Gå til innhold

15 år, skal begynne med styrke.


Anbefalte innlegg

Hei! Er blitt femten år gammel nå, og er vel 165cm. veier sånn ca. 60 kg, og er normalt aktiv. Er ikke noe sånn spesielt godt trimmet, og tenkte jeg skulle begynne med vekter da siden vi har det i kjelleren. Tar rundt 40+armhevninger som jeg har trent med og har merket framgang der.

 

Er det for tidlig å begynne med styrketrening? Noen tips om hva jeg burde starte med, ossen vekter, osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har du utstyr til å utføre mange baseøvelser, som jeg anbefaler deg å begynne med. Eksempler på baseøvelser er knebøy (lår, rompe, mage), markløft (lår, rompe, korsrygg, mage), benkpress (bryst, triceps, delvis skuldre) inverted rows (biceps, rygg) mm. Dersom du er usikker på hvordan du skal utføre disse øvelsene, er det ganske enkelt å finne ved å google dem. Youtube er også en plass å lete. På engelsk heter de squat, deadlift og benchpress.

 

I tillegg kan du komplimentere med kroppsvektøvelser som chins, dips, planken osv.

 

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å starte med lave vekter for å få inn teknikken, og øke rolig etterhvert. Med dårlig teknikk er det lett å skade seg. Hvis du er usikker på om du utfører øvelsene riktig, kan du godt legge ut en video av når du gjør øvelsen her på forum, så kan du få tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Kroppen din er ikke ferdig utvokst. Du kan begynne å trene, men du må være forsiktig. Lær der teknikkene, ellers vil du bli skadet ganske fort.

 

Da må du nesten fortelle han hvordan han skal løfte, og hvilke teknikker.

 

Jeg for min del har ikke peiling, er i det minste utvokst, så det er ikke et så stort problem.. Derfor kan ikke jeg svare..

Lenke til kommentar

Jeg for min del er på vei mot bolekropp! :wee:

 

Høres ut som du vet litt, hvordan 'boler' jeg fort?

Man boler fort ved å sette sprøyter.

 

Mistert, jeg har lest at det er en myte at ikke ferdig utvokste kropper lett kan skade seg av tung styrketrening, selvfølgelig dersom teknikken sitter. Har dessverre ikke kilder.

Lenke til kommentar

Ikke utvokste kropper tåler mindre, da skjelletet og andre ting ikke er vokst nok. Begynner man da å belaste kroppen mye, kan det ødelegge og gi skader. Derfor er det greit å være litt forsiktig. Bare å trene, men lær deg iallefall hvordan man løfter osv.

 

På vei til bolekropp ja. Du kommer til å angre senere. Ville heller ha en veltrent kropp istedenfor.

Lenke til kommentar

Kroppen din er ikke ferdig utvokst. Du kan begynne å trene, men du må være forsiktig. Lær der teknikkene, ellers vil du bli skadet ganske fort.

 

Hvorvidt trening før endt pubertet er skadelig, er vel for diskutert til å si noe sikkert om.

 

Det finnes minst like mange kilder og studier som sier det stikk motsatte. Hva med å legge til kilder?

 

 

 

 

"Myth 2: Children performing weight training are at risk from bone damage.

An exhaustive review of the literature on this subject has been published by the National Strength and Conditioning Association (USA) in their Journal (Vol. 18, 6 December 1996).

For years it was said that children should not weight train or lift because bone damage could lead to stunted growth. More recently it has been suggested that children can do weight training, but should not perform maximal lifts. There is no recorded case of stunted growth resulting from weight training or lifting. There have been wrist fractures as a result of falls whilst training, always in an unsupervised setting. The fractures healed without ensuing complications.

Appropriate weight training will promote bone growth and strengthen the skeleton. Research suggests that free weights may be superior to machines in this respect. A Russian study compared two groups of boys; lifters versus an inactive control group. The weightlifting group developed more rapidly in height and bone density.

It is claimed that significant strength gains cannot be made before puberty. Children are continually growing and increasing in strength. The fact that a child can do more as it gets older is partly because of strength increases, accommodating a growing skeleton and increased workload. It is surely evident that children from rural backgrounds, used to heavy work, are stronger and more muscular that their urban counterparts.

Muscles grow longer more quickly than tendons. Full range, non-ballistic weight training helps to stretch tendons, and may thus help reduce the risk of adolescent injuries such as Osgood Schlatter's disease. It is clear that young people's weight lifting or training is safe given the presence of an experienced coach coupled with the principles of a broad based physical education. The competitive disciplines can be introduced carefully, taking into account the child's physical, emotional and intellectual characteristics.

On this point, remember that children, particularly boys, have been encouraged to perform pull-ups and press-ups in PE lessons for many years. Author and teacher Wayne Westcott reports "Like 50 percent of all young people, then and now, I could not chin myself and always felt embarrassed struggling to lift my body weight. It was always interesting to me that this all-out, gut wrenching muscular effort was considered good but that any form of weight training was considered bad". Weight training can be done with a light (PVC or wooden) bar to learn correct technique. Trying to lift the whole body or another child, without sufficient strength, is arguably more likely to lead to injury.

"

 

 

KILDE: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:XxjMngYWzRsJ:www.pembinatrails.ca/program/physicaleducation/Documents/Documents%2520and%2520Articles/Phys%2520Ed/Strength%2520Training%2520For%2520Children.doc+strenght+training+before+puberty+myth&cd=1&hl=no&ct=clnk&client=safari

 

 

Endret av Mt. Eden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...