Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skolepc og logging av nettbruk


Anbefalte innlegg

Heilo!

Uhm, ja, flaut spørsmål. Menne, lettere å spørre her hvis noen vet noe, enn dataansvarlig på skolen. Logges nettbruken på skolepc'ene når du sitter hjemme? : p Fikk vite at de hadde en slags loggfunksjon som viste at du hadde gått inn på så og så mye spill på skolen og sånt, også lurte jeg på om de da kunne logge det som skjedde hjemme på ditt eget nettverk? Går det an i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varierer fra skole til skole hva de gjør, men hjemme kan de ikke se, iallefall ikke om du fjerner nett-logg i nettleser, og kanskje kjører CCleaner. Men, vil tro de har nok med å hjelpe alle som får virus ol., til av de gidder å se loggen din.. iallefall ikke hjemme. På skolen gjør de nok da de kan blokkere sider som bruker mye tragikk og sånt. Hos oss har de blokkert mye i det siste. De kan nok se at upload.youtube.com er mye brukt.. , og at det ofte blir besøkt sider som gamer.no, spill.no osv.

 

Men hjemme.. nei. Er du paranoid, bruk portable nettleser fra minnepenn.

Eller PCen du har hjemme.. om du har.

Lenke til kommentar

Varierer fra skole til skole hva de gjør, men hjemme kan de ikke se, iallefall ikke om du fjerner nett-logg i nettleser, og kanskje kjører CCleaner.

Nå er det vel bare 2fylker som kjører full logging(som jeg vet om ihvertfal), de kjører da loggingen lokalt på pcn så lastes loggene opp idet pcn er tilbake i nettverket.

Kan nok stoppes programmet lokalt, men det vil jo bli sett med engang som ganske mistenkelig når pcn kommer tilbake med feil checksum siden programmet har vært stoppet.

 

Men, vil tro de har nok med å hjelpe alle som får virus ol.,

Ja for det sitter som kjent bare 2-3stk og jobber med gjerne 20k elevpcr i et fylke....

Lese logger er ikke akkurat noe som inngår i antivirus sin arbeidsoppgave.

 

Men hjemme.. nei. Er du paranoid, bruk portable nettleser fra minnepenn.

Portabel eller ikke har jo null og si på logging, eneste forskjellen blir at du ikke er avhengi av rettigheter til registry for installen.

Bedre sjanse for unngå logging pakker du inn pcn i aluminiumsfolie...

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Nå er det vel bare 2fylker som kjører full logging(som jeg vet om ihvertfal), de kjører da loggingen lokalt på pcn så lastes loggene opp idet pcn er tilbake i nettverket.

 

Hvilke to fylker er det snakk om? Er det helt i orden angående personvern? Jeg skjønner at pc'ene er skolens eiendom, men dette rettferdiggjør vel ikke overdreven overvåking?

Lenke til kommentar

Vil anta de forskjellige fylkene sine advokater ville slått alarm om de gikk for langt.

Men fylket overvåker bare sin egen eiendom hvor brukerene har skrevet under på at de forstår/godkjenner at pcne vil bli overvåket samt at de er til skolearbeid.

 

Overvåke pcne utenfor skolen også er vel ikke overdreven overvåkning, de skal jo bare brukes til skolearbeid hvor det fortsatt er av interesse logge evnt juks.

Lenke til kommentar

Hvordan vil logging foregå?

 

At den logger all trafikk til nettverkskort? Eller at de nettleserne som er kompatible gir fra seg loggen din, som blir lagret i programmets mappe i appdata?

 

Hvis programmets logg, og ikke nettverkskortets trafikk blir logget, vil portabel nettleser på minnepenn fungere, da den aldri rører annet enn RAMen.

 

Vil tro de bare logger på skolen, da det ikke var før jeg hadde besøkt *******.com opptil flere ganger på skolen.

 

 

Og.. programmer som samler inn logg.. de vil vel bli igjenkjent som malware/adware? da de sender ut informasjon fra PCen? Så hijackthis vil finne?

 

Selv synes jeg all overvåkning av PCene er uakseptabelt, uansett hvor rettferdig, da jeg har lyst til å kunne logge inn på nettsider, både i friminutter på skolen, og i fritid, uten at skolen skal kunne se hvilke sider jeg bruker.

Lenke til kommentar

Tror nok de færreste logger hva som skjer med skole PC-en på andre nettverk, sånn foruten nettleserloggen som ligger innebygget i browserne.

Men er det mulig? Ja, absolutt, bør ikke være noe problem.

 

Det er vel ikke regler for hva man kan logge, men det er strenge regler for å sjekke loggen, ansatte har nødvendigvis ikke lov til å sjekke loggen uten videre.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...