Gå til innhold

Kabinettvifter


Anbefalte innlegg

Har lyst til å sette inn et par vifter i kabinettet mitt. Faktisk 4 stk.

 

Jeg har sett på 2 Papst vifter http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet379.htm Denne har lydnivå på 19 dba, og denne http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet378.htm , har lydnivå på 12 dba. Er det stor forskjell på 19 og 12 desibel? Vil gjerne at kjølingen skal være så stille som mulig. Er det noen andre vifter som kan anbefales? Hvilke vifter bør jeg velge?

 

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dB er en subjektiv greie. 10 dB tilsvarer en subjektiv dobling av lydnivå. Teoretisk vil tre 12 dB vifter lage like mye støy som én 19 dB, hvilket selvfølgelig vil tilsi at det er en hvis forskjell fra 12 og 19.

 

Med mindre jeg har helt glemt alt jeg kunne om dette, vil du med fire 12 dB vifter ende opp med 21 dB viftestøy, mens du med 4x19 dB vil ende opp med 27 dB.

 

Dette er jo ikke allverdens, men den siste løsning er (ca) 60% mer støyende.

 

Det avgjørende for valget du tar er jo egentlig hvor kaldt du må ha det i kabinettet ditt. Jo kaldere jo mer støy. Og behøver du egentlig fire vifter? Hva er hensikten bak det å sette inn flere vifter? Er det fordi du har plass, eller fordi du skal overklokke?

Lenke til kommentar

Neida jeg skal ikke overklokke, men foretrekker å ha en temp på 55 og lavere selv under spilling, spesielt da det kan bli ganske høy rom temp her jeg sitter. Jeg har plass til 5 vifter i kabinettet. Hadde tenkt meg en løsning hvor det er to som suger luft inn og to som blåser ut.

 

Lars

Lenke til kommentar

Cpu vifta er ok den, den bråker svært lite, men jeg prøvde med en gammel vifte jeg hadde her, og den bråker noe forferdelig. Har kjøpt en 12 dba vifte ( 1500rpm), den høres ikke, men temp i kabinettet sank bare med 2 til 3 grader. Jeg har ettervert tenkt til å sette in to nye hardisker (raid-løsning) og med fire hard-disker så blir det varmt. Så det er vel noe av grunnen til å ha mer kjøling.. Kabinettet er relativt stort..

 

Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...