Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke slått på laptopen (AAO) etter at jeg slo av HDD i går kveld.


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har en Acer Aspire One D250. Her en dag tenkte jeg at jeg skulle stille inn på strømsparingen. Uten å helt tenke meg om, stilte jeg inn på "Turn HDD off after 1 hour".

Når jeg skulle legge meg, satt jeg på litt musikk på PC'n og sovnet etter hvert. Når jeg våknet ville ikke pc'n slå seg på igjen overhodet. Eneste tegn til liv er at lade indikatoren lyser. Ellers er det helt dødt. Ikke engang ei vifte suser.

 

Jeg veit ikke om det har noe med at jeg slo av Hard Disken, men er det noen som vet hva som kan eventuelt være problemet, og hvordan jeg kan løse det? Jeg vil ikke stille opp på Elkjøp og bli sett på som den idioten jeg er.

 

Håper helst jeg kan løse det (med hjelp fra dere), før jeg eventuelt leverer den inn.

Takk på gjennsyn.

 

PS: Minnepennen lyser hver gang jeg trykker på power knappen. Det tyder vertfall på at PC'n reagerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om batteriet er dødt vil det ikke stoppe maskinen fra å fungere. som han over sier - test dog å ta ut btteriet helt oig kjøre rett fra strømkabel.

 

Jeg kan også berolige deg med at strømparingsfunksjonen med å slå av harddisk etter X timer på ingen måte skal kunne føre til et slikt problem. Uansett hva du sitter denne funksjonen til så er det kun når operativsystemet først har lastet inn (halvveis inn i oppstarten) at denne instillingen blir aktiv i det hele tatt - så det vil ikke kunne påvirke oppstarten. Dessuten så overstyres jo denne instillingen naturligvis dersom disken faktisk brukes - den slår seg bare av 1 time ETTER at den sist ble brukt.

 

Jeg tror derfor at problemet ditt er helt urelatert til dette, og du har ikke gjort noen dum tabbe.

 

Etter at du har testet å starte med kun strømkabel uten batteri så må du da enten teste å resette CMOS som neste steg (da det omtrent er eneste annet du kan prøve) eller bare å levere den direkte til service. å resette CMOS på en bærbar kan nemmelig være litt vanskelig ettersom man ofte må åpne maskinen ganske mye for å få tilgang til CMOS reset jumper/bryteren, og da er det gjerne bedre at du ikke risikerer noen brud på evt. garanti og bare leverer den til garanti/reklamasjon med en gang i stedet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

-Laderen er i, og lade indikatoren lyser (som sakt). Kan hende batteriet er dødt?

- Nei jeg har pulten vedsiden av senga, så jeg hadde PC'n på pulten, rett over hodet.

 

"Ladelyset" på min pc lyser hvis pc-en er tom for strøm. Sikker på at laderen virker, og er skikkelig koblet til?

Lenke til kommentar

Kan du forklare litt mer hvordan jeg utfører en power reset? (Er ikke den klokeste når det kommer til pc). Takker for alle svarene jeg har fått. Jeg skal se til å få testet metodene, å hvist det ikke fungerer så må jeg nok levere pc'n inn til service. Håper bare det ikke tar lang tid, siden jeg skal inn i forsvaret om 3 måneder.

Lenke til kommentar

Det står jo i linken han gir

 

Q: Power Issues or Will not Boot

 

A:

 

If the notebook does not power on:

 

Make sure the ac adapter is correctly plugged into the notebook and into the power cord.

 

If everything is plugged in correctly and it still will not power on, follow these steps to complete a 'power reset' of the notebook.

 

  1. Unplug the ac adapter. Keep ac adapter unplugged.
  2. Remove the battery and keep the battery unplugged.
  3. Hold the power button down for 15-20 seconds. (Nothing will appear on the display and none of the lights will light up.)
  4. Release the power button and plug in the ac adapter ONLY. (Please note that a power indicator light should be lit on the ac adapter when it is plugged in).
  5. Normally power on the notebook.
  6. If the unit does not power on, remove the ac adapter and insert the battery into the system.
  7. Plug the ac adapter back into the system, the battery charging indicator light will light up.
    If the battery charging indicator light does not light up, the ac adapter may not be providing proper power to the unit, and may need to be replace

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...