

* VW Passat

* Toyota Avensis

 

 

For å gjøre en lang historie kort:

 

Jeg kjøpte en VW Passat, 2008 modell Highline. kmstand 97 000. Pris: 219 000 kr.

 

Veldig fornøyd, *bank i bordet*.

 

Hmmm, høres ut som kravspec'en var omtrent lik der ja... Jeg har ikke akkurat bøtter av tid til å snakke med folk men skal seriøst vurdere VW Passat stv. Vet at pappa ønsket seg sånn for mange mange år siden, men ramlet på Opel fordi det var mye rimeligere. Og han var jo en fornuftig mann, så da var det sikkert gode grunner til at han egentlig ville ha passat:)

 

Hehe, snakket med mamma i helgen, og hun kunne fortelle at både hun og pappa ønsket seg passat gjennom 70- 80- og 90-tallet, men nedprioriterte fordi de syntes det ble for dyrt... Så tror nok jeg skal sjekke opp Passaten videre ja, prøvekjøre litt og slikt...

Lenke til kommentar

Flott å høre! Jeg kjørte nettopp tur-reur Trondheim Hamar, og bilen går som ei klokke. Men som en påpekte før meg, skaff deg 08` modellen og nyere. (Kan godt være førstegangs registrert i 2007), men bil må være modell: 2008. Det fikk jeg mye påpakkning om å sjekke osv.

 

Du får en strøken Passat til 250 000kr, mye å velge i der for å si det sånn.

 

Sjekk med vedkommede du kjøper av at alle servicer osv er tatt, om du kjøper via forhandler, krev at de tar service for deg før du kjøper. Kanskje noen nye vinterdekk skal følge med i prisen?

Lykke til!

Lenke til kommentar

Flott å høre! Jeg kjørte nettopp tur-reur Trondheim Hamar, og bilen går som ei klokke. Men som en påpekte før meg, skaff deg 08` modellen og nyere. (Kan godt være førstegangs registrert i 2007), men bil må være modell: 2008. Det fikk jeg mye påpakkning om å sjekke osv.

 

Du får en strøken Passat til 250 000kr, mye å velge i der for å si det sånn.

 

Sjekk med vedkommede du kjøper av at alle servicer osv er tatt, om du kjøper via forhandler, krev at de tar service for deg før du kjøper. Kanskje noen nye vinterdekk skal følge med i prisen?

Lykke til!

 

Sånn rent utav nysgjerrighet; hvorfor 2008 modell og nyere? Var det mye trøbbel med forrige utgave?

Lenke til kommentar

Off-topic :

DSG kassa er egentlig en tradisjonell elektronisk automatkasse.

 

Dette er faktisk feil, det er mer to tradisjonelle manuell girkasser.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox

 

In simple terms, it is two separate manual gearboxes (and clutches), contained within one housing, and working as one unit

 

MEN for føreren oppfattes det som en automatisk girkasse, siden man hverken behøver å bevege girspaken under kjøring, eller å bruke clutchen... Så for all intents and purposes er det en automatgirkasse...

Lenke til kommentar

Flott å høre! Jeg kjørte nettopp tur-reur Trondheim Hamar, og bilen går som ei klokke. Men som en påpekte før meg, skaff deg 08` modellen og nyere. (Kan godt være førstegangs registrert i 2007), men bil må være modell: 2008. Det fikk jeg mye påpakkning om å sjekke osv.

 

Du får en strøken Passat til 250 000kr, mye å velge i der for å si det sånn.

 

Sjekk med vedkommede du kjøper av at alle servicer osv er tatt, om du kjøper via forhandler, krev at de tar service for deg før du kjøper. Kanskje noen nye vinterdekk skal følge med i prisen?

Lykke til!

 

Sånn rent utav nysgjerrighet; hvorfor 2008 modell og nyere? Var det mye trøbbel med forrige utgave?

 

Sikkert noen som kommer til å arrestere meg på dette, men jeg jobber med finansiering og forsikring av biler, og gutta på "lageret" anbefalte meg dette. De sa at modellen 08`og utover var de klart beste, med minst feil etc.

Lenke til kommentar

Sikkert noen som kommer til å arrestere meg på dette, men jeg jobber med finansiering og forsikring av biler, og gutta på "lageret" anbefalte meg dette. De sa at modellen 08`og utover var de klart beste, med minst feil etc.

 

Ah oki. Det er jo greit å vite...

 

Men et annet spørsmål; 1.4 bensin med 122 hk, er den "god nok" til vanlig bruk? Det blir nok for det meste rushtidskjøring, men kommer nok til å ta oss noen lengre kjøreturer i ferier. Tidligere har vi kommet opp i 4000 km på 2-3 uker, da med bare én sjåfør, nå har gubben også lappen så da kan vi komme oss enda lengre uten at det blir for stressende.

 

Har hørt litt rykter om at mange som kjøper den minste motoren synes den sparker dårlig i forbikjøringer når den er stappet full av unger og bagasje. Veier DSG'en opp for det på noe vis? Mener å ha lest at den har en S-posisjon med litt bedre fraspark, blir det noe ála Sportsknappen til Opel?

 

Er det verdt å legge på ganske mange flere lapper for en kraftigere motor? Ser at på nybil så er det nesten 100.000 kr imellom de ulike motorstørrelsene, så jeg er veldig i tvil...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Sikkert noen som kommer til å arrestere meg på dette, men jeg jobber med finansiering og forsikring av biler, og gutta på "lageret" anbefalte meg dette. De sa at modellen 08`og utover var de klart beste, med minst feil etc.

 

Ah oki. Det er jo greit å vite...

 

Men et annet spørsmål; 1.4 bensin med 122 hk, er den "god nok" til vanlig bruk? Det blir nok for det meste rushtidskjøring, men kommer nok til å ta oss noen lengre kjøreturer i ferier. Tidligere har vi kommet opp i 4000 km på 2-3 uker, da med bare én sjåfør, nå har gubben også lappen så da kan vi komme oss enda lengre uten at det blir for stressende.

 

Har hørt litt rykter om at mange som kjøper den minste motoren synes den sparker dårlig i forbikjøringer når den er stappet full av unger og bagasje. Veier DSG'en opp for det på noe vis? Mener å ha lest at den har en S-posisjon med litt bedre fraspark, blir det noe ála Sportsknappen til Opel?

 

Er det verdt å legge på ganske mange flere lapper for en kraftigere motor? Ser at på nybil så er det nesten 100.000 kr imellom de ulike motorstørrelsene, så jeg er veldig i tvil...

1.4 tsi motoren har turbo, så den har litt høyere dreimoment som gjør at den drar god del bedre en f.eks. en vanlig bensinmotor på 1,6/1,8 på samme antall hestekrefter.

Noen mener at 122hk er for lite i en familiebil, selvfølgelig, det er mer behagelig å kjøre en bil med opp under 200hk, men til hvilken pris.

1,4 tsi kombinert samme med DSG-kassa hadde nok iallefall jeg blitt fornøyd med.

En gang når jeg kjørte en Touran med DSG, sverga jeg på at jeg kjørte 2,0l TDI(140HK) helt til jeg sjekket vognkortet, der stod det 1,9l TDI (105hk ca.).

Jeg sitter iallefall igjen med det inntrykket at DSG henter det beste ut av motoren, men anbefaler deg som tidligere, rikelig med prøvekjøring.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da fikk jeg endelig somlet meg til å prøvekjøre en Passat idag, etter å ha vært innom 5-6 bilforretninger i løpet av formiddagen og sjekket priser, snust og prøvesittet en haug ulike stasjonsvogner.

 

Så dro jeg da til en forhandler som jeg visste hadde en Passat med bensin og automat inne, og fikk kjøre en tur med den. Det var "kjærlighet ved første blikk" altså... Den var utrolig behagelig å kjøre, god utsikt i alle retninger, parkeringssensor foran og bak, avtagbart hengerfeste. 1,4 TSI Bluemotion, 7-trinns DSG, Highline og sportskarosseri.

 

Kunne selvsagt ikke ta avgjørelsen alene der og da, så fikk gubben med på en 20-minutters runde innimellom den timen jeg kjørte aleine, leverte inn bilen og tenkte noen timer. Dette er en 2010-modell som salgssjefen hos forhandler har kjørt som demo-/firmabil i et drøyt år, den var i utgangspunktet utlyst for 349.000 og jeg fikk tilbud på 340 hvis jeg bestemte meg innenfor dagen. Ventet som sagt et par timer, tenkte og diskuterte med gubben, modern og flere andre, ringte opp og sa vi tok den hvis vi fikk den for 330.000. Det måtte selvsagt selgeren diskutere med sjefen sin, men han ringte en stund etter og sa vi kunne få den for 335.000.

 

Dro ned og kikket igjen, sammen med gubben, spurte og snuste rundt forskjellig, og endte med å signere kontrakt et kvarter før stengetid. Utlevering mandag :new_woot:

Endret av lilleninni
Lenke til kommentar

Gratulerer med ny og fin bil lilleninni!

 

Mine kriterier var:

 

Relativt ny (2007-2009

Lite trøbbel, verksted o.l.

Sikkerhet

Stasjonsvogn

"Mye for pengene" faktoren

Ikke kjørt alt for langt

 

Etter en stund snevret jeg ned mine alternativer til

 

* Volvo V50

* VW Passat

* Toyota Avensis

Tråden er jo avklart, og trådstarter hadde visse designmessige innvendinger, (som er fair nok), men av ren nysgjerrighet lurer jeg litt på hva grunnen til at Mondeo ikke er med på denne listen over?

 

Min nysgjerrighet kommer først og fremst av at jeg det siste året vekselvis har kjørt veldig mye Passat og Mondeo. Har dermed dannet meg ganske mange inntrykk av disse bilene.

Begge er 2007 modeller, begge med 2.0 diesel, 6 trinns manuell, og begge er basismodeller (Dvs "Trend" i Ford-land, og på VW vet jeg ikke hva det kalles, "low-line"? :roll: ). Har tenkt en god del på hvilken av dem jeg ville kjøpt, dersom det var aktuelt. Siden jeg liker begge godt er det ikke et veldig enkelt valg.

 

Men jeg heller nok mest mot Mondeo'n totalt sett. Blandt annet fordi jeg syns den fremstår som en merkbart nyere/mer moderne bil, det er mer plass, og med en motor som er mye stillere, mykere, og mer kultivert (på godt og vondt). Og det kan selvsagt være dekkene, men jeg oppfatter den også som litt mer komfortabel, om enn kanskje litt i overkant skarp på styringen for normal kjøring. Noe annet som jeg syns betyr noe, men ikke nødvendigvis er relevant for alle, og som jo kan påvirkes ved valg av eksemplar, er dette med utstyrsnivå. En basismodell fra VAG er virkelig ribbet, mens man på Mondeo får seter som er elektrisk justerbare i alle retninger, man har radio med handsfree og 2 sones klima-anlegg (talestyrt (bare fjas, med dog)), det er kjørecomputer, og multifunksjons-ratt med kontroll for anlegg og kjørecomputer. Og rosinen i pølsa etter min smak, på denne årstiden, er varmetråder i frontrute, så man aldri trenger å skrape is eller se dugg. Genialt.

 

Passaten har ikke noe av dette, ikke noe klima, og svært sparsom utrustning. Men den har bedre og smartere oppbevaringsrom, og når jeg vel har fått justert setet sitter jeg veldig godt i den, og finner også at feks girspaken er litt mer der jeg vil den skal være i Passaten. I tillegg er giringen mindre følsom for kulde de første km.

 

Motormessig er det vel forsåvidt ikke en helt rettferdig sammenlikning jeg kan gjøre. Begge er som nevnt 2 liter, men forskjellig tuning, Mondeo er 115 eller 125 HK (usikker), Passat er 140 HK. Mitt kanskje største ankepunkt mot Passaten, i tillegg til mangel på utstyr, er nok ironisk nok det samme som jeg savner mest når jeg kjører Mondeo'n. Dvs motoren. Det er på grensen til flaut å kjøre avgårde på morgenen med det pumpedyse-pukkverket i Passaten, og det er ikke stort bedre inni bilen, enn utenfor. Og når jeg av gammel vane kommer krypende rundt tomgangsfart på 2. gir inn i et kryss, for å så prøve å ta en luke, så går ikke det. Det er 100% helt dødt helt nede i bunnene av registeret, men til gjengjeld kommer den hardt og brutalt et stykke lenger opp. Da gjelder det å være klar til å gå av gassen om det skal kjøres mykt og smooth. Jeg opplever denne motoren som hard, støyende, og ukultivert, og har også klart å kvele den en del ganger. På den annen side, så fort jeg kommer ut av Oslo-gryta, og radioen overdøver kaklingen så er det denne bilen som er mest morsom å kjøre. For alt hva jeg vet kan den være chipet, men den har i alle fall et herlig drag fra fart, til mer fart, og mens Mondeo'n dør ut oppover i registeret, så drar denne hele veien til rødmerkning. Om ikke lyden akkurat er vakker musikk, som en BMW 6'er på 6000 rpm, så endrer i alle fall pukkverket litt karakter, og låter kraftfullt.

 

Forøvrig forstår jeg trådstarters ønske om bensin, og automatgir. På landeveien finner jeg disse diesel bilene helt supre, og med kjempegod gassrespons. Men i Oslo-område er dette etter mitt syn biler som skriker etter automatgir, med sin harde og kortbeinte karakter.

 

 

Men ok, det ble litt lang post, og er ikke ment som innspill til trådstarter som jo har valgt ny modell Passat. Burde kanskje laget en egen tråd, men syns bare det kunne være interessant å høre andres vurderinger og kommentarer til to biler som begge både er svært populære og greie biler.

Hvorfor velger man den ene fremfor den andre av disse? :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Da må du begynne å fokusere lenger frem på veien!

 

Hehe, neida det er jo et helt greit standpunkt det også. ;)

Selv syns jeg fordelen overskygger ulempene med stor margin, skulle ønske alle biler hadde det, og lar meg ikke affisere av dem med mindre jeg går inn for det.

 

Dog hører det med til historien at jeg alltid parkerer ute, og i tillegg til å slippe å ripe opp ruten, og det rent komfort-messige, finner jeg det spesielt nyttig på dager der det iser igjen rett etter skraping, og med diesel-bil som "aldri" blir varm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...